به گزارش خیمه مگ، آیتالله مهدی هادوی تهرانی، استاد درس خارج حوزه در ادامه مباحث تفسیری سوره مبارکه واقعه، گفت: این سوره با اشاره به واقعه قیامت آغاز شد و حوادثی مانند پودرشدن کوهها و جاریشدن آنها و اینکه عدهای در آن روز سر بلند هستند و عدهای سرافکنده و مردم به سه گروه تقسیم میشوند و پاداش سابقون و بهشتیان، جنت نعیم و ولدان مخلدون و حورالعین و شرابی که باعث سردرد آنها نمیشود و همه اینها جزای آن چیزی است که انجام دادهاند.
وی افزود: خداوند میخواهد این نکته را توضیح دهد که ما طوری عالم را درست کردهایم که اگر شما اهل عمل به دستورات من بودید این نعمتها در انتظار شما است و اگر اینطور که من میگویم عمل نکنید سرنوشت جهنمی دارید که توضیح آن را در آیات بعد داده است؛ درست مانند اینکه ما آب را در یخچال بگذاریم و مطمئنا این آب به جوش نخواهد آمد.
آیتالله هادوی تهرانی تصریح کرد: بنابراین اگر کسی دستورات خدا را عمل کند بهشتی است و اگر کسی عمل نکرد نباید انتظار پاداش اخروی داشته باشد و این هم مانند بقیه قوانین عالم تکوین، یک قانون است؛ با این نگاه اسلام دو جمله بیشتر نیست و آن اینکه اگر در دنیای محدود امروز گوش به حرف خدا بدهی در آن دنیای نامحدود هر چه بخواهید در اختیار شما هست و انسان اهل هر لذتی باشد برای او فراهم است.
استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آیات «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ؛ وَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» تصریح کرد: البته اعمال ما معمولا بین این دو هست یعنی نه شر خالص و نه خیر مخلصانه است و خداوند لمم و لغزشها را میبخشد ولی شروری چون شرک را نمیپذیرد. البته رحمت خداوند بر غضب او غالب است.
آیتالله هادوی تهرانی، گفت: انسان باید دائما اهل مراقبت از نفس باشد و البته انسان به تنهایی نمیتواند این مسیر را برود و باید به خدا توکل و به بزرگان دین توسل پیدا کند؛ اینکه فرمودهاند: الهی لا تکلنی طرفة عینا؛ البته خداوند به تعبیر سوره مبارکه طارق فرموده است: إِنْ كُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَيْهَا حَافِظٌ. هر جانی یک حافظی دارد به شرط اینکه ما هم کارهای شایسته را داشته باشیم و اهل آن باشیم.
وی با بیان اینکه حمایت خدا در جزئیترین کارها هم مشمول انسان مؤمن میشود ولی شرطش آن است که انسان در مسیر خدا باشد، اظهار کرد: در آیه۲۷ سوره واقعه فرموده است؛ وَأَصْحَابُ الْيَمِينِ مَا أَصْحَابُ الْيَمِينِ، در اینجا از تعبیر اصحاب الیمین استفاده کرد در صورتی که در آیه هفتم از اصحاب میمنه نام برده بود. تعبیر ما اصحاب الیمین برای بیان عظمت این گروه است.
وی ادامه داد: شیخ طوسی در تبیان، فرموده است که سه قول در مورد اصحاب یمین وجود دارد؛ اولین نقل اینکه آنان کسانی هستند که کتاب اعمالشان را در دست راست خودشان قرار میدهند؛ قول دوم این است که که آنان کسانی هستند که از سمت راست به بهشت میروند و قول سوم اینکه آنها اصحاب یمین و با برکتاند و در واقعه در برابر اصحاب مشئمه یا شوم است.
آیتالله هادوی تهرانی گفت: علامه طباطبایی فرموده است که مقصود از اصحاب یمین در آیه ۲۷ همان اصحاب میمنه در آیه هفتم است که مردم را به سه دسته تقسیم کرده بود. بنده معتقدم که فرمایش علامه درست است. در ادامه هم به حالات و وضعیت اصحاب یمین در بهشت اشاره کرده و فرموده است اینها در کنار درخت سدر هستند که خار ندارد(فی سدر مخضود) و درختان موزی که میوههای فراوانی روی آن است و آب جاری که متوقف نمیشود و میوههای فراوانی که نه قطع شده و نه منع میشود و فرشهای بلند و حورالعینی که خدا تاکید دارد ما خودمان آن را خلق کردیم و اینها همه برای اصحاب یمین است.
استاد درس خارج حوزه ادامه داد: در نهایت هم فرمود که این نعمات برای اصحاب یمین است و ثُلَّةٌ مِنَ الْأَوَّلِينَ/ وَثُلَّةٌ مِنَ الْآخِرِينَ؛ آیه اول یکبار دیگر هم تکرار شد ولی آیه دوم به جای قلیل به ثله و جمع زیاد اشاره کرده است زیرا دین اسلام تا قیامت برپاست و میتواند پیروان زیادی به نام اصحاب یمین داشته باشد؛ البته در آیات ابتدایی سوره واقعه به قلیل من الآخرین اشاره شد که در شان سابقون السابقون بود.
آیتالله هادوی تهرانی اضافه کرد: در بالا به حورالعین اشاره کرد که مانند لؤلؤی مکنون هستند ولی در اینجا از تعبیر فرش بلندقامت که کنایه از زنان بلندقامت کرده است؛ به نظر بنده این تعابیر به خاطر تفاوت در بهرهمندی از نعمات بهشتی است و مقربون جایگاه بالاتری نسبت به اصحاب یمین دارند گرچه همه در بهشت از نعمات بهرهمند خواهند شد.
وی افزود: ما مقدار اندکی از عالم ماده را میشناسیم و نمیدانیم چه حقایقی در آن وجود دارد ولی تمثیلات خداوند باید واقعیت داشته باشد، ما امروز به کمتر از یک میلیونیوم این عالم درک داریم بنابراین این دنیا را نمیتوان با آخرت مقایسه کرد و این نعمات را صرفا تشبیه و تمثیل بدانیم بلکه واقعا در آنجا لحم طیر و حور و فاکهه فراوان و آب جاری و ... وجود دارد و حق است.
استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: در مورد فرش مرفوعه و اینکه آنها را بکر قرار دادیم علامه طباطبایی فرموده است که اینها دائما باکره هستند ولی معلوم نیست این برداشت درست باشد، عربا اترابا را هم ایشان فرموده همسن هستند و خوشبرخورد ولی در بهشت، همه انسانها جوان هستد و پیر نداریم و فرد بدخلق هم نداریم و شاید این آیه ناظر به کفویت بهشتیان با حوریان است. البته ممکن است این لذت فراتر از لذت جسمی باشد و حتی لذت جسمی هم زمانی تکمیل میشود که توام با لذت روحی باشد.