۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰

تحقق مطالبات رهبری نیازمند پژوهش‌های تخصصی می باشد

تحقق مطالبات رهبری نیازمند پژوهش‌های تخصصی می باشد
برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه‌های علمیه می‌بایست پژوهش‌ها، همایش‌ها و نشست‌های تخصصی در دستور کار قرار گیرد.
کد خبر: ۲۲۹۳

به گزارش خیمه مگ،حجت الاسلام والمسلمین علی رضا عیسی زاده در گفتگویی، با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه های علمیه، گفت: فلسفه وجودی حوزه با پژوهش گره خورده است و حوزه بدون پژوهش ریشه و اثر خاصی ندارد؛ اگر مشاهده می کنیم که حوزه علمیه شیعه بعد از هزارو چهارصد سال دوام آورده و ستارگانی از جمله امام راحل و سایر بزرگان را در شاخه های مختلف علوم به جامعه بشری تقدیم کرده که توانستند با مجاهدت های خود دنیا را متحول کنند، نتیجه سال ها پژوهش بزرگان و علمای است.

وی افزود: بالندگی حوزه نتیجه پژِوهش بزرگان گذشته است، ولی با توجه به پیشرفت های گسترده علوم در حوزه های مختلف، حوزه باید بیش از پیش وارد عرصه پژوهش شود.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: هجمه های دشمنان از یک طرف و هجمه هایی که ما باید به دشمنان در بحث های علمی وارد کنیم، ضرورت این تحول در فعالیت های پژوهشی را بیشتر نمایان می کند.

مدیر گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی مرکز معارف قرآن در ادامه با اشاره به مساله بیداری اسلامی و وظیفه حوزه در این رابطه، اظهارداشت: در این عرصه باید با استفاده از قرآن و روایات و تجربیات گذشته پژوهش های کاربردی انجام شود و نتایج آن از طریق سایت های اینترنتی در اختیار مردم و نخبگان کشورهای اسلامی قرار می گیرد تا راه حقیقی خود را پس از این تحولات پیدا کنند.

وی با بیان این که پژوهش محور کردن حوزه به سادگی به دست نمی آید، گفت: در همایش کتاب سال حوزه قلم های خوبی را مشاهده می کنیم ولی به تعبیر آیت الله العظمی سبحانی، توقع از حوزویان بیش از این هاست.

حجت‌الاسلام عیسی زاده ادامه داد: اساتید حوزه می بایست علاوه برتدریس، برای پژوهش طلاب اهمیت ویژه ای قائل شوند و امتیازات ویژه‌ای را به آن اختصاص دهند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی اضافه کرد: برای قوام گرفتن فعالیت های پژوهشی در حوزه باید قوانینی در بخش پژوهشی تصویب و معاونان پژوهشی آن را اجرا کنند؛ البته در این راستا باید نیازهای این سیستم را رصد کرد و زمینه های تسهیل امور پژوهشی و درسی را فراهم نمود.

* ضرورت راه اندازی اتاق‌های پژوهش در مدارس علمیه

مدیر گروه فرهنگ‌نامه‌های قرآنی مرکز معارف قرآن، ایجاد اتاق های پژوهش در مدارس علمیه را از لوازم آموزش پژوهش محور ذکر کرد و افزود: باید زمینه را برای فعالیت های پژوهشی طلاب آماده کرد و برنامه هایی برای تولید واقعی علم را به آنان آموزش داد.

وی فراهم کردن امکانات پژوهشی را از لوازم اصلی ایجاد حوزه پژوهش محور عنوان کرد و گفت: اگر این تحولات در ساختار حوزه شکل نگیرد، نمی توانیم انتظار تحول خاصی در عرصه پژوهشی داشته باشیم.

محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این مطلب که پژوهش در خصوص امر مقام معظم رهبری به تحول در حوزه را از مهم ترین فعالیت هایی برشمرد که می بایست در حوزه های علمیه انجام شود، اظهارداشت: در این راستا باید همایش ها و نشست های تخصصی و فراخوان های پژوهشی انجام شود؛ تا روند تحقق مطالبات رهبری شتاب بیشتری بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عیسی زاده در پایان ابراز امیدواری کرد: روزی فرا رسد که طلاب در کنار فعالیت تبلیغی که جان مایه فعالیت های یک روحانی است، برنامه های پژوهشی ناب را در دستور کار قرار داشته باشند و نتیجه این پژوهش ها را در اختیار گروه های هدف خود و سیستم پژوهشی و علمی کشور قرار دهند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم