۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰

تعاملات اجتماعی را همسو با موازین اسلامی افزایش خواهیم داد

تعاملات اجتماعی را همسو با موازین اسلامی افزایش خواهیم داد
استادیار دانشگاه باقر العلوم‌(ع) به تقویت تعاملات اجتماعی همسو با موازین اسلامی و رفع کدورت‌ها و سوء تفاهمات در ایام نوروز تاکید کرد.
کد خبر: ۱۹۸۷

به گزارش خیمه مگ،حجت‌الاسلام کرم‌الهی، استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) در گفت‌وگویی، اسلام را دینی اجتماعی معرفی کرد و گفت: در اسلام، در کنار وظایف فردی که برای انسان‌ها مشخص کرده است،‌ وظایفی هم برای اجتماع مردم مشخص کرده است؛ به این معنی که پاداش اموری چون نماز جماعت، قابل مقایسه با برخی دیگر از اعمال نیست.

وی با بیان این که دین، از اجتماع به عنوان امت یاد می‌کند که مبنای عامل معنوی و مبنایی در جامعه است، خاطرنشان ساخت: اسلام، با ویژگی‌های اجتماعی که دارد،‌ در هر سرزمینی که نفوذ نموده است، آداب و رسومی که همسو با موازین اسلامی باشد را حفظ کرده و بعضاً آن را نیز تقویت کرده است.

استادیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) صله ارحام را از جمله آداب و رسوم مورد تأیید اسلام معرفی کرد و گفت: صلح ارحام زمینه‌ساز شکل‌گیری امت اسلامی است، از این رو مورد تأیید و حمایت اسلام می‌باشد.

وی در ادامه، نوروز را نمادی از نو شدن دانسته و افزود: سنت عید نوروز،‌ حرکتی رو به نشاط وجدید شدن است؛ اسلام نیز بر اساس نگاه خود به اجتماع، نوروز را نتیجه‌ای برای تحول حال و قلب می‌داند که نوعی در کنار هم بودن و دید و بازدید کردن است و تعاملات اجتماعی را موجب می‌شود.

حجت‌الاسلام کرم‌الهی با اشاره به نقش نوروز در میان بردن کدورت‌ها و سوءتفاهم‌ها، خاطرنشان کرد: نوروز، ظرفیت ایجاد تعاملات اجتماعی زیادی دارد، در علوم اجتماعی به این تعامل، سرمایه اجتماعی گفته می‌شود که دارایی یک ملت به شمار می‌آید.

وی، نوروز را ذخیره‌ای برای احیای سرمایه اجتماعی معرفی کرد و گفت: همان‌گونه که توانایی ملت‌ها در مسائل اقتصادی، نظامی و... نوعی دارایی برای آنهاست، تعاملات اجتماعی نیز دارایی‌ یک ملت است که با آن می‌توان بسیاری از ناشدنی‌ها را شدنی کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دعای هنگام تحویل سال، اظهار داشت: ما در این دعا از مقلب القلوب می‌خواهیم که حال ما را به بهترین حال تغییر دهد که همین تحول، ‌موجب روابط بیشتر و ایجاد پیوندی ناگسستنی می‌شود.

حجت‌الاسلام کرم‌الهی در پایان با تأکید بر ارزش بالای نوروز در ایجاد روابط اجتماعی، اظهار داشت: باید ظرفیت‌های تقویت تعاملات اجتماعی که مورد تأیید اسلام است،‌ در جوامع تقویت شود.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم