۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰

جایگاه مرجعیت در عراق روز به روز مستحکم‌تر خواهدشد

جایگاه مرجعیت در عراق روز به روز مستحکم‌تر خواهدشد
نگاه ویژه رجال سیاسی اسلام و جهان به مرجعیت عراق از جمله آیت‌الله‌العظمی سیستانی موجب شده است جایگاه مرجعیت در عراق روز به روز مستحکم‌تر شود.
کد خبر: ۲۲۸۶

به گزارش خیمه مگ، سفیر سابق ایران در عراق امروز در دوره‌های علمی، آموزشی و مهارتی فرهنگ ملل ویژه اساتید سطوح عالی و نخبگان و فضلای حوزه که از سوی معاونت بین‌الملل حوزه‌ در سالن انجمن‌های علمی در قم برگزار شد،‌با بررسی تحولات عراق جدید گفت: عراقی که دارای قطب اقتصادی به نام نفت است و کشورهای بزرگ چشم طمع به آن دوخته‌اند و به راحتی اجازه نخواهند داد سیر تحولات خود را طی کند.

کاظمی قمی با بیان این که تحولات به سادگی در عراق اتفاق نیفتاده ‌به اهداف لشکرکشی آمریکا به عراق و اشغال این کشور اشاره کرد و افزود: آمریکا برای اشغال این کشور، حتی به خود اجازه نداد از شورای امنیت مجوز بگیرد و هدف از این اقدام این بود که به دنیا بگوید آمریکا جایگزین شورای امنیت است.

وی شکل‌دهی خاورمیانه جدید را هدف بعدی آمریکا از اشغال عراق بیان کرد و یادآور شد: مشخصه خاورمیانه جدید از نگاه آمریکا این بود که امنیت را برای رژیم صهیونیستی پایدار و به حکومت‌های منطقه شکل دموکراسی آمریکایی دهد و در نهایت بر نفت خاورمیانه سلطه کامل داشته باشد.

مسئول اقتصاد ایران و عراق با بیان اینکه خاورمیانه برای آمریکا یک منطقه حیاتی است،‌اظهار داشت: آمریکا می‌دانست اگر بر نفت خاورمیانه سلطه پیدا کند بر کشورهای بزرگی مانند چین و روسیه تاثیر خواهد گذاشت.

وی تکمیل قوای نظامی آمریکا را از اهداف دیگر اشغال عراق بیان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش داشت با سقوط رژیم بعث، حکومت آمریکا در عراق شکل بگیرد و نباید حاکمیتی که برای دیگران تهدید باشد روی کار بیاید و در واقع رویکرد جمهوری اسلامی ایجاد وحدت و حفظ هویت ملی و دینی مردم عراق بود.

کاظمی قمی با بیان این که کشورهای عربی از اشغال عراق نگرانی داشتند که مبادا دموکراسی حاکمیت آنان را به خطر بیندازد ادامه داد: اما کشورهای عربی می‌دانستند، بدون اتکای آمریکا نمی‌توانند بمانند، چون اتکای داخلی ندارند.

وی اضافه کرد: سعودی‌ها دو سال تلاش کردند به آمریکا بگویند بهترین گزینه برای آنها هستند و حتی حاضر شدند برای جلب اعتماد آمریکا آیات جهاد را از کتاب‌های آموزشی حذف کردند.

سفیر سابق ایران در عراق گفت: بیداری‌های اسلامی که در منطقه اتفاق افتاده هیچ‌ ربطی به دموکراسی آمریکا ندارد؛ چون آمریکا حکام عرب را حفظ می‌کند برای این که نفع خود را در حفظ سلاطین عرب می داند.

وی تاکید کرد: که القاعده با همدستی آمریکا‌ و بعثی‌ها حاکمیت جدید، شیعه و امنیت عراق را هدف قرار داده است.

مسئول اقتصاد ایران و عراق با بیان این که دشمنان سعی در ایجاد اختلاف میان جمهوری اسلامی ایران و عراق را دارند خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی به دنبال آسایش، رفاه پیشرفت و امنیت عراق است؛ چرا که مردم ایران با عراقی‌ها، هم مذهب،‌ هم‌کیش و از طرفی با کردهای این منطقه هم‌نژاد است، اما دشمنان فرهنگ ضد ایران را در عراق تبلیغ می‌کنند.

سفیر سابق ایران در عراق اضافه کرد: سیاسیون عراق جرأت نمی‌کردند که در مقابل آمریکا بایستند، اما شجاعت و قاطعیت مقام معظم‌ رهبری در صحنه گردانی جریان عراق به سیاسیون تفهیم کردند که راهبرد کشورشان باید به سمت مقابله با اشغالگران باشد.

وی یادآور شد: رابطه جمهوری اسلامی ایران با مرجعیت نجف تنگاتنگ بود که در این میان محوریت آیت‌الله‌العظمی سیستانی بودند و مقام معظم‌ رهبری عنایت خاصی به ایشان دارند همواره تأکید دارند که محوریت در مسائل عراق و حوزه‌های علمیه این کشور آیت‌الله العظمی سیستانی باشند.

کاظمی قمی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برای این که به ملت عراق بفهماند که آمریکا برای نجات این کشور و مردم او نیامده است مرجعیت دینی را وارد صحنه کرد و حرکت‌های مردمی شروع شد، بنابراین حکومت آقای گارنر  که حکومتی نظامی در عراق  بود بیش از 50 روز دوام نیاورد و شکست‌های آمریکا یکی پس از دیگری در عراق رقم خورد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم