۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰

درسی که حرکت امام حسین(ع) به مسئولین فرهنگی داده است

درسی که حرکت امام حسین(ع) به مسئولین فرهنگی داده است
استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر گروهی و دسته جمعی به سمت یک هدف والا و الهی حرکت کنید، در تاریخ بشر زنده و جاویدان خواهید ماند و الگویی برای حرکت‌های بعدی در اعصار مختلف خواهید شد
کد خبر: ۲۲۷۲

به گزارش خیمه مگ،خانم مرضیه اسکندرجوی در گفت وگویی  با اشاره به عناصر فرهنگی عاشورا، شناخت و شناساندن این عناصر به جامعه اسلامی را در ترویج فرهنگ عاشورایی در جامعه موثر دانسته و گفت: سه عنصر باورها، ارزش‌ها و نمادها مهمترین عناصر فرهنگی عاشورا هستند که باید مورد توجه مسئولین فرهنگی کشور قرار گیرد.

* نمادهای عاشورا را بشناسیم

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به برخی نمادهای عاشورایی، اظهارداشت: این که قیام اباعبدالله الحسین(ع) از کنار مسجد الحرام آغاز می‌شود، نماد خدایی و الهی بودن این حرکت عظیم تاریخی و سرنوشت ساز است، همچنین از دیگر نمادهای عاشورا، حرکت جمعی امام حسین (ع) به سمت کوفه می‌باشد.

وی ادامه داد: با نگاهی به کاروان امام حسین(ع) متوجه حضور زن و مرد، پیر و جوان و غلام و آزاده می‌شویم، این مسئله یک نماد فرهنگی است، بدین معنا که همه چیز برای خدا است و همه باید برای خدا حرکت کنند و در این مسیر پیر و جوان و زن و مرد، بنده و آزاد فرقی ندارد.

این استاد حوزه ودانشگاه اضافه کرد: امام حسین(ع) در مسیری که از کنار خانه خدا و مسجد الحرام به سمت کوفه شروع کردند، نشان دادند، هرگز به دنبال مسائل مادی نیستند و به مسئولین فرهنگی یاد دادند که اگر گروهی و جمعی به سمت یک هدف والا و الهی حرکت کنید، در تاریخ بشر زنده و جاویدان خواهید ماند و الگویی برای حرکت‌های بعدی در اعصار مختلف خواهید شد.

وی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) به ما آموختند که برای اصلاح جامعه و احیای امر به معروف و نهی از منکر باید همگان وارد عرصه عمل شوند؛ بنابراین اگر ارزش‌های عاشورا را حفظ و در جامعه پیاده کنیم، آن زمان می‌توانیم بگوییم که راه امام حسین(ع) و یارانش پاکش را طی کرده ایم.

* اعتقاد به خدا؛ مهمترین باور فرهنگ عاشورایی

استاد موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) افزود: باورهای عاشورایی همان یقین و اعتقاد به خدا است که در حد اعلای آن را می‌توان در شخصیت حضرت امام حسین(ع)، حضرت ابالفضل العباس(ع) و زینب کبری (س) مشاهده کرد و سپس در یکایک یاران و پیروان ایشان در واقعه کربلا بروز و ظهور دارد، یقینی که هیچ یک از آنها را از ایستادگی و شهادت در رکاب سیدالشهدا(ع) باز نداشت.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان داشت: اگر چنین اعتقادات و یقینی در جامعه اسلامی حاکم باشد، هرگز شاهد ناهنجاری‌ها و مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در جامعه نخواهیم بود و دوباره روحیه جهاد و شهادت طلبی در جامعه اسلامی زنده می‌شود و شاهد رشادت طلبی‌ها و ایثارگری‌های جوانان دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس خواهیم بود.

* شناخت ارزش‌ها، جامعه را حسینی می‌کند

وی ادامه داد: از دیگر عناصر فرهنگ عاشورا، ارزش‌ها و نمادهای عاشورایی است که به صورت کلامی و غیر کلامی از امام حسین(ع) صادر شده است و اگر مردم این ارزش‌ها و نمادها را بشناسند می‌توانند جامعه ای عاشورایی و حسینی داشته باشند.

اسکندرجوی تصریح کرد: به عقیده من جامعه اسلامی زمانی می‌تواند از ابعاد و زوایای قیام اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش درس بگیرد که با فرهنگ عاشورایی آشنا بوده و بصیرت و آگاهی لازم را داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه سخنان، رهنمودها، بیانات و نامه‌های امام حسین(ع) از ابتدای حرکت به سمت کوفه و همه اهداف، روش‌ها و شیوه‌های عملی و گفتاری ایشان و حتی یاران بزرگوارش که در اثنای نهضت تا آخرین روز واقعه کربلا یعنی عصر روز دهم محرم سال 61 هجری ادامه داشت همگی مجموعه عمیق، دقیق و غنی فرهنگ حسینی و عاشورایی است که باید توسط محققین و اندیشمندان مورد بررسی و ارزیابی عملی و پژوهشی قرار گیرد و به جامعه عرضه شود.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم