۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰

ادبیات دفاع مقدس

ادبیات دفاع مقدس
رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: قبول دارم که در امر تبلیغات ادبیات دفاع مقدس، موفق نبوده‌ایم پس باید با همکاری مراکزی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و همچنین آموزش‌وپرورش به فراگیر شدن این جایزه کمک کنیم.
کد خبر: ۱۴۱۷

به گزارش خیمه مگ، نشست خبری دوازدهمین دوره جایزه ادبی «یوسف» (داستان کوتاه و دفاع مقدس و مقاومت) با حضور سردار عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، احسان عباسلو دبیر علمی جایزه و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدحسین انصاری‌نژاد دبیر علمی بیست‌و‌پنجمین کنگره ملی شعر دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این جلسه بایرامی با بیان اینکه این جایزه به نام شهید کامبیز (یوسف) ملک شامران برگزار می‌شود، گفت: امروز دل‌های ما در غزه است؛ غزه‌ای که در آن کودکان و زنان به شهادت می‌رسند. این جنایات رخ می‌دهد اما کشورهای قدرتمند و سازمان دروغین ملل، چشم خود را روی این اتفاقات بسته‌اند و نشان می‌دهند که ادعاهایی آنها پیرامون حقوق بشر دروغ محض است. در چنین شرایطی نیاز است تا هنرمندان و داستان‌نویسان ازآنچه در غزه رخ می‌دهد الهام گرفته را با آثارشان ثبت در تاریخ کنند.

وی افزود: عملیات «طوفان الاقصی» توانست یاد فلسطین را که در حال فراموش‌شدن بود مجدد در جهان احیا کند. گواه این ادعا نیز تظاهرات‌هایی است که به صورت خودش‌جوش در سراسر جهان برگزار می‌شود. مردمی که در آمریکا و اروپا زندگی می‌کنند به لحاظ فکری با ما، یکی نیستند اما آزادگی آنها باعث شده به خیابان‌ها آمده و نسبت به رژیم صهیونیستی اعتراض کنند. این رویکرد هم در قالب‌های بین‌المللی انتظار می‌رود الهام‌بخش کارهای فاخر ادبی و هنری باشد.

سردار بایرامی تأکید کرد: یازده دوره از عمر جشنواره می‌گذارد. جا دارد از همه افرادی که در برگزاری این رویداد، یاری‌رسان ما بوده‌اند کمال تشکر را داشته باشم. در تمام ادوار قبلی ۱۷۶۷۹ داستان‌نویس در جایزه ادبی یوسف حضورداشته‌اند. جالب بیشتر شرکت‌کنندگان هم جوانان هستند. این امر نشان از علاقه نسل جوان به موضوعاتی دفاع مقدسی دارد تنها کافی است آنها را حمایت کرده تا تأثیرگذاری آن را شاهد باشیم.

وی تأکید کرد: بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس به دنبال ایجاد الگوهای مناسب در بین جوانان و نوجوانان است. ادبیات و هنر قادر است نقش قابل‌توجهی در این الگوسازی ایفا کند. این خواسته نیز با کارهای شعاری و تکراری رقم نمی‌خورد بلکه نیاز است با پژوهش‌های کافی، خواسته موردنظر محقق شود. اختتامیه این جایزه ۲۹ آبان در خرمشهر برگزار خواهد شد. جا دارد از مسئولان این استان و همچنین خانواده شهدای این شهر بابت میزبانی از این جایزه کمال تشکر را داشته باشم.

جایزه یوسف، تخصصی‌ترین جایزه ادبی

در ادامه جلسه عباسلو نیز بیان کرد: این رویداد تخصصی‌ترین جایزه در حوزه داستان فیلم کوتاه است البته جایزه و جشنواره‌های مختلف دیگری نیز برگزار می‌شود اما با یک قضاوت منصفانه، می‌توان متوجه غنای این جایزه شد. تاریخ منبعی بسیار خوبی برای داستان‌نویسی است. در این میان تاریخ هشت سال دفاع مقدس ما سرشار از ایده‌های ناب و بکر بوده پس با بهره‌گیری صحیح از تاریخ باید استفاده مطلوب را برد.

وی افزود: در جهان ادبیات جنگ وجود دارد زیرا این حوزه تصویرگر هویت ملت‌ها است. اما در جنگ ما وِیژگی مقدس بودن کاملاً عیان است برای همین با تأکید روی این نکته باید افتخارات و ایثار رخ‌داده را ثبت کرد تا نسل امروز و آینده بیشتر با افتخارات این سرزمین آشنا شوند. استارت جشنواره از دوازدهم مرداد زده شد و ۲۹ آبان نیز شاهد اختتامیه این رویداد خواهیم بود.

وی تأکید کرد: داستان‌هایی که در دوره‌های پیشین جایزه یوسف نوشته‌شده را تا به امروز در قالب یازده کتاب به چاپ رسانده‌ایم. تأکیدمان در این دوره از جشنواره روی انضباط است چون می‌خواهم نقصان‌ها را به حداقل‌ترین میزان خود برسانیم. جایزه یوسف سه بخش کودک، بزرگسال و بخش جنبی دارد. در بخش جنبی، اتفاقات مهم هرسال را مدنظر قرار می‌دهیم. برای مثال در سال گذشته با توجه به مسائل پیش‌آمده، شعار «وحدت ملی و ایران قوی» محور اصلی بخش جنبی بود.

رشد کمی آثار

دبیر علمی جشنواره با بیان این‌که استقبال از این رویداد دور از انتظار بود، گفت: سال گذشته ۳۴۴۶ داستان به جایزه ارسال شد و امسال نیز ۳۶۴۰ داستان به دستمان رسیده است. جالب اینکه، بیشتر شرکت‌کننده‌ها در این دوره را بانوان را شکل می‌دهند به‌نحوی‌که ۱۴۷ نفر که اکثریت را تشکیل می‌دهند، زن هستند. در میان استان‌های شرکت‌کننده نیز مازندران بیشترین تعداد را دارا است.

وی اضافه کرد: برای استان‌هایی که حضور کم‌رنگ در دوره‌های قبل داشتند کارگاه‌های مختلف برگزار کردیم.

 

تعداد بازدید : 0

در این بخش از گفت‌و‌گو خبرنگار سؤال کرد: که صرف برگزاری هیچ جایزه و جشنواره‌ای نمی‌تواند جریان‌سازی عینی در جامعه داشته باشد. برای همین چه سیاست‌های اندیشیده شده تا این جایزه نه‌تنها در بین نوجوانان بلکه در بازار فروش هم داستان‌هایش خریدار داشته باشد؟

در ادامه سردار بایرامی در پاسخی به پرسش خبرنگار ایکنا مبنی بر شیوه حمایت از آثار برگزیده گفت: آثار دوره‌های قبل را در انتشارات سریر به علاقه‌مندان عرضه می‌کنیم اما قبول دارم که پخش و عرضه به صورت فراگیر رخ نمی‌دهد زیرا در عرصه تبلیغات عملکرد مطلوبی نداریم. پس باید با همکاری  مراکزی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان و همچنین آموزش‌وپرورش به فراگیر شدن این جایزه کمک کنیم.

دبیر علمی جایزه نیز در پاسخ تکمیلی به سؤال بیان کرد: رسانه‌ها نیز باید در فراگیر شدن ادبیات دفاع مقدس نقش خود را ایفا کنند. درضمن باید بگویم برای رونق موضوعات دفاع مقدسی در عرصه داستان‌نویسی باید ذائقه سازی لازم صورت گیرد.

در انتهای این مراسم، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمدحسین انصاری‌نژاد دبیر علمی کنگره ملی شعر دفاع مقدس نیز بیان کرد: امسال کنگره با تفاوت و جهش‌های خاص خود برگزار خواهد شد. این کنگره در ۱۲ محور برگزار خواهد شد و استقبال از آن نیز چشمگیر بوده است به‌نحوی‌که ۹۲۱۰ شعر به دبیرخانه کنگره ارسال‌شده است. اختتامیه این رویداد که به زودی تاریخش مشخص خواهد شد در شیراز است.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم