به گزارش خیمه مگ، حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق که با حضور جمعی از دانشجویان و طلاب از سراسر کشور برگزار شد، در ادامه فرمایشات خود از جلسات قبلی اظهار داشتند: انسان تا خود را نشناسد، نمیتواند متخلق شود؛ زیرا تزکیه نفس و اصلاح اخلاقی به شأنی از شئون نفس وابسته است و ما تا ندانیم کدام حوزه و شأن عهدهدار پذیرش تزکیه و تربیت اخلاقی است، راه به جایی نمی بریم.
معظم له تاکید کردند: هر چه بر علم ما افزوده میشود، مشکل جهل را حل میکنیم، اما مشکل جهالت با علم برطرف نمیشود و این مشکل را فقط عقل عملی و اخلاق حل میکند، نه عقل نظری.
ایشان به تقسیم بندی انسان از نظر نیروهای بدنی به چهار بخش چشم و گوش(مجاری ادراکی) و دست و پا(مجاری تحریکی) اشاره کرده و گفتند: در صحنه نفس نیز شأنی از شئون نفس داریم که آن معارف و حلال و حرام، بد و خوب، حق و باطل و صدق و کذب را درک میکند. این بخش در واقع بخش اندیشه و جزم است؛ از جزم هم کاری ساخته نیست که بخواهد عمل کند، بلکه متولی عمل عزم و انگیزه است.
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که نفس اماره با عقل و اندیشه کاری ندارد، بلکه به عقل عملی درگیر است، به بیان مثالی از حبس عقل عملی دروجود انسان پرداخته و تصریح کردند: چه بسا عقل عملی در جبهه جهاد اکبر اسیر هوس شود و دست و پای او بسته گردد. اگر شما به عالم بیعمل اعتراض کنید این اعتراض به شما وارد است نه به او. باید از شما تعجب کرد که چرا از عالم فاسق این سئوال را پرسیدید.
مفسر بزرگ قرآن کریم تاکید کردند: اخلاق برای آن است که ما بدانیم متولی اندیشه و انگیزه چه کسی است. ما همان طوری که موظفیم ببینیم چشم و گوش و دست و پای ما سالم است تا با چشم ببینیم و با گوش بشنویم و با دست و پا کار کنیم و محبوب را جذب و مکروه را دفع کنیم، باید در صحنه نفس کاملا مراقب باشیم که آیا او که متولی اندیشه و انگیزه است دچار آسیب نشده است؟
ایشان با اشاره به کارکردهای دیگر اخلاق اظهار داشتند: اخلاق برای این است که به درونمان سری بزنیم و شئون نفس را رقم بزنیم و متولیان اندیشهو انگیزه را شناسایی و ارزیابی کنیم و سلامت و مرض آنها را بررسی کنیم که اگر بیمار بود، درمانش کنیم و اگر سالم بود از آنها بیشتر استفاده کنیم.
ایشان در ادامه عاشورا را مرز شهادت عنوان کرده و افزودند: هر کسی که توفیق شهادت را پیدا کرد انشاء الله با اولیای خداوند محشور شود و اگر کسی این توفیق را پیدا نکرد لااقل باید راهی راه شهادت باشد.
حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: شعار رسمی ما شیعیان این است که «اَعظَمَ اللهُ اُجُورَنا بمُصابنا بالحُسَين (عليه السلام) وَ جَعَلَنا وَ اِياکُم مِنَ الطالبينَ بثاره مع وَليهِ الاِمام المَهدي مِن الِ مُحَمَدٍ عليهمُ السَلامُ». این شعار دو بخش دارد؛ یکی این است که از خدای سبحان می خواهیم که اجر عزاداران را زیاد کند و در بخش دوم آن، از ذات اقدس اله میخواهیم که ما را جزو کسانی قرار دهد که خون خواهی سالار شهیدان را دارند و به دنبال انتقام از قاتلان سیدالشهدا علیه السلام باشند.
ایشان با تشریح وابستگی شیعیان به ائمه اطهار علیهم السلام اظهار داشتند: اگر از ما پرسیده شود که به شما چه ربطی دارد که میخواهید انتقام بگیرید، ما میگوئیم که آنها پدر معنوی ما را به شهادت رساندند.
معظم له تاکید کرد: پدر و مادر ما وقتی با هم ازدواج کردند، حاصل ازدواج آنها تولد ما بود و آنها برای ما شناسنامه گرفتند و نامی برای ما انتخاب کردند، اما وقتی که ما بالغ شدیم باید پدر و مادرمان را خودمان انتخاب کنیم.
معظم له ادامه دادند: پیامبر عظیم الشان اسلام فرمودند که من و علی پدران شما هستیم؛ پس اگر وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام پدر معنوی ما شد، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها نیز مادر ما هستند.
حضرت آیت الله جوادی آملی با یادآوری این نکته که مسئله امامت امری قراردادی و اعتباری نیست، اظهار داشتند: ما اگر واقعا شیعه هستیم، از فرزندان ائمه اطهار علیهم السلام هستیم، داغ شهادت حضرت سیدالشهدا علیه السلام همیشه برای ما وجود دارد.
این مرجع تقلید با اشاره به فرمایشات امام حسین علیه السلام که طی سخنانی در مکه در جمع مردم فرموده بودند انسان هرگز نمیمیرد و مرگ را میمیراند، تاکید کردند: این هفت میلیارد بشر که بر روی کره زمین زندگی میکنند، به جز آنهایی که به مکتب اهل بیت علیهم السلام اعتقاد دارند، به این عقیده هستند که بعد از مرگ میپوسند، ولی مکتب اهل بیت(ع) به ما میآموزد که انسان مرگ را میمیراند، به خاطر این که ما میرویم و دیگر در صحنه قیامت و بهشت و برزخ مرگی وجود ندارد.
ایشان تصریح کردند: آنهایی که اعتقاد دارند انسان بعد از مرگ میپوسد با خودشان میگویند، الان که جوان هستند از زندگی بهره ببرند، اما کسانی که عقیده دارند انسان مرگ را احاطه میکند، به گونه دیگری فکر میکنند.
حضرت آیتالله جواد آملی اظهار داشتند: یکی از برجسته ترین رهنمودهای امام حسین علیه السلام این بود که به همگان آموختند بشر مرگ را میمیراند نه این که با پدیده مرگ بپوسد.
معظم له در بخش دیگری از فرمایشات خود با اشاره به اتمام تفسیر خطبههای حضرت امیرالمومنین علیه السلام در کتاب شریف نهجالبلاغه، به بیان تفسیر نامههای آن حضرت پرداختند و افزودند: اولین نامه کتاب شریف نهجالبلاغه، نامه حضرت امیرالمومنین علیه السلام به مردم کوفه بوده است.
حضرت آیت الله جوادی آملی با شرح بیشتر علت فرستادن این نامه گفتند: چهار ماه بعد از استقرار وجود مبارک امیرالمومنین علیه السلام بر خلافت، طلحه و زبیر وقتی متوجه شدند که امام علی علیه السلام پیشنهاد آنها را عملی نمیکند و طمع آنها به سنگ خورده است، به بهانه عمره مفرده، از مدینه خارج شدند و عایشه را نیز به همراه خود بردند تا زمینه قیام علیه امام زمان خود را فراهم کنند.
ایشان تصریح کردند: آنها وارد بصره شدند و والی آنجا را کشتند و در مخازن بیتالمال را باز کردند و از آنها استفاده کردند و در این زمان امام علی علیه السلام نامهای به اهالی کوفه نوشتند و آنها را نسبت به وضعیت آشفته مدینه آگاه کردند.
معظم له ادامه دادند: بخشی از اهالی کوفه ایرانی بودند که به کوفه رفت و آمد داشتند و به لطف خدا این افراد در صف نماز جماعت امیرالمومنین علیه السلام حضور داشتند و اصلا در جریان کربلا شرکت نکردند.
حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشتند: پس از این که امام علی علیه السلام در نامه خویش جریان کشته شدن عثمان و آشفته بودن مدینه را تشریح کردند، گروه یاران شرافتمند و اهل کوفه به کمک ایشان آمدند و بصره را فتح کردند و امام علی علیه السلام طی نامهای خطاب به اهل کوفه فرمودند: خداوند به شما اهل اين شهر از ناحيه اهل بيت پيامبرتان جزا و پاداش دهد بهترين پاداشی که به عاملان و مطيعان خود و سپاسگزاران نعمتهايش عطا ميکند، چراکه شنيديد و اطاعت کرديد دعوت شديد و اجابت نموديد.
ایشان همچنین با اشاره به مصیبت و حادثه حزنانگیز جریان کربلا اظهار داشتند: کربلا آسان به دست نیامده که آسان از دست برود.
براساس گزارش روابط عمومی بنیادعلوم وحیانی اسراء، حضرت آیتالله جوادی آملی تاکید کردند: نام مبارک امام حسین علیه السلام تا ابد زنده است و جریان عاشورا نیز برای همیشه ماندگار است.