۳۰ تير ۱۴۰۴ - ۲۱:۳۴

نهج‌البلاغه مفسر معرفت‌شناسی قرآن کریم است

نهج‌البلاغه مفسر معرفت‌شناسی قرآن کریم است
حجت‌الاسلام امامی گفت: کتاب نهج‌البلاغه حقیقتاً کتاب سنت‌های اجتماعی خداوند و شرح سنن اجتماعی خداوند متعال است و اگر خداوند متعال با قانون قاعده رفتار می‌کند و جوامع را می‌گرداند که همینطور نیز هست و اسم این کتاب قاعده قرآن کریم است و نهج‌البلاغه توضیح گر این قرآن کریم و سنت های الهی است.
کد خبر: ۱۰۰۳۷

به گزارش خیمه مگ،حجت الاسلام منصور امامی روز شنبه در مراسم افتتاحیه اولین دوره تربیت معلم نهج البلاغه که در مدرسه علمیه الزهرا(س) ارومیه برگزار شد، با بیان این که امیرالمؤمنین(ع) هم سنگ و همطراز قرآن کریم است اظهار داشت: حقیقتاً ما وقتی به قرآن کریم نگاه می‌کنیم در درجه اول یک معرفت شناسی را در قرآن مشاهده می‌کنیم که نهج البلاغه مفسر این معرفت شناسی است.

وی ادامه داد: معرفت شناسی قرآن کریم منحصر به فرد است و نهج البلاغه این معرفت شناسی را تشریح و تفسیر می‌کند. در یکی از حکمت‌های نهج‌البلاغه وقتی عمار با مغیره بحث می‌کند امام علی(ع) می‌فرمایند: «دَعْهُ یَا عَمَّارُ، فَإِنَّهُ لَمْ یَأْخُذْ مِنَ الدِّینِ إِلَّا مَا قَارَبَهُ مِنَ الدُّنْیَا، وَ عَلَی عَمْدٍ لَبَسَ عَلَی نَفْسِهِ، لِیَجْعَلَ الشُّبُهَاتِ عَاذِراً لِسَقَطَاتِهِ. ای عمار، مغیرة را به حال خود واگذار، زیرا او از دین نگرفته، مگر همان که او را به دنیا نزدیک می کند؛ به عمد، حق را بر خود مشتبه ساخته تا برای خطاهای خود عذری بیاورد».

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی تصریح کرد: فرمایش مولا علی(ع) خیلی جالب است که می‌فرمایند؛ این مغیره از دین چیزی نگرفته مگر آن چه که دنیای او را تامین و او را به دنیا نزدیک کند و عمدا خودش را در این حالت انداخته است. این فرمول خیلی عجیب است برای اینکه شبهه را حاضر کرده و خود را مورد معذرت قرار دهد و وقتی از او سوال بشود چرا این اشتباه را انجام‌می دهی با شبهه جواب آن را بدهد.

وی افزود: نمونه های امروزی چنین افرادی را به کرات می‌شود مشاهده کرد که وقتی از او سوال می‌کنی چرا چنین حرامی را مرتکب می‌شوی و یا حرام خوری می‌کنی؟ یک موردی از نواقص در جامعه وحکومت اسلامی را پیدا کرده و آن را علم می‌کند تا اشتباهات خود را توجیه کند. یعنی با شبهه سقوط خود را توجیه می‌کند.

حجت الاسلام امامی گفت: خدا شناسی نهج البلاغه نیز منحصر به فرد است و در پیام حضرت امام رضوان الله تعالی علیه به کنگره هزاره نهج البلاغه مستندا به این فرمایش امیرالمومنین می‌فرمایند؛ شما فکر نکنید که نهج البلاغه را متوجه می‌شوید این جمله را نمیتوانید متوجه بشوید.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی بیان کرد: آدم باید کلی راه برود تا بعضی از موضوعات و مطالبی را که در نهج البلاغه است متوجه شود و البته این خودش یک مقامی است.

وی ادامه داد: انسان شناسی نهج البلاغه نیز محیرعقول است. معرفت شناسی و خداشناسی و انسان شناسی و فلسفه های اخلاق، سیاست، حقوق که منظومه فکری اسلامی ما را تشکیل میدهند اگر در کنار هم قرار بدهیم و با این دیدگاه به نهج‌البلاغه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که حقیقتاً این کتاب عِدل قرآن کریم است.

حجت الاسلام امامی تأکید کرد: امیرالمومنین ع در خطبه‌ ۱۶ نهج البلاغه می فرمایند؛ ذِمَّتِی بِمَا أَقُولُ رَهِینَةٌ وَ أَنَا بِهِ زَعِیمٌ، آنچه می گویم بر عهده من است و من خود ضامن آن هستم و در وجود این سخن یک تقوایی نهفته است و این نوع تقوا می‌تواند امروز نیز گره مشکلات بشر را باز کند.

وی بیان کرد: کتاب نهج البلاغه حقیقتاً کتاب سنت های اجتماعی خداوند و شرح سنن اجتماعی خداوند متعال است و اگر خداوند متعال با قانون قاعده رفتار می‌کند و جوامع را می‌گرداند که همینطور نیز هست و اسم این کتاب قاعده قرآن کریم است و نهج‌البلاغه توضیح گر این قرآن کریم و سنت های الهی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: امام علی (ع) انصاف را هم در مورد دشمنان خودشان هم رعایت می‌کند و وقتی می‌خواهد از دشمن خود بگوید محاسن آن‌ها را نیز بیان می‌کند.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین در مورد برخی از افرادی که اطراف حضرت بودند می‌فرمایند؛ من اگر عطری را به شما امانت بدهم شما وقتی برمیگردانید دسته‌اش را می‌دزدید یعنی اینقدر شما فاسدید، امانت ندارید خیانت در امانت می‌کنید در چنین جامعه ای حتی رهبرش امیرالمومنین علیه الصلاة و السلام هم باشد خود تحلیل حضرت این است که شکست خواهد خورد و با این دید اگر بتوانیم نگاه کنیم نهج البلاغه مهمترین ویژگی جامعه را بیان می‌کند.