۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰

جهالت عقل جهان را به آتش کشیده است

جهالت عقل جهان را به آتش کشیده است
حضرت آيت‌الله جوادي آملي گفتند: جهان را جهالت در عقل به آتش كشيده است چرا که بيشتر درآمدهاي روي كره زمين كه نعمت‌هاي الهي است صرف آدم كشي مي‌شود و ايجاد كارخانه‌هاي تسليحاتي، دانشكده‌هاي افسري و ده‌ها كار ديگر گواه این مطلب است.
کد خبر: ۲۰۶۸

به گزارش خیمه مگ، معظم‌له امروز در درس اخلاق كه با حضور جمعي از دانشگاهيان، حوزويان و مربيان قرآني برگزار شد، گفتند: مشكلات جامعه در اثر فقدان اخلاق است و در حال حاضر بخش قابل توجهي از پرونده‌هايي كه در محاكم قضايي تشكيل مي‌شود مربوط به عدم رعايت الفباي دين است.

ایشان تصريح كردند: مشكل ما جهل نيست، بلكه جهالت است. جهل متعلق به دستگاه انديشه و جهالت مال دستگاه انگيزه است.

استاد برجسته حوزه علميه با تاكيد بر اينكه مملكت ما را عقل اداره مي‌كند نه علم، اظهار داشتند: بيشتر مردم توفيق اينكه به صورت درازمدت در دانشگاه يا حوزه درس بخوانند را ندارند، بنابراين مقداري درس مي‌خوانند و مشغول كاري مي‌شوند.

ایشان مشكل جهالت را مربوط به عقل عملي دانستند و بیان داشتند: اگر آنچه كه مي‌دانيم را به خوبي عمل كنيم هيچ مشكلي به وجود نمي‌آيد و جامعه متمدن مي‌شود.

مفسر قرآن كريم مشكل جهل را مربوط به عقل نظري و مشكل جهالت را مربوط به عقل عملي دانستند و تاكيد كردند: اگر آنچه كه مي‌دانيم را به خوبي عمل كنيم هيچ مشكلي به وجود نمي‌آيد و جامعه متمدن مي‌شود.

ایشان تصریح کردند: مشكل ما اين است كه عقل عملي را نشناختيم و خيال مي‌كنيم كه مسائل با علم حل مي‌شوند.

حضرت آیت‌الله جوادی آملی گفتند: بخش زيادي از معركه‌ی گيري‌ها شيطان و ابليس در درون انسان به عقل عملي بر مي‌گردد. اينكه اميرالمومنين عليه السلام فرمودند: (كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ) منظورشان به علم نبود، چراكه علم اسير نمي‌شود بلكه عقل عملي كه بايد عزم داشته باشد در جنگ با ديو درون و بيرون شكست می‌خورد و به بند كشيده می‌شود.

معظم‌له اظهار داشتند: اساس كار ما اين است كه ببينيم كدام عضو بدن كار مي‌كند و كدام عضو مسئول است و دست و پاي كدام عضو مسئول بسته است تا با اخلاق، دست و پاي عقل عملي صاحب انگيزه و اراده كه گرفتار ديو شده را باز كنيم.

ايشان با اشاره به فرمايشات اميرالمومنين علی‌ (عليه السلام) در اين زمينه اظهار داشتند: اينكه اميرالمومنين عليه السلام مي‌فرمايند حرف‌هاي ما را عقلي امضاء مي‌كند كه آزاد شود نه علم؛ به اين معناست كه بيماري قلب، جهالت است و علم اگر خيلي كارآيي داشته باشد نيمي از مسئله را حل می‌کند.

استاد برجسته حوزه تصريح كردند: سرّ اينكه مرحوم كليني اول كتاب کافی «العقل و الجهل» را نوشت و بعد از آن كتاب «العلم» را تاليف كرد اين است كه جهالت در برابر عقل دشمنی سرسخت است، نه این که جهل در برابر علم، سرسخت باشد.

حضرت آيت‌الله جوادي آملي با بيان اينكه جهان را جهالت در عقل به آتش كشيده است، به حضور نيروهاي ناتو در منطقه خاورميانه اشاره كردند و افزودند: بيشتر درآمدهاي روي كره زمين كه نعمت‌هاي الهي است صرف آدم كشي مي‌شود كه ايجاد كارخانه‌هاي تسليحاتي، دانشكده‌هاي افسري و ده‌ها كار ديگر مربوط به همين است.

استاد برجسته حوزه علمیه ادامه دادند: به امام علي عليه السلام گفتند كه شريح قاضی خانه‌اي به قيمت 80 دينار خريده است حضرت او را احضار كردند و فرمودند: شنيده‌‏ام خانه‏‌اى خريده‌‏اى به 80 دينار و براى آن قباله نوشته‌اى و چند نفر هم شهادت داده‌اند. شريح گفت: چنين است، اميرالمومنين (ع) نگاه غضبناكي به شريح كردند و فرمودند: اى شريح طولي نمي‌كشد كه كسي مي‌آيد و به قباله و شاهدانت نگاه نمي‌كند و بدون اينكه چيزي همراهت باشد تو را با خود مي‌برد. پس بايد مواظب مي‌بودي كه اين خانه را از مال ديگران نگرفته باشي يا مالي كه دست توست آلوده نباشد، كه اگر چنين باشد در دنيا و آخرت دچار مشكل مي‌شوي.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم