۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰

فلسفه سینه زنی و اشک ریختن در مجالس حسینی چیست

فلسفه سینه زنی و اشک ریختن در مجالس حسینی چیست
اشک ریختن در مجالس سوگواری امام حسین علیه السلام، اوج محبت و عشق به اهل بیت علیهم السلام را می رساند و موجب فرهنگ سازی درس های عاشورا به خصوص برای جوانان خواهد شد.
کد خبر: ۲۰۹۲

به گزارش  خیمه مگ، دکتر محمد حکیمی در نشست علمی با موضوع «پاسخ به شبهات پیرامون عاشورا» که در جمع طلاب مدرسه علمیه عالی الزهرا سلام الله علیها گرگان برگزار شد، حماسه عاشورا را یک معجزه دانست و بیان کرد: مظلومیت امام حسین علیه السلام در تاریخ بشر، نسبت به ائمه دیگر خاص است، به طوری که حضرت با لشکریان بسیار محدود و همراه با اهل بیت خود در مقابل سپاه کفر قیام کرد.

وی در پاسخ به سؤوالی درباره فلسفه سینه زنی، ضمن معرفی برخی کتب معتبر در این خصوص ابراز کرد: زنده نگه داشتن حادثه عاشورا و ایجاد شناخت از جمله ثمرات برپایی مجالس عزاداری برای سید و سالار شهیدان است.

این استاد حوزه ادامه داد: اشک ریختن در مجالس سوگواری امام حسین علیه السلام، اوج محبت و عشق به اهل بیت علیهم السلام را می رساند و موجب فرهنگ سازی درس های عاشورا به خصوص برای جوانان خواهد شد.

حکیمی، اصلاح امور امت را به عنوان مهمترین هدف قیام امام حسین علیه السلام دانست و اشاره کرد: در وصیت امام حسین علیه السلام به برادرش محمد حنفیه آمده است که حضرت هدف قیام خود را اصلاح امور جدش پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم معرفی کرد.

وی در تشریح علت صلح نکردن امام حسین علیه السلام با یزید، بیان کرد: حضرت با قیام خود موجب بیداری جامعه و مسلمین شد، با صلح ایشان مردم گمان می کردند که همیشه باید با یزید و یزیدیان ساخت، لذا امام با قیامش به انسان ها آموخت که در هر زمانی باید با کفر و باطل مبارزه کرد و تن به ذلت نداد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این شبهه که "حضرت با وجود اینکه می دانست اگر قیام کند کشته خواهد شد، چرا به این امر مبادرت کرد"، گفت: پاسخ به این سؤال از بیانات خودِ حضرت فهمیده می شود که فرمودند: «اگر بر روی زمین هیچ پناهگاهی هم نداشته باشم باز با یزید بیعت نخواهم کرد»؛ در شریعت مقدس اسلام نیز بر این اصل تاکید شده است که «اگر حاکم ظالمی به مردم ظلم نماید مردم و علما نباید رضایت به این وضع دهند و باید با او مبارزه نمایند».

حکیمی در معرفی تاریخ نگاران واقعه عاشورا خاطرنشان کرد: علاوه بر حضرت زینب و امام زین العابدین علیهما السلام، خبرنگاری به نام حُمِید بن مسلم که از طرف عبیدالله مأموریت داشت تا تمامی وقایع را با جزئیات آنها ثبت نموده و به او برساند، ضحاک بن عبدالله مشرقی نیز جزء راویان واقعه عاشورا بودند، تا آن واقعه را به نسل های بعد منتقل کند.

وی، «مقتل ابی مخنف» را از قوی ترین مقتل ها پیرامون واقعه عاشورا معرفی کرد و توضیح داد: از معتبرترین منابع در خصوص واقعه عاشورا علاوه بر مقتل ابی مخنف، تاریخ طبری است که این کتاب نیز منبع عاشورایی اش همین مقتل است.

حکیمی در پایان با ذکر برخی تحریفات در واقعه عاشورا، بر تحقیق و پژوهش در این زمینه تاکید کرد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم