۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

فیضیه در سند چشم‌انداز قم باید دیده شود

فیضیه در سند چشم‌انداز قم  باید دیده شود
حضرت امام (ره) مدرسه علمیه فیضیه را نماد حوزه می‌دانستند و بعد از پیروزی انقلاب این مدرسه محور انقلاب شد، اما در توسعه شهر قم به آن توجه نشد، بنابراین باید در سند چشم‌انداز شهر قم حوزه علمیه به طور جد مورد توجه قرار بگیرد.
کد خبر: ۲۲۹۱

به گزارش خیمه مگ، آیت‌الله مقتدایی امروز در دیدار شهردار قم  به جایگاه عظیم حوزه علمیه اشاره و آن را حوزه علمیه جهان اسلام بیان کرد و گفت: هویت شهری برای قم بسیار مهم است؛ چرا که قم مورد توجه دنیا قرار دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: در سال میلیون‌ها نفر از گوشه وکنار جهان به قم می آیند که  ظواهر و علائم شهر از لحاظ مذهبی برای آنان بسیار مهم است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: مراجع، بزرگان و اساتیدی که شهرت جهانی دارند در قم زندگی می‌کنند و اگر هر یک از آنان در جای دیگر باشند، فضای آنجا متفاوت خواهد بود. از این لحاظ قم نماداسلام است.

آیت‌الله مقتدایی حقوق شهروندی را مورد توجه قرار داد و خطاب به شهردار قم خاطرنشان کرد: مردم قم، متدین و قانع هستند و توقع بالا،‌اسراف‌کاری و تشریفات ندارند، اما در حد متعارف مراجعاتی که دارند انتظارشان این است که سهل و آسان انجام شود، بنابراین باید به حقوق شهروندی بیشتر توجه شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد:‌تکریم ارباب رجوع مطلب واقعا حقی است. اگر توجه به آثار آن کنیم باید آن را از توفیقات الهی بدانیم، شامل حال ما کرده که نیاز مردم را برآورده می‌کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواستار توجه بیشتر به حوزه علمیه قم در پروژه‌های شهری شد و اظهار داشت: تدوین سند چشم‌انداز از مسائل ضروری برای همه نهادها و مراکز است که مقام معظم‌ رهبری نیز به همه قوا، حوزه‌های علمیه در تدوین سند چشم‌انداز توصیه و تأکید کرده‌اند.

وی با بیان این‌که تدوین سند چشم‌انداز بسیار راه‌گشا است، اذعان داشت: شهرداری قم در سند چشم‌انداز باید حوزه علمیه را ببیند که متأسفانه در سال‌های گذشته در توسعه شهری از جمله در اطراف حرم مطهر، مدرسه فیضیه و حوزه علمیه اصلاً مورد توجه قرار نگرفته بود.

آیت‌الله مقتدایی با بیان این که حضرت امام (ره) فرمودند، فیضیه و دانشگاه و آن را نماد حوزه می‌دانستند، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این مدرسه محور انقلاب شد،‌اما در توسعه اطراف حرم مسئولان اقرار کردند که فیضیه را ندیدند و کوتاهی کردند و اطراف آن را گرفتند.

عضو جامعه مدرسین با بیان این که در مدیریت جدید شهرداری باید یک راهی باشد تا مدرسه فیضیه توسعه داده شود، اذعان داشت: بسیاری از مدارس علمیه در سطح شهر قم دارای بافت فرسوده هستند که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

آیت‌الله مقتدایی با بیان این که حوزه از لحاظ فضاهای آموزشی با کمبود مواجه است، گفت: حوزه باید برای 20 سال آینده خود از لحاظ پذیرش طلبه برنامه‌ریزی کند تا بتواند طلبه‌های فاضل تربیت نماید و جوابگوی نیازهای داخل و خارج کشور باشند، اما متأسفانه کمبود فضای آموزشی این امکان را به حوزه نمی‌دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار داشت: رشته‌های تخصصی که مقام معظم‌ رهبری، تأکید به آن دارند با کمبود فضا روبه‌رو است از جمله رشته حقوق و قضای اسلامی است که جای نامناسبی دارد که مسئولان قضایی اذعان دارند جذب نیرو از حوزه به دستگاه قضا به نفع این دستگاه است؛ چون روحانیون علاوه بر تخصص دارای تعهد و معنویت هستند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که حوزه آماده همکاری با شهرداری است، خاطرنشان کرد: در اتاق فکر شهرداری روحانیون عضو باشند تا در تصمیم‌گیری شهری از طرف حوزه اظهار نظر کنند و شهری الگو داشته باشیم و کسانی که به این شهر می‌آیند، هنگام مراجعت، مسئولان خود را وادار کنند تا شهری همانند قم داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان با بیان این که هر خدمتی به حوزه علمیه، خدمت به امام زمان (عج) است، گفت: هر سال چندین برابر جمعیت استان قم، مسافر و زائر به این شهر می‌آیند؛ بنابراین باید از لحاظ دولتی امکانات بیشتری در اختیار این شهر قرار بگیرد تا هزینه‌‌ای مازاد به  مردم تحمیل نشود.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم