۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

آثرات صبر در زندگی اجتماعی

آثرات صبر در زندگی اجتماعی
امام جمعه شهرستان خنداب گفت: یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های اخلاقی طلاب صبر است که بتوانند در نشر معارف و علوم دینی مؤثر واقع شود.
کد خبر: ۱۳۳۷

به گزارش خیمه مگ، در نشست اخلاقی که امروز در سالن اجتماعات مدرسه علمیه مهدیه خنداب برگزار شد، حجت الاسلام محمد صفاهانی امام جمعه این شهرستان اظهار داشت: صبر یک مفهوم لغوی و اصطلاحی دارد که یعنی انسان بر سختی‌ها تاب آورد و شکیبایی کند.

امام جمعه شهرستان خنداب تصریح کرد: در توضیح معنای اصطلاحی صبر نیز می‌توان گفت: «حفظ کردن از آنچه عقل و شرع اقتضا می‌کند، صبر نامیده می‌شود و در قرآن بیش از هفتاد جای قرآن، کلمه صبر آمده است.

حجت الاسلام صفاهانی اظهار کرد: از مهم‌ترین شاخصه‌های اخلاقی طلاب، صبر است که بتوانند در نشر معارف و علوم دینی موثر واقع شوند، زیرا طلاب با صبر و بردباری می‌توانند معارف دینی را به سایر افراد القا کنند.

امام جمعه شهرستان خنداب با استناد به آیه ۱۰ سوره زمر «إِنَّمَا یُوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسَابٍ» خاطرنشان کرد: خداوند بی‌حساب به صابران پاداش می‌دهد در صورتی که درد و سختی‌های دنیا را تحمل کند.

وی افزود: امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرمایند صبر بر سه گونه است: صبر بر مصیبت، صبر بر طاعت و صبر بر معصیت، ۱- صبر بر مصیب آن است که خداوند برای امتحان و پرورش مؤمن، وی را گاهی به کمبودهایی در زندگی چون فقر، بیماری، فقدان دوستان و مانند این امور دچار می‌کند تا افزون بر آزمون، او را در شرایطی قرار دهد تا استعدادهای سرشته در ذات خویش را به فعلیت رساند، ۲- صبر بر طاعت آن است که انسان در برابر وسوسه‌های شیطانی مقاومت کند و اجازه ندهد وسوسه‌های ابلیس او را از انجام کارهای عبادی و نیک و صالح بازدارد و ۳- صبر در برابر معصیت به معنای آن است که انسان در برابر وسوسه‌های انجام کارهای زشت و گناهان، خود را حفظ کند و اجازه ندهد تا گناهان لذت آور و مورد کشش نفس، وی را به سوی انجام آن بکشاند.

حجت الاسلام صفاهانی تصریح کرد: در قرآن اشخاصی به عنوان اسوه‌های صبر معرفی شده‌اند که از جمله می‌توان به حضرت ایوب (ع) اشاره کرد، ایشان در مسیر زندگی خویش با مصیبت‌هایی مواجه شدند و به مقام صابران رسیده بودند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم