۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰

حکمت بیان داستان‌ها در قرآن

حکمت بیان داستان‌ها در قرآن
حکمت این‌که خداوند در قرآن داستان‌های فراوانی را با جزئیات بیان می‌کند به خاطر تاثرگذاری آنهاست که در تقویت ایمان نقش به سزایی دارد.
کد خبر: ۱۷۹۰

به گزارش خیمه مگ، آیت‌الله مصباح‌یزدی،‌ شب گذشته در ادامه سلسله جلسات شرح و تفسیر وصیت‌نامه امام محمد‌باقر‌(ع) به جابر که در بیت مقام ‌معظم رهبری در قم برگزار شد، با اشاره به دو موضوع صبر و یقین اظهار داشتند برای حفظ ایمان که رفتار خاصی را اقتضا می‌کند دو عامل احتیاج است که در تمام رفتارهای اختیاری نقش اساسی دارد.

ایشان، شناخت و انگیزه را به عنوان این دو عامل معرفی کرده و افزودند: در این مباحث صبر به عنوان عامل انگیزه و یقین برای مقوله شناخت، شناخته می‌شود.

معظم‌له با بیان این‌که در فرهنگ دینی ما یقین جایگاهی خاص و مفهومی پربار و ارزشمند دارد، تصریح کردند: انسان وقتی شیرینی ایمان را درک می‌کند که به تقدیرات الهی یقین داشته باشد.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) به بیان مثالی در این زمینه پرداخته و افزودند: همه ما شیعیان می‌دانیم که اهل‌بیت‌(ع) به فضل و اذن الهی خیلی کارها انجام داده و کراماتی دارند، اما غالبا این علم کلی در ما اثر چندانی ندارد، اما وقتی نمونه علمی آن تا حدودی یا حتی یک داستان واقعی را بشنویم، تاثیر آن غیر قابل انکار است.

ایشان با تعریفی از یقین یادآور شدند: بنده به عنوان کسی که به اهل‌بیت‌(ع) ارادت دارد، اعتراف می‌کنم که بخشی از ارادت من به این خاندان بزرگ بیشتر بر اثر روایات و داستان‌هایی بوده که از کرامات و فضایل این بزرگواران شنیده‌ام و بخشی هم به خاطر اصول کلی که مطالعه کرده و می‌دانیم.

معظم‌له یادآور شدند: حکمت این‌که خداوند نیز در قرآن داستان‌های فراوانی را با جزئیات بیان می‌کند به خاطر تاثرگذاری در تقویت ایمان است.

آیت‌الله مصباح یزدی تصریح کردند: اگر ما هم می‌خواهیم یقینی داشته باشیم که بر ایمان ما بیافزاید، باید چنان یقینی باشد که از تجربه‌های شخصی یا از داستان‌های واقعی گذشتگان ما باشد،‌ البته وقتی می‌توانیم از داستان‌های عبرت بگیریم که ابتدا نگاه هوشمندانه به آن داشته و سپس آن را تحلیل کرده و از تحلیل‌های خود نکات عبرت‌آموز را استخراج و ضمن پندگیری، برای توسعه علم خود از تجربیات دیگران و تاریخ پیشنیان بهره‌بگیریم که اگر این عوامل با هم ضمیمه گردند، باعث تقویت یقین و ایمان می‌شود.‌

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم