۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۷

روایات اهل ‌بیت‌(ع) اقیانوس علوم است

روایات اهل ‌بیت‌(ع) اقیانوس علوم است
حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی در پاسخ به نامه‌ای، قرآن و روایات و احادیث اهل بیت‌(ع) را روح هویت اسلامی و اقیانوس علوم دانستند که جامعه قدر آن را نمی داند.
کد خبر: ۱۷۸۳

به گزارش خیمه مگ، متن نامه جمعی از مؤمنین و پاسخ این مرجع تقلید بدین شرح است:

بسمه تعالي

محضر مرجع عاليمقام و گرانقدر حضرت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني‌مدظله‌

با سلام و احترام؛

در جامعه اسلامي ما، عشق و ارادت به حضرات معصومين عليهم صلوات الله در قلب يكايك شيعيان و ارادتمندان اهل بيت موج مي‌زند، اما هنوز نكته‌اي در بين عموم مردم و حتي فرهيختگان علمي آن‌گونه كه بايد و شايد مورد توجه جدي قرار نگرفته است و آن، اهتمام جدي به روايات و احاديثي است كه از اهل بيت عصمت و طهارت عليهم السلام به ما رسيده است.

از آنجا كه خمير مايه وجودي شيعه، معارف اهل بيت‌عليهم السلام است و در روايات بسياري، خود حضرات معصومين عليهم السلام عموم شيعيان را به خواندن روايات و تدبر در آنها امر فرموده‌اند، از محضر مبارك حضرتعالي تقاضا داريم مؤمنين و متدينين و بخصوص فرهيختگان علمي را در خصوص اهتمام بيشتر به روايات حضرات معصومين ارشاد و راهنمايي فرماييد.

جمعي از مؤمنين

* پاسخ

بسم الله الرحمن الرحيم

قال رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم: اني خلفت فيكم الثقلين ان تمسكتم بهما لن تضلّوا ابداً كتاب الله و عترتي اهل بيتي، و لن يفترقا حتي يردا عليّ الحوض.

دو ركن قرآن و اهل بيت، روح اسلام و هويت اسلامي و دعوت اين دين حنيف و تمام حقايق و بيان كلّ آنچه از غيب اين عالم قابل بيان است مي‌باشد و در معرض تفهيم و درك انسان‌ها قرار دارد.

بالاتر و برتر از معارفي كه از اين دو مركز همواره در تراوش مي‌باشد، معارفي نيست.

قرآن و سنّت و حديث، همه‌ي حقايق است و همه‌ي حقايق در قرآن و حديث است. افكار و همه‌ي ژرف‌نگري‌ها بايد در اين دو منطقه - كه وسعتش از وسعت فضاي صد هزار ميليارد سال نوري بيشتر و بيشتر است- به كار افتد.

قرآن و حديث، قرآن و تفسير اهل بيت عليهم‌السّلام و علوم مأثور و احاديث شريفه، آثار نبويّه، معارف نهج البلاغه، صحيفه‌ي سجّاديه، صحيفه‌ي ثانيه و ثالثه و رابعه و خامسه، كتب شريف اربعه، گنجينه‌هاي ادعيه، موسوعه‌ي بحارالانوار، كتاب مكارم الاخلاق و ده‌ها و صدها اصل و كتاب، همه ذخائر گران‌بهايي هستند كه از جهت سنگيني معنوي از آسمان و زمين سنگين‌ترند.

تمامي اينها در اختيار بشر است و متأسفانه بيشتر و بلكه همه، جز افراد معدود، قدر و بهاي اين سرمايه را نمي‌دانند.

كلمات حضرت رسول صلي الله عليه و آله، اقيانوس‌هايي از علوم است و مشتمل بر دستورالعمل‌هايي است كه انسان در برابر آن متحير مي‌شود. كتاب «ناسخ التواريخ»، شش هزار حديث از كلمات قصار پيامبر را نقل نموده كه مورد غفلت قرار گرفته است.

ثقة الاسلام كليني اعلي الله مقامه، آن رجل عظيم در ارتباط با يكي از خطبه‌هاي امير‌المؤمنين عليه‌السّلام كه در آغاز باب جوامع التوحيد كافي، آن را روايت نموده است؛ مي‌فرمايد: هي كافيةٌ لِمَن طلب عِلمَ التّوحيد اذا تدبّرها و فهم ما فيها فلو اجتمع ألسنَة الجنّ و الإنس، ليس فيها لسانُ نبيّ علي أن يبيّنوا التّوحيد بمثل ما أتي به بأبي و اُمّي، ما قدروا عليه و لو لا إبانته عليه السّلام ما عَلِمَ الناس كيف يسلكون سبلَ التّوحيد.

متأسفانه ما در زماني واقع شده‌ايم كه برخي از اشخاص كه به اصطلاح دانش‌پژوه و اهل تحقيق و تعمّق شمرده مي‌شوند، از اين يگانه درياي علم و معرفت غافل مانده و چنان كه سزاوار است، قدر اين نعمت را نمي‌دانند. و چه بسا به مكتب‌هايي نظر دوخته باشيم كه جز ظلمات و تاريكي و سرگرداني كسي را به جايي رهنما نيستند و سراب را به جاي آب نشان مي‌دهند. حقّاً حقّ اين علوم، ناشناخته مانده و ادا نمي‌شود. خداوند همه را در كسب حقيقي معارف موفق و مؤيد بدارد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم