۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰

شهداء، مربیان ملت های مسلمان و غیور هستند

شهداء، مربیان ملت های مسلمان و غیور هستند
حضرت آيت الله جوادي آملي طی پیامی به مناسبت گرامیداشت سالروز حماسه ششم بهمن ماه سال 1360 مردم آمل ، گفتند: شهيدانِ شاهد، هماره مربّيِ ملت‌هاي مسلمان و غيور هستند.
کد خبر: ۲۰۵۳

به گزارش  خیمه مگ، پیام معظم له که توسط حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی در مراسم گرامیداشت این حماسه در شهر آمل قرائت شده ، به این شرح است:

بِسْمِ اللّه الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ وَ إيّاهُ نَسْتَعِين

حمد ازلي خدا را سزاست؛ تحيّت ابدي پيامبران الهي مخصوصاً حضرت ختمي نبوت(ص) را رواست؛ درود بيكران دودة طاها و آل ياسين به ويژه حضرت ختمي امامت؛ مهدي موجود موعود عجّل الله تعالي فرجه الشريف را بجاست؛ به اين ذوات قدسي تولّي داريم و از معاندان لدود آنان تبرّي مي‌نماييم! ضمن گراميداشت اربعين حضرت سيدالشهداء(ع) و اِجلال ارتحال سيد الانبياء(ص) و تكريم شهادت كريم اهل البيت، حضرت امام حسن مجتبي و تعظيم شهادت مظهر رضوان خدا، حضرت امام رضاعليهم آلاف التحيّة و الثناء و طلب علوّ درجات براي همه شهداي جنگ تحميلي و دفاع مقدس، سالروز شهادت رادمردان و مدافعان راستين قرآن و عترت و نگهبانان مرز و بوم اسلامي و سنگرداران ششم بهمن آمل را گرامي مي‌داريم و حشر همة آنان را با امام راحل و اولياي خدا مسئلت مي‌كنيم و مقام شامخ خانواده‌هاي آن راحلانِ كويِ قدس را ارج مي‌نهيم و اجر صابران شاكر را براي آنها درخواست مي‌نماييم و از مسئولان محترم استاني و شهري تشكر و از برگزاركنندگان محترم اين گردهمايي وزين، تقدير مي نماييم و مقدم حضار عزيز را گرامي مي‌داريم! لازم است در اين پيام كوتاه چند نكته را تذكر دهيم:

يكم؛ عناصر محوري غَيرت را كه از برجسته‌ترين اوصاف مؤمن است سه اصل تشكيل مي‌دهد. اول: معرفتِ هويّتِ خويش؛ دوم: پرهيز از تجاوز به حريم ديگران؛ سوم: مراقبت از حريم خود و اجازه ورود به آن را به بيگانه ندادن. اين عناصر سه‌گانه غَيرت، در مردان و زنان آمل به عنوان شاخص‌هاي اصيلِ آزادي و استقلال‌طلبي، تبلور خاص داشته و دارد. نموداري از آن را مي‌توان در مراحل آغازين پيروزي انقلاب اسلامي، در شعارهاي گذشته مردم اين شهر يافت و نماد بارز آن را در ششم بهمن 1360 هـ. ش مشاهده كرد، به طوري كه شعاع زرّين آن، به شَرَفِ رَقم‌يابي با قلمي كه به دست بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، صفحه وصيّت‌نامه الهي ـ سياسي را نگاشت، برسد.

غَيرتِ ممدوح كه در مؤمن تجلّي مي‌يابد، نسيم غَيرت نبوي است كه در حوزة رسالت آن حضرت مي‌ تابد و درخشندگي خود را از غَيرت ذاتي پروردگار دارد، زيرا در يك حديث نبوي چنين آمده است: «لا اَحَد اَغْيَر من الله، من اَجْلِ ذلك حَرَّمَ الفواحشَ ما ظَهَرَ منها و ما بطن...». [1]

دوم؛ شهدا زنده وارد برزخ مي‌شوند، هر چند از جهت دنيا مرده‌اند، چون در آن نشئه بيدارند نه خواب، آگاه اند نه غافل، مسئول‌اند نه بي‌تفاوت؛ از خداوند خبر مسرّت‌آميز مي‌طلبند و مي‌گويند راهيان راه ما در چه مرحله‌اي به سر مي‌برند و چه زماني به ما يا به مقصد ما مي‌رسند. جامعه پويا و پايا كه در سطح محلّ و در قلمرو منطقه و در گسترة بين‌الملل، انرژي هسته‌اي را حق قطعي خود مي‌داند و حقوق ملّت را پايه مذاكره مي‌شناسد نه موضوع آن و استقلال مذهبي و ملّي را قانون اساسي مي‌داند نه آيين‌نامه بحث انگيز، استحقاق آن را دارد كه خود را پاسدار دِماي پاك شهيدان عموماً و خون‌هاي مقدّس شهداي ششم بهمن در آمل خصوصاً بداند و از همين قطراتِ حيات‌بخش و غَيرت آفرينِ مانا، درس ماندگاري بياموزد.

سوم؛ شهيدانِ شاهد، هماره مربّيِ ملت‌هاي مسلمان و غيور هستند. آنچه امروز در تونس مي‌گذرد و از مرز بسياري از منطقه‌هاي ظلم‌خيز عبور كرد و در آستانه سوناميِ سهمگين براي نظام سلطه قرار دارد، حُبابي از عُباب درياي شهادت است كه جريان ششم بهمن آمل، نهري از آن بحر موّاج و خروشان و توفندة ترفندزداست. خاندان بزرگ شهدا، برتر از چشم‌انداز بيست ساله ايران اسلامي مي‌انديشند و دوام مآثر و بقاي آثارِ شهادت را در اعصار و قرون آينده هم جستجو مي‌كنند، زيرا فداكاري، جهتِ صيانتِ سرزمين اسلامي براي رضاي خداوند، از بارزترين مصاديق قيامِ لِوَجه الله است و چون هر عملي به مقدار هدف آن ارزيابي مي‌شود و در انقطاع يا تداوم، وامدار بقايِ مقصودي است كه در درون فداكاران نهادينه شد و وجه الله باقي است، جهاد، دفاع، ايثار و نثار جان و مال براي چنين هدف مقدّسي، جاودانه خواهد بود.

چهارم؛ ميراثِ فاخرِ شهادت را مي‌توان در رشدِ فرهنگي جامعه و بالندگي همه جانبه امت اسلامي مشاهده كرد. اگر ملّتي در پرتو تعاليِ باورهاي ديني نه بيراهه برود و نه راه كسي را ببندد، هم درصدد كشف و پيمودن قلّة عقل و علم است و هم در رصد هدايت ديگران. حجاب و عفافِ جامعه، ارث غَيرت است؛ توليد كار و اشتغال و درآمد معتدل، ميراث درايت است؛ تأمين امنيّتِ جاني و مالي و عِرضي، تُراثِ استقلال طلبي و آزادي‌خواهي است كه همگي در دفتر خونِ جگر نوشته است. آنچه برنامه رسمي قرآن كريم بوده و است و به عنوان ﴿يُزَكّيهِم ويُعَلِّمُهُمُ الكِتـٰبَ والحِكمَة...﴾[2] مطرح است، عهده‌دار جهل‌زدايي به وسيله تعليم و جهالت‌روبي به سبب تزكيه نفوس است. همين دو اصل كليدي در زيارت «اربعين» حضرت حسين بن علي سيد الشهداء(ع) ذكر شد و براي تحصيل آن، خون جگر سالار شهيدان اهدا شد: «وبَذَلَ مُهجتَهُ فيك ليَستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالةِ وحَيرةِ الضلالة».[3]

پنجم؛ چون رهبريِ شهادت‌ها را سالارِ آنها به عهده دارد و سالارِ شهادت‌ها، شهادتِ سالار شهيدان يعني حضرت حسين بن علي(ع) است و كلام نوراني آن حضرت در ظلّ نقل از حضرت سيدالانبياء(ص) كه در آستانه سالگرد ارتحال اين ذات قدسي قرار داريم اين است كه «إنّ الله جواد يُحبُّ الجود و مَعالِيَ الاُمور و يَكرَه سَفسافَها»،[4] يعني خداوند كارهاي والا و همّت‌هاي عالي را دوست دارد و امور نازل و پست، مورد كراهت و انزجار الهي است، مناسب است در مراسم بزرگداشت شهدا عموماً و شهيدان ششم بهمن خصوصاً، آزادي قدس عزيز از ستم صهيونيست و امنيّت مسلمانان عراق و افغانستان و پاكستان و فلسطين و غزّه و نيز استقلال لبنان و سوريه از طمع‌ورزي بيگانگان و همچنين رفاه پيروان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) در يمن، آذربايجان و شوروي سابق كه هم‌اكنون در معرض آزارند از خداوند مسئلت ‌شود. پروردگارا! نظام جمهوري اسلامي و مقام معظم رهبري را حفظ و توفيق مسئولان، صيانت ملّت و مملكت و نيز تعاليِ ارواح شهدا، به ويژه شهداي ششم بهمن و اجر خانواده‌هاي آنان را بر همگان منّت بگذار!

خواندنی ها
مطالب بیشتر
ويرايش جديد كتاب

ويرايش جديد كتاب "نصرالله" منتشر مي شود

کمبود آخوند داریم!

روایتی موفق از یک حساب ذخیرهٔ ارزی معنوی و تاریخی

کمبود آخوند داریم!

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق
محقق و کارشنان دین و از شاگردان آیت‌الله شوشتری

نگاهی به شخصیت عرفانی و سلوک سیاسی آیت‌الله شیخ‌عبدالقائم شوشتری عارفی مدافع امام و آقا

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی‌مطلق محقق و کارشنان دین و از شاگردان آیت‌الله شوشتری

دفاعی به‌دور از تهاجم و تنش

المراجعات و مدل مناظره دربارهٔ امامت در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا شرف‌الدین

دفاعی به‌دور از تهاجم و تنش

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم