۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰

عمامه روحانیون تاج ملائکه است

عمامه روحانیون تاج ملائکه است
آیت الله العظمی مظاهری در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب اصفهان، عمامه روحانیون را تاج ملائکه عنوان کردند.
کد خبر: ۱۷۷۶

به گزارش خیمه مگ، حضرت آيت‌الله مظاهري در آيين عمّامه‌گذاري 150 نفر از طلّاب اصفهان که در مدرسۀ صدر و با حضور جمعي از علما و مدرسّين حوزۀ علميۀ اصفهان، مسئولين مراکز و دستگاه‌هاي حوزوي و مديران مدارس علميّه برگزار شد، ضمن تبريک فرارسيدن عيد بزرگ اکمال دين و ابلاغ ولايت، عمّامۀ طلّاب را تاج ملائکه دانسته و افزودند: پيامبر اکرم«صلي‌الله‌عليه وآله وسلّم» در غدير خم پس از نصب اميرالمؤمنين«سلام‌الله‌عليه» به ولايت، بر سر آن امام بزرگوار عمّامه نهادند و فرمودند، «عمّامه تاج ملائکه است».

معظّم‌له ادامه دادند: طلّاب و فضلايي که معمّم مي‌شوند و نيز خانواده‌هاي آنان، بايد از اين جهت که عمّامۀ اميرالمؤمنين«سلام‌الله‌عليه» و تاج ملائکه را بر سر مي‌نهند خوشحال باشند و به لباس فاخر روحانيّت افتخار کنند.

حضرت آيت‌الله مظاهري وظيفۀ اساسي و رسالت اصليِ طلّاب علوم ديني را تبليغ دين و ترويج اسلام دانسته و خاطرنشان کردند: طلّاب و به ويژه فضلايي که لباس روحانيّت بر تن دارند، بايد ضمن برخورداري از علم و دانش کافي، متديّن و متّقي باشند و در ترويج دين و تبليغ، خود از عقل و درايت بهره گيرند.

*لزوم فراگیری عمیق طلاب علوم دینی در زمینه اعتقادات‌، اخلاق و احکام

ایشان طلّاب علوم ديني را به فراگيري عميق علم و دانش در سه بخش اعتقادات، اخلاق و احکام فراخوانده و تصريح کردند: روحانيّون و فضلاي حوزه‌هاي علميّه، بايد با تسلّط کامل، به بيان و پاسخ‌گويي مسائل شرعي مردم بپردازند و نيز با مطالعه و تحقيق جدّي در زمينۀ اعتقادات، شبهات اعتقادي جوانان را با ارائۀ برهان و بيان استدلال منطقي پاسخ گويند و همچنين پايبندي علمي و عملي به علم اخلاق داشته باشند تا علاوه بر خودسازي، در جامعه به ديگرسازي بپردارند.

معظّم‌له اضافه کردند: جلسات سخنراني و مجالس وعظ و خطابۀ روحانيّون و طلّاب علوم ديني بايد بر تبيين هر سه بخش دين يعني احکام، اخلاق و اعتقادات استوار باشد تا براي مردم مفيد واقع شود.

*برخورداری از تقوی شرط لازم برای طلاب

حضرت آيت‌الله مظاهري در بخش ديگري از بيانات خود، برخورداري از تقوا را شرط لازم براي طلّاب علوم ديني دانسته و تصريح کردند: تقيّد به ظواهر شرع يعني انجام واجبات و مستحبّات و اجتناب از محرّمات و مکروهات، براي مبلّغان و مروّجان دين مبين اسلام لازم است، امّا کافي نيست و طلّاب علوم ديني بايد از ملکۀ تقوا برخوردار باشند؛ به گونه‌اي که با استمرار تقيّد به ظواهر شرع، حالتي براي آنان پديد آيد که خود به خود و به صورت ناخودآگاه به انجام واجبات و ترک محرّمات و مکروهات بپردازند و در به‌جا آوردن نوافل و مستحبّات کوتاهي ننمايند.

گناه طلاب علوم دینی،‌ گناه نابخشودنی است

ايشان در اين زمينه تأکيد کردند: اگر طلبۀ علوم ديني و به ويژه طلبۀ معمّم، گناهي مرتکب شود، از آن جهت که با گناه خود، قبح گناه را در جامعه مي‌شکند و موجب بدبين شدن مردم به روحانيّت مي‌گردد، بعيد است موفق به توبه شود و از اين‌رو مي‌توان گفت: در برخي از موارد، گناه طلّاب علوم ديني، گناه نابخشودني است.

حضرت آيت‌الله مظاهري، خودسازي و تهذيب نفس را از ديگر لوازم مبلّغان دين دانسته و افزودند: تهذيب نفس براي همۀ مردم و به ويژه براي طلّابي که ملبّس به لباس فاخر روحانيّت مي‌شوند و در زمرۀ مبلّغان علوم ديني محسوب مي‌گردند، لازم است.

معظّم‌له اضافه کردند: فضلا و طلاب بايد رذائلي همچون حسادت، رياست‌طلبي، دنياگرايي و جاه‌طلبي را از دل خود ريشه‌کن کنند و فضائل و خصائص نيکوي اخلاقي را جايگزين آن صفات ناپسند نمايند تا بتوانند به هدايت جامعه بپردازند.

*مقام علمای متقی برتر از انبیای تبلیغی بنی اسرائیل

حضرت آيت‌الله مظاهري با اشارۀ مجدّد به شأن و رتبۀ والاي روحانيّت، مقام علماي متّقي را برتر و يا در حدّ انبياي تبليغي بني‌اسرائيل دانستند و افزودند: صرف نظر از پيامبران الوالعزم«عليهم‌السّلام» و نيز انبياي صاحب کتاب و شريعت، ساير انبياي الهي، انبياي تبليغي بوده‌اند و اگر عالمان ديني و روحانيّت شيعه، به وظايفي که بيان شد به خوبي عمل کنند و در تحصيل علم و کسب تقواي الهي و تهذيب نفس کوتاهي ننمايند، بر اساس برخي روايات، مقام و منزلت آنان دست‌کم، نظير مقام و منزلت انبياي تبليغي بني‌اسرائيل است.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم