۲۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰

خطبه فدکیه شامل مفاهیم عمیق معرفتی می باشد

خطبه فدکیه شامل مفاهیم عمیق معرفتی می باشد
استاد مدارس علمیه خواهران گفت: یکی از متون مهم و پر مغزی که از اهل بیت(ع) به ما رسیده است خطبه حضرت زهرا (س) معروف به خطبه فدکیه است که شامل مفاهیم عمیق معرفتی می باشد.
کد خبر: ۲۳۰۶

به گزارش خیمه مگ، به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها صبح امروز نشست فاطمی با حضور خانم سعیده ایزدپناه استاد مدارس علمیه شهر اراک، طلاب و خواهران مبلغ و خواهران بسیجی پایگاه حضرت خدیجه(س) آستانه در مدرسه علمیه حضرت زینب(س) این شهرستان برگزار شد.

خانم ایزدپناه گفت: یکی از متون مهم و پر مغزی که از اهل بیت(ع) به ما رسیده است خطبه حضرت زهرا (س) معروف به خطبه فدکیه است.

وی علت شهرت این خطبه را اینگونه بیان کرد: حضرت زهرا (س) این خطبه را بعد از غصب فدک توسط سردمداران سقیفه در جمع مهاجرین و انصار ایراد فرموده اند. این خطبه صرفا طرح یک دعوا برای طلب حق نیست بلکه مفاهیم عمیق معرفتی شامل خداشناسی، توحید، نبوت، اخلاق و فلسفه احکام در آن است. به طوری که می توان این خطبه را حاوی منظومه معارف دین دانست.

استاد حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: این خطبه را با واقع نگری و مطالعه در روایات دیگر و گوشه های تاریخ باید از حد یک سخنرانی حماسه ای و یا اظهار مصیبت و شکایت از این که اوضاع عادی که در عصر حیات پیامبر وجود داشته و پایان یافته است خارج کرد؛ حتی نباید به عنوان اعتراض به سیاست مالی و اقتصادی دولت انتخابی که بر اساس شورا شکل یافته یا به عنوان موضوع شخصی یعنی درخواست مساحتی از زمین که ذخیرۀ اقتصادی یک خانواده است و یا نزاع مادی بر سر سرزمین معین به اسم فدک و یا دست یابی به سرزمین غله خیز تلقی کرد؛ بلکه فدک، رمز قیامی تاریخی است که از حدود حجاز گذشته و پایه ریز حکومت جهانی می باشد.

ایزدپناه افزود: فدک، انقلابی است که تاریخِ پس از خود را تشکیل خواهد داد. فدک، انقلاب علیه سیاست دولت وقت و برای برگرداندن خلافت عظمای الهی و اصلاح ملتی است که با نادیده گرفتن همۀ زحمات و خون دل ها می خواهد به جاهلیت نخست برگردد.

وی اظهار کرد: اگر در طی خطبه صحبتی از مطالبۀ میراث و یا نحله (پیش کشی) به میان آمده مربوط به آن مقداری است که مرتبط به زعامت کبری و حکومت جهانی می شود.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم