۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

حفظ قداست حوزه مهم است

حفظ قداست حوزه مهم است
مهم‌ترین رسالت حوزویان و حوزه‌های علمیه حفظ نظام اسلامی است و حفظ نظام فقط با نصیحت و زبان و رفتار و گفتار محقق نمی‌شود، بلکه قداست حوزه‌های علمیه است که موجب حفظ و ماندگاری نظام است.
کد خبر: ۱۷۸۵

به گزارش خیمه مگ، حضرت آیت‌الله جوادی آملی، پیش از ظهر امروز در همایش عمومی حوزویان با عنوان«حوزه و مطالبات رهبری» که در مدرسه دارالشفاء قم برگزار شد، با اشاره به مسئله حق‌شناسی در حوزه‌های علمیه اظهار داشتند: وظیفه همه حوزویان در قبال نظام اسلامی و ولایی حق‌شناسی است و به فرموده قرآن کریم «هیچ نظام الهی را خداوند تغییر نمی‌دهد، مگر آن که مردم آن نظام کفران نعمت کرده و شاکر نباشند»؛ بنابراین حق‌شناسی و شکر این نظام الهی و ولایی وظیفه حوزویان و آحاد مردم است.

ایشان با اشاره به سوگند امام علی (ع) در نهج‌البلاغه مبنی بر این که هیچ امتی بعد از هیچ پیامبری اختلاف پیدا نکرد، مگر آنکه باطل در بین این امت‌ها بیشتر شد و رواج یافت، بیان داشتند: سوگند علوی، بهترین سوگند‌هاست؛ بنابراین حوزه که منشأ برکت نظام اسلامی است، باید این نظام را حفظ کند.

*وظایف اصلی حوزه

این مفسر قرآن کریم افزودند: حوزه دو نوع وظیفه دارد: یکی وظیفه عادی که همان درس و بحث و مرجعیت و فقه و اصول است که از دیرباز در حوزه‌های علمیه وجود داشته و دارد. وظیفه دوم که اساسی‌تر و مهم‌تر است، همان رسالت انبیاء است که باید حوزه از این رسالت غافل نشود.

ایشان در تبیین رسالت مهم حوزویان در شرایط کنونی جهان، اظهار داشتند: اگر علما وارثان انبیاء هستند، این ارث مادی‌ است، یا معنوی. در میراث مادی تا موروث نمیرد، ارثی به وارث نمی‌رسد، ولی در میراث معنوی این وارث است که باید بمیرد تا چیزی از موروث به او برسد؛ بنابراین عالمی از انبیاء‌ارث می‌برد که هوای درونش را کشته باشد.

*ماندگاری نظام در گرو حفظ قداست حوزه است

معظم‌له در تبیین این مسئله ادامه دادند: مهم‌ترین رسالت حوزویان و حوزه‌های علمیه حفظ نظام اسلامی است و حفظ نظام فقط با نصیحت و زبان و رفتار و گفتار محقق نمی‌شود، بلکه قداست حوزه‌های علمیه است که موجب حفظ و ماندگاری نظام است. این قداست از دیرباز بوده و در آینده نیز به خواست خدا خواهد ماند، بر این اساس توجه به قداست حوزه اهمیت بسزایی دارد.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی رابطه حوزویان با نظام اسلامی را به سه دسته تقسیم کرده و بیان داشتند: برخی که نه از نظر علمی و نه از نظر عملی کاری برای نظام نمی‌کنند، که از بحث ما خارج هستند، اما دو دسته دیگر باقی می‌مانند که یکی گروهی از حوزویان هستند که با علم خود مشکلات علمی و نظری نظام را حل می‌کنند و با عمل و حضور خود نیز عملاً حافظ نظام هستند. گروه دیگر که توفیق حضور در مباحث عملی را ندارند باید با عَلَم خود از نظام حفاظت کنند.

ایشان در تبیین وظایف حوزویان نسبت به حفظ نظام اسلامی در شرایطی که امروز خاورمیانه بیدار شده و اقتصاد آمریکا و غرب در حال فروپاشی است، تصریح کردند: رسالت حوزویانی که از نظر علمی بالا هستند این است که اولاً به اعتقادات توجه داشته باشند و ثانیاً در بخش اقتصاد عنایت ویژه داشته باشند.

*خاورمیانه بین مرگ و زندگی قرار دارد

ایشان تأکید کردند: امروز خاورمیانه تشنه است؛ این جنبش‌ها و حرکت‌ها خاورمیانه را بین مرگ و زندگی قرار داده است؛ به طوری که دولت‌ها و دست هایی مثل همسایه شمالی ما تلاش می‌کنند حکومت‌های حاکم بر خاورمیانه را لائیک کنند. حتی پیشنهاد می‌دهند به کشورهایی مانند مصر که حکومت لائیک تشکیل دهید.

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی با تاکید بر اینکه اگر اعتقادات مردم به پاخاسته محکم نباشد، بحران بزرگی ایجاد می‌شود.

*حوزویان اجازه ندهند نظام اسلامی تنها بماند

در تبیین این بحران گفتند: اگر خاورمیانه و کشورهای عربی به سمت اسلامی شدن حرکت کنند، جبهه دین و نظام اسلامی قوی تر خواهد شد و با سرعت بیشتری پیش خواهند رفت، ولی اگر به سمت جبهه لائیک حرکت نمایند مطمئن باشید، نظام اسلامی ایران تنها خواهد ماند؛ بنابراین حوزه و حوزویان باید با زبان‌های زنده دنیا اعتقادات مردم را تقویت کنند.

ایشان اضافه کردند: البته از آنجایی که رگه‌های آموزه‌های اسلامی در کشورهای خاورمیانه وجود دارد، این مسئله برای ما راحت‌تر است، ولی با این حال نیازمند کار و تلاش حوزویان در این عرصه هستیم.

*اقتصاد اسلامی؛ نسخه شفابخش جهانیان

حضرت آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به وضعیت اقتصادی اروپا و آمریکا در تبیین وظیفه حوزویان در این عرصه، اظهار داشتند:‌ حوزویان باید کتاب‌های قوی اقتصادی در حد جواهر و مکاسب بنویسند و نظام اقتصاد اسلامی را به عنوان عصاره نجات‌بخش و شفادهنده به جهانیان عرضه کنند.

معظم‌له افزوند: حوزه می‌بایست توجه بیشتری به مسئله اقتصاد داشته باشد؛ چون دعوت غرب و آمریکا به اسلام کار آسانی نیست، ولی اگر بتوانیم اقتصاد اسلامی را عرضه کنیم و آنها را از دامن اقتصاد سرمایه‌داری غرب و دولت‌سالارانه شرق نجات دهیم، به رسالت حوزوی خود عمل کرده‌ایم.

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی یادآور شدند: امروز این خطر در غرب وجود دارد مردمی که از اقتصاد سرمایه‌داری خسته شده‌اند به سمت اقتصاد دولت‌سالارانه کمونیستی منحرف شوند؛این بسیار خطرناک است و حوزه های علمیه وظیفه دارند در این شرایط اقتصاد اسلامی را معرفی کنند.

*حوزه اقتصاد اسلامی را عرضه کند

ایشان با بیان اینکه اگر مکتبی الهی مانند نظام اسلامی، اقتصاد شفابخشی را به جهانیان عرضه کنند، جهانیان با جان و دل آن را می‌پذیرند، تاکید کردند: حوزه باید در این زمینه تلاش کنند؛ غرب مانند خاورمیانه دارای رگه‌های اسلامی نیست تا به آسانی هدایت شود، این وظیفه حوزه و حوزویان است که اقتصاد اسلامی را عرضه نمایند.

*نظریات اقتصادی حاکم بر دنیا

معظم‌له در تبیین انواع تفکرات و نظریات اقتصادی دنیا، افزودند: امروز چندنظریه اقتصادی در دنیا حاکم است، برخی افراط کرده و همه سرمایه‌ها به دولت سپرده شده است مثل کمونیست‌ها؛ برخی دیگر تفریط کرده و اقتصاد را به سرمایه‌داران که درصد خیلی محدودی هستند، سپرده‌اند، اما اسلام حد وسط را معرفی می‌کند. در دین اسلام تصریح شده خداوند اموال و منابع ثروت دنیا را در اختیار همه مردم قرا رداده و هیچ کس بر دیگری ارجعیت ندارد و این تسهیلات برای همگان است، نه برای یک عده معدود.

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی در پایان خاطرنشان کردند: سرمایه الهی باید در دست همگان باشد؛ این همان اقتصاد سالم، علمی واسلامی جواهری است که باید توسط حوزه و حوزیان به دنیا عرضه شود.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم