۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۶

مهم‌ترین حافظ انسان‌ها از سقوط چیست؟

مهم‌ترین حافظ انسان‌ها از سقوط چیست؟
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه مؤلفه‌های ارزشی بسیاری در عالم وجود دارد که می‌توان عقل، علم، ثروت و قدرت را از جمله آنان دانست، گفت: آنچه که در این جا اهمیت دارد، این است که ما بدانیم این مؤلفه‌ها نمی‌توانند به انسان، حقیقت و هویت دائمی بخشند؛ بلکه تنها دین و دینداری است که می‌تواند به انسان هویت و حقیقت اعطا کند.
کد خبر: ۱۳۲۵

به گزارش خیمه مگ،به نقل از روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در جمع تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی که امروز، در قم برگزار شد اظهار کرد: هدف از برگزاری دوره‌های آموزشی نخست توجه شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها به اساس دین و اساس مکتب اهل بیت(ع) است؛ چرا که باید این را بدانیم که ارزش به چه چیزی اطلاق شده و حقیقت انسانیت را چه چیزی تشکیل می‌دهد؟

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه مؤلفه‌های ارزشی بسیاری در عالم وجود دارد که می‌توان عقل، علم، ثروت و قدرت را از جمله آنان دانست، یادآوری کرد: آنچه که در این جا مهم است، این است که ما بدانیم آیا این مؤلفه‌ها می‌توانند به انسانیت، هویت و ارزش دائمی و جاودانه ببخشند؟ قطعاً هیچ یک از این مؤلفه‌ها نمی‌توانند به انسان، حقیقت و هویت دائمی بخشند؛ بلکه تنها دین و دینداری است که می‌تواند به انسان هویت و حقیقت اعطا کند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: اگر انسان دین را به درستی فهمیده و روز به روز آن را در درون خود تقویت کند، می‌تواند به مقام قرب الهی دست پیدا کرده و به خداوند نزدیک‌تر شود و الا اگر انسان چیزی از دین نداشته باشد ولو اینکه مالک همه جهان بوده و دارای علم به همه علوم موجود باشد، نخواهد توانست به مقام قرب الهی دست پیدا کند و برعکس روز به روز تنزل درجه پیدا خواهد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مهم‌ترین ارزش برای انسان، دین است، تأکید کرد: باید برای فهم دین و مطالعه درباره آن تلاش و کوشش بسیار کرد و لازم است در این باره با عالمان دین ارتباط داشته باشیم تا فهم دین و عمل به دین تحقق پیدا کرده و از دین خود محافظت کنیم؛ چنان که امیرالمؤمنین(ع) دائماً تاکید می‌فرمودند که «يا أيّها الناسُ، دِينَكُم دِينَكم» یعنی ای مردم دین خود را حفظ و از آن مواظبت کنید.

دین عامل حفظ انسان از سقوط

وی در ادامه افزود: دین برای انسان حفاظ است تا انسان را از سقوط حفظ کند؛ چنان‌که امام علی(ع) می‌فرماید « ...لأنَّ مُفارَقَةَ الدِّينِ مُفارَقَةُ الأمنِ» یعنی «کسی که دین نداشته باشد من از او نخواهم گذشت» و آن حضرت دلیل این گفتار را این گونه بیان می‌فرماید که «کسی که دین نداشته باشد، در واقع برای خود حفاظی قرار نداده است» و ما باید به این باور برسیم که مهم‌ترین سپر برای انسان فقط و فقط دین او است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: رسول اللّه(ص) فرمودند: إن عَرَضَ لکَ بلاءٌ فاجعَل مالَکَ دونَ دَمِکَ، فإن تَجاوَزَکَ البلاءُ فاجعَلْ مالَکَ و دَمَکَ دونَ دِینِکَ، فإنَّ المَسلوبَ مَن سُلِبَ دِینُهُ، و المَخروبَ مَن خَرِبَ دِینُهُ. اگر بلایی برایت پیش آمد، مالت را فدای جانت کن و اگر بلا از تو فراتر رفت [و خواست به دینت صدمه زند] مال و جانت را فدای دینت کن زیرا غارت شده کسی است که دینش به غارت رفته باشد و دزدزده کسی است که دینش مورد دستبرد واقع شده باشد. حفظ دین از جان و مال افراد بالاتر است و اگر کسی دیندار بود، همه چیز را دارد و الا هیچ چیزی را به دست نیاورده است.

وی افزود: ما در صورتی می‌توانیم دین واقعی را دریافت کنیم که دین خود را از قرآن کریم اخذ کنیم؛ چنان‌که امام صادق(ع) فرمودند: مَن عَرَفَ دينَهُ مِن كتابِ اللّه عزّ و جلّ زالَتِ الجِبالُ قبلَ أن يَزُولَ اگر فردی دین خود را از قرآن کریم بگیرد، از کوه‌ها استوارتر خواهد بود. آن قرآنی که مفسر و مبین آن ائمه معصومان(ع) هستند.

انس با قرآن عامل هدایت است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ارتباط و انس با قرآن کریم و تدبر در آن را لازم و ضروری عنوان و اظهار کرد: هر کس که با قرآن کریم سر و کار داشته و ارتباط برقرار کند، راه راست خود را پیدا کرده و به راه حقیقی هدایت می‌شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی و اندیشه‌های ناب امام خمینی(ره) برخلاف برخی دیدگاه‌های گذشته که برخی از افراد می‌گفتند که دین، تنها شامل جنبه فردی می‌شود اما حوزه‌های علمیه به این نتیجه رسیده‌اند که دین، هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی؛ چراکه دین برای همه زوایای زندگی بشر از جمله اقتصاد، حکومت، جنگ، پیشرفت، قضاوت، تربیت و ... دستورات مختلفی دارد و اگر انسان‌ها این موضوع را بدانند، قطعاً اعتقادشان به دین بیشتر خواهد شد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) راستگویی، صله رحم، محبت کردن به ناتوانان، حسن خلق و حتی دنبال علم رفتن را از نشانه‌های اهل علم برشمرد و گفت: نکته‌ای که وجود دارد ادای امانت و وفا به عهد است، معمولاً این را معنی می‌کنند که اگر کسی نزد شما چیزی را به امانت گذاشت به صاحبش برگردانید؛ اما در اینجا یک معنای خیلی وسیعی دارد و آن این که خداوند در مورد خود قرآن می‌فرماید، «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا»، ادای امانت آن عهد و کتابی است که خدا به بشر داده و عمل و تبعیت از قرآن است.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم