۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹

کتابی در اثبات ولایت امیرالمومنین‌(ع)

کتابی در اثبات ولایت امیرالمومنین‌(ع)
«داستان سپاه یمن» سخنی در اثبات ولایت علی‌(ع) و نفاق خالد بن ولید به قلم آیت‌الله علی حسینی میلانی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۶۳۵

به گزارش خیمه مگ، این کتاب به بررسی حادثه‌ای می‌پردازد که یک طرف آن امیر المومنین امام علی‌(ع) و طرف دیگر آن را خالد بن ولید و طرفدارانش تشکیل می‌دادند در این حادثه که طی آن رسول خدا‌(ص) عبارتی را درباره امیر مومنان علی‌(ع) بیان فرموده‌اند و در پی آن اتفاقاتی رخ داد که گوشه‌ای از روحیات خالد بن ولید را آشکار ساخت.

خالد بن ولید چه پیش از اسلام و چه پس از پذیرش آن، اقدامات بسیاری انجام داد که در زیر به آنها اشاره می‌شود.

نخست این که خالد پیش از اسلام آوردن، علیه رسول‌الله‌(ص) به جنگ پرداخت و در جنگ احد در شهادت حضرت حمزة بن عبد المطلب‌(ع) نقش داشت.

دوم این که خالد پس از اسلام برخی افراد قبیله بنی جذیمه را که مسلمان بودند، به سنت جاهلیت قتل عام کرد، رسول خدا‌(ص) پس از شنیدن این ماجرا حضرت علی‌(ع) را روانه قبیله بنی جذیمه کرد و با دادن خونبهای کشته شدگان، رضایت آنان را جلب کرد، چنان که مشهور است رسول ‌خدا‌(ص) پس از این حادثه فرمود: « اللَّهُمَّ إِنِّي أَبْرَأُ إِلَيْكَ مِمَّا صَنَعَ خَالِدٌ».

سوم این که خالد بن ولید پس از رحلت رسول‌ خدا‌(ص) نیز به این اقدامات خود ادامه داد و در مشهورترین حادثه، «مالک بن نویره» و قوم او را از دم تیغ گذراند و شبانگاه همان روز با همسر مالک همبستر شد تا جایی که بزرگان صحابه، خواستار سنگسار و قصاص او شدند.

چهارم این که از دیگر رویدادهای حساس تاریخ صدر اسلام که خالد نیز در آن نقش داشته، ماجرای سپاه یمن است، شرح این واقعه چنین است: رسول خدا‌(ص) در سال نهم هجری سپاهی را به فرماندهی خالد عازم یمن کرد و همزمان امیر المومنین علی‌(ع) را نیز در رأس سپاهی دیگر به یمن گسیل داشت، آن حضرت به هر دو فرمانده فرمودند که هرگاه دو سپاه به هم رسیدند، علی‌(ع) فرمانده دو  سپاه خواهد بود.

در روایت مربوط به این ماموریت آمده است: خالد از علی‌(ع) کینه بر دل داشت و بریدة بن حصیب نیز به همراه گروهی دیگر در این مورد با خالد هم مسلک بودند.

در ادامه این ماجرا می‌خوانیم؛ خالد و همفکرانش در جریان این ماموریت رفتاری را از امام علی‌(ع) مشاهده کردند که به گمان آنان می‌توانست دستمایه‌ای برای مخدوش کردن وجهه آن حضرت باشد.

از همین رو خالد نامه‌ای به رسول خدا‌(ص) نوشت و طی آن ماجرا را برای ایشان شرح داد: در این راستا چهار تن از یاران خالد که بریده نیز در زمره آنان بود، هم پیمان شدند که نامه خالد را به رسول‌خدا‌(ص) برسانند و نزد ایشان از علی‌(ع) بد گویی کنند.

رسول خدا‌(ص) پس از خواندن نامه و شنیدن سخنان آنان به بریده رو کرد و فرمودند: «اَنَا فقتَ من بعدی یا بریده» ای بریده آیا پس از جدایی از من منافق شده‌ای؟ آنگاه فرمود؛ «ما تريدون من علي؟ ما تريدون من علي؟ ما تريدون من علي؟ علي منّي وأنا من علي و هو وليّكم من بعدي.»

از على چه مى خواهيد؟ از على چه مى خواهيد؟ از على چه مى خواهيد؟ على از من است و من از على هستم، و پس از من، او ولىّ شماست.

در روايات آمده است كه رسول خدا‌(ص) به آنان فرمود: «إنّ عليّاً لا يفعل إلاّ ما يؤمر به»؛ على فقط كارى را انجام مى دهد كه به آن دستور داده شده است.

خاطرنشان می‌شود؛ آیت‌الله سید علی حسینی میلانی  در این نوشتار تلاش نموده این حدیث را در قالب صحیح‌ترین اسنادها و مشهورترین منابع آن بیاورد و مضامین آن را توضیح دهد.

«سند حدیث سپاه یمن» شامل «حدیث سپاه یمن و راویان» و نیز «حدیث سپاه یمن و حافظان بزرگ حدیث»، بخش نخست این کتاب است که نام 21 تن از علمای اهل سنت که حدیث را نقل کرده اند آورده است.

در بخش دوم، گزینش چهار متن حدیث مذکور را به روایت امیر المومنان‌(ع) بریده بن حصیب، عمران بن حصینی و ابن عباس آمده است.

در بخش سوم نیز با نگاهی به مفهوم حدیث مذکور، دلالت حدیث بر ولایت علی‌(ع) و عصمت آن حضرت و نیز وجود نفاق در زمان رسول خدا‌(ص) را اثبات می‌کند.

بخش چهارم نیز تحت عنوان حدیث «سپاه یمن» و تلاش هایی ناکارآمد درباره آن، به شیوه‌های مقابله معاندان ولایت از جمله تحریف، حذف و تکذیب حدیث سپاه یمن پرداخته شده است.

«داستان سپاه یمن» در شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت یک هزار و پانصد تومان از سوی انتشارات الحقایق در 104 صفحه منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه این کتاب به نشانی؛ قم، خیابان صفائیه، روبروی صندوق قرض‌الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز الحقایق اسلامی مراجعه کنند و یا با تلفن 7837320-0251 تماس بگیرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم