۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

الگوی جهانیان در مدیریت بحران کیست

الگوی جهانیان در مدیریت بحران کیست
حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، حضرت زینب(ع) را بزرگترین قهرمان مدیریت بحران در تاریخ معرفی کرد.
کد خبر: ۲۲۸۷

به گزارش خیمه مگ، رییس ستاد اقامه نماز، امروز در کنگره ملی غدیر و بیداری اسلامی در قم، با اشاره به این که جامعه نیز مثل افراد دچار بیماری می شود، اظهار داشت: ضعف بینش و اراده دو بیماری بزرگ جوامع مختلف است که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بهترین متخصصان درمان این بیماری ها در جامعه اسلامی بودند و با اقدامات تاریخی این دو امام بزرگوار این بیماری از جامعه رخت بر بست، ولی دوباره حاکمان ستمگر و منافقان در پی آن شدند که این جهل را به جامعه اسلامی برگردانند.

وی افزود: هیچ کدام از کمالات ائمه(ع) نسبت به دیگری تفاوتی ندارد، ولی این فضایل و کرامات در مقاطع زمانی و مکانی مختلف به اشکال متفاوت ظاهر می شود؛ به عنوان مثال تعامل این دو امام (ع) با معاویه و یزد به دلیل تفاوت های بسیار زیادی که داشتند، متفاوت بود، زیرا معاویه خود را کاتب وحی معرفی می کرد، حفظ ظاهر می کرد، به همین دلیل برخورد با چنین فردی با برخورد با یزدی که عملا به حرام خواری و فساد، می پرداخت، تفاوت کلی دارد.

این مفسر قرآن با ذکر این مطلب که امام حسن(ع) در مواجهه با معاویه اوج کیاست و سیاست را به خرج داد، خاطرنشان کرد: زمانی که یاران حضرت با فشار زر و زور و تبلیغات فراوان از کنار ایشان رفتند، معاویه پیشنهاد صلح داد تا امام را در مقابل عمل انجام شده قراردهد و امام نیز با شروطی که برای این صلح اعلام کردند، هویت اصلی او را به همه معرفی نمودند! زیرا دیری نپایید که معاویه تمام آن تعهدات را زیر پا گذاشت و چهره واقعی خود را به همه مردم نشان داد و این همان روشنگری بود که توسط امام صورت گرفت.

وی ادامه داد: امام حسن(ع) با جنگ نرمی که علیه معاویه صورت داد، مردم را با حکومت دروغین وی آشنا کرد و در سال های بعد، مردم دقیقا می دانستند که حکومت یزد و بنی امیه بر حق نیست، ولی به دلیل پاره‌ای دیگر از مسایل از جمله بیماری ضعف اراده، در مقابل امام حسین(ع) موضع گرفتند؛ آنان در آن زمان قلب شان با امام بود، ولی شمشیرشان روبروی حضرت قرار داشت.

*امام حسین (ع) حجت را بر همه تمام کردند

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، حرکت امام حسین(ع) از مدینه به مکه و از آنجا به سمت کوفه را حساب شده و دقیق توصیف کرد و افزود: تک تک برنامه های امام در این سفر با سیاست و طراحی خارق العاده ای انجام شد؛ به گونه ای که هیچ شک و شبهه ای را برای اتمام حجت با مردم آن روز تا قیامت باقی نگذاشتند و به همین دلیل قیام عاشورا در تاریخ ماندگار شده و به عنوان نیروی محرکه اسلام و جنبش های اصیل اسلامی از آن یاد می شود.

رییس ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: امام(ع) در طول این قیام خبرنگاران بزرگی همچون حضرت زینب(س) وامام سجاد(ع)، تاریخ نگارانی بزرگ همچون اطفال دشت کربلا را با خود همراه ساختند و با نامه نگاری های متعدد با رؤسای قبایل با آنان اتمام حجت کردند و با سفر در اوج مناسک حج تمام مسلمانان را در جریان این حرکت قراردادند.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین قرائتی با اشاره به نقش‌آفرینی حضرت زینب (س) در واقعه کربلا، گفت: حضرت زینب(س) در قیام عاشورا درس تاریخی مدیریت بحران را به جهانیان آموزش داد و از این جهت می توان آن حضرت را قهرمان مدیریت بحران در سراسر تاریخ خواند؛ زیرا این حرکت را جهانی کردند و پایه‌های نظام ظلم و فساد را به لرزه در آوردند، درسی که امام خمینی(ره) در پیش و پس از پیروزی انقلاب به درستی از آن استفاده کردند و اوج مدیریت بحران را در شرایط امروز جهان به نمایش گذاشتند.

وی خطاب به طلاب ایرانی و غیرایرانی تصریح کرد: طلاب نباید به منبر ها، اکتفا کنند؛ چون هیچ تبلیغی نمی تواند جای گفتگو و تبلیغ چهره به چهره را بگیرد و این شیوه بهترین شیوه‌ای است که بزرگان دین به ما توصیه کرده اند.

*عاشورا؛ انرژی هسته‌ای تشیع

این مفسر قرآن، قیام عاشورا را انرژی هسته ای جهان تشیع ذکر کرد و گفت: نام و یاد عاشورا و امام حسین(ع) مردم را در هر شرایطی به واکنش وا می دارد و همه آنان را برای حضور در عرصه عزاداری و زنده نگاه داشتن این فرهنگ ثابت قدم می کند، پس باید قدر این فرهنگ را در عرصه تبلیغ دین مبین اسلام و ارزش های اسلامی دانست.

وی علم تفسیر و احاطه طلاب بر نهج البلاغه را از جمله مهمترین وظایف آنان در عرصه تبلیغ و تبیین معارف اسلامی ذکر کرد و اظهارداشت: طلاب باید قدر فرصت های تعطیلی بین دروس را بدانند و تفسیر ونهج البلاغه را در دستور کار خود قرار دهند؛ در این زمینه باید از بزرگانی همچون آیت الله العظمی مکارم شیرازی که از کوچکترین فرصت های بین دروس حوزوی برای تالیف تفسیر 27 جلدی نمونه استفاده کردند الگو بگیرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم