۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

فرهنگ مقاومت از اندیشه اهل بیت(ع)نشات گرفته

فرهنگ مقاومت از اندیشه اهل بیت(ع)نشات گرفته
مفتی عام سابق استرالیاو عضو گروه اخوان المسلمین با تاکید بر اندیشه ظلم ستیزی مکتب اهل بیت(ع) گفت: به زودی با برداشتن دیوار بین غزه و مصر، ضربه نهایی را به آمریکا و اسرائیل می‌زنیم.
کد خبر: ۱۹۸۹

به گزارش خیمه مگ، دکتر شیخ تاج الدین حامد الهلالی در دیدار و گفتگو با رییس ،معاونان ،اساتید و دانش پژوهان دانشگاه باقر العلوم‌(ع) با اشاره به جایگاه علمای شیعه، اظهارداشت:همانگونه که مکه قبله عبادات مسلمانان است، قم هم قبله علم و دانش مسلمین محسوب می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در مصر از طول دوران گذشته علوم اسلامی ، عرفانی و مخصوصا فقه اهل بیت (ع) تدریس می‌شد، تصریح کرد:باتوجه به محتوا و اندیشه تفکر شیعی که مخالف ظلم بود، برخی جریانات سیاسی باعث شدندتا در مصر تدریس فقه اهل بیت(ع) ممنوع و جرم محسوب گردد،البته هم اکنون در دانشگاه الازهر برخی دروس تدریس می‌شود که صد در صد اسلامی نیست، ولی ما درصددیم اسلام ناب را در تمام ابعاد از جمله سیاسی ،اقتصادی ،نظامی به دانشجویان معرفی و تدریس کنیم.

عضو برجسته اخوان المسلمین در ادامه سخنان خود بااشاره به الگوگیری انقلاب مصر از انقلاب اسلامی ایران، یادآورشد: تفکر علمای شیعه از زمان‌های گذشته در جامعه مصر وجود داشت و کتاب‌هایی چون المیزان و اثار سید شرف الدین و علامه عسکری در آنجا تدریس می‌گردید.

عضو اخوان المسلمین مصر، با بیان این مطلب که فرهنگ مقاومت از اندیشه اهل بیت(ع) برگرفته شده است، ابرازداشت: تفکر اهل بیت(ع) اندیشه ای در برابر ظلم و ستم بوده و فرهنگ مقاومت را در خود گنجانده است و چون در طول تاریخ این تفکرات برای دول ظالم و استبدادی خطر بزرگی به شمار می‌رفته است، لذا از گسترش آن جلوگیری می‌شد، به گونه‌ای که بزرگترین جرم در زمان اموی دوستی با اهل بیت(ع) بود که حتی به اعدام ختم می‌گردید.

شیخ تاج الدین حامد الهلالی با اشاره به اینکه از تفکر اهل بیت(ع) و طرفداران این مکتب در مصر همواره به اپوزیسون یاد می‌گردد، خاطرنشان ساخت: در مصر قوانینی برای امنیت ملی طرح شده بودکه مطابق آن هر هواپیمای رژیم صهیونیستی یا آمریکایی می‌توانست وارد مصر شود، اما اجازه ای در این زمینه برای ایرانیان صادر نشده بود، برای یهودیان ویزا صادر می‌شد، اما برای علمای شیعه و ایران اجازه ای نبود، اما علی رغم تمام این تلاش‌ها، تفکر شیعی، اسلامی و مخصوصا اهل بیت(ع) در مصروجود داشت، هرچند اراده‌هایی می‌خواست بین اندیشه شیعی و فضای اهل سنت در مصر ارتباطی نباشد، اما تلاش‌هایی برای برقراری این ارتباط صورت گرفت که توزیع گسترده کتب علمای شیعه از جمله این اقدام‌ها بود.

*زلزله اسلامی دنیارا فراخواهد گرفت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیداری‌های اخیر اسلامی، به تعبیرات به کار رفته درمورد این جنبش‌ها اشاره کردو گفت: در این زمینه دو تعبیر بهار عربی یا زلزله به کار می‌رود؛ همانطور که با آمدن بهار، نسیم بهاری و بادهای بارور آمده و نوید امید می‌دهند این انقلاب‌ها نیز این‌گونه هستند و نوید پیروزی اسلام را می‌دهند.

این اندیشمند مصری تاکید کرد: منشا این بادها و نسیم آزادی بخش با بهار انقلاب اسلامی ایران آغاز و به تدریج سراسر دنیا را تحت تاثیر خود قرارا داد وبخاطر همین است که امروز حرکات و شعارهای انقلابیون مشابه همان شعارهای مردم ایران در انقلابشان بود.

وی ادامه داد: به این دلیل از این انقلاب‌ها به زلزله یاد می‌شود چون بر روی یک خط گسل اسلامی این انقلاب‌ها پشت سرهم در حال وقوع بوده و به زودی کل جهان را در برخواهد گرفت.

*پاکسازی دیوار بین غزه و مصر

مفتی عام سابق استرالیا در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت فعلی گروه اخوان المسلمین اشاره کرد و ابراز داشت:این گروه اسلامی توسط امام شهید حسن بنا تاسیس گردید و بعدها بزرگانی زیادی در این مکتب پرورش و یا به آن پیوستند و امروز هم از وضعیت خوبی برخوردار بوده و انشالله آمریکا و دیگر دول استعماری بزودی ضربه نهایی را از این گروه خواهند خورد و با پیروزی این حزب درآینده نزدیک، دیوار بین غزه و مصر برداشته خواهد شد.

وی، وحدت اسلامی را از اصول اخوان المسلمین برشمردو با بیان این مطلب که این گروه امروز توانسته بیش از 80 در صد کرسی‌های مجلس را تصاحب کند، اذعان داشت : مابقی کرسی‌ها در اختیار دیگر گروهها و مخصوصا سلفی‌ها قرار دارد.

شیخ تاج الدین حامد الهلالی با اشاره به تفاوت‌های سلفیون مصر و وهابیون، خاطرنشان ساخت: سلفی‌های مصر با وهابیت تفاوت دارند، وهابیت در مسیر تفرقه و تکفیر حرکت می‌کنند در حالی که مسیر سلفی‌های مصر به سمت تفکر و اندیشه است.

عضو شورای هدایت‌های عربی در مصر همچنین با اشاره به معنای سلفیت، یادآورشد: اگر سلفی را به معنای بازگشت به سلف صلح تعبیر کنیم، می‌توانیم بگوییم که همه ما سلفی هستیم؛ چراکه پیامبر همیشه بشارت دهنده بود و سلف صالح هم شیوه اش این بود که آغوش خود را برای پذیرش دین باز می‌کرد.

وی، سلفی‌های مصر را به سه گروه تقسیم کردو بیان داشت:سلفی‌های وهابی تکفیری که گرو ه اول بوده و 5 درصد کل سلفی‌ها را تشکیل می‌دهند،این افراد در زمره تروریست‌ها هستندو هیچ خیری در انها نیست و شعار آنها اینست که ما دولت اسلامی هستیم و همه کافرند و به قول خودشان سه گروه الازهر ،صوفی‌ها و شیعیان در مقابل آنها قرار دارند.

الهلالی با اشاره به نو ع دوم سلفی‌ها ابراز داشت : نوع دوم، سلفی‌های مدرن هستند که تکفیررا به تفکیر تبدیل کرده‌اند و 80 در صد کل سلفی‌ها را این طیف تشکیل می‌دهند.

امام جماعت مسجد امام علی (ع) سیدنی، سلفی‌های جهادی را نوع سوم دانست و ادامه داد: این افراد زاده اخوان المسلمین است و حدود 10 درصدد سلفی‌ها راشامل می‌شود.

وی تاکید کرد: اصول ما ثابت وتغییر ناپذیر است و کسانی که با اصول ما موافقت کند، پشتیبان آنها هستیم و دست آنان را می‌فشاریم ودر همین راستا جمهوری اسلامی ایران نزدیکترین کشور اسلامی به مصر است.

*آینده مصر به نفع اسلام گرایان است

عضو اخوان المسلمین مصر در ادامه از انقلاب مصر به عنوان انقلاب جوانان یاد کرد و گفت: آنچه در این انقلاب نمود عینی دارد حضور پرشور جوانان و نسل‌های نو بود که با تفکرات اسلامی در صدد تغییر حکومت بودند و دراین حرکت مسلمانان نقش بسیار موثری داشتند؛ چرا که 80درصد پارلمان را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

وی، دشمنان انقلاب مصر را آمریکا و اسراییل دانست و اضافه کرد: هرچند استکبارجهانی تلاش بسیاری برای مصادره کردن بیداری‌های اسلامی انجام می‌دهند اما طبق وعده قرآن پیروزی نهایی به نفع مسلمین بوده و آینده مصر به نفع اسلام گرایان و جوانان انقلابی است.

*برگزاری نشست بیداری اسلامی با حضور علمای ایران در غزه

بر اساس اعلام عمومی دانشگاه باقرالعلوم (ع) این اندیشمند مصری در پایان با تاکید بر اینکه در شرایط كنونی باید برای تقویت و نزدیكی بیشتر امت اسلام تلاش بیشتری انجام شود، تصریح کرد: در راستای آشنایی هرچه بیشتر تفکرات علمای اسلام در کشورهای مختلف درصدد هستیم دومین نشست جریان بیداری را در مصر و غزه با حضور علمای ایران برگزار کنیم.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم