۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹

مهمترین هویّت حوزه های علمیه خواهران هویّت فاطمی می باشد

مهمترین هویّت حوزه های علمیه خواهران هویّت فاطمی می باشد
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمة الزهرا سلام الله علیها ساوه، کرسی آزاد اندیشی با موضوع «هویّت،اخلاق و معنویّت» در این مدرسه برگزار شد.
کد خبر: ۲۵۱۱

به گزارش خیمه مگ، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمة الزهرا سلام الله علیها ساوه، کرسی آزاد اندیشی با موضوع «هویت، اخلاق و معنویت» امروز با حضور خانم غزاله دولتی استاد حوزه و دانشگاه در ساوه در این مدرسه برگزار شد.

خانم دولتی با اشاره به حدیث امام صادق علیه السّلام در تفسیر سورۀ قدر گفت: در آیه «إِنّا أَنْزَلْناهُ‌ فِی لَیْلَةِ‌ اَلْقَدْرِ » منظور از «لیلة» فاطمه علیها السّلام و منظور از «القدر» خداوند است، پس هر که فاطمه را به واقع بشناسد لیلة القدر را درک کرده است و همانا او را فاطمه نامیدند چون مردمان از کسب معرفت واقعی نسبت به وی عاجز هستند. (بحار الأنوار ، ج ۴۳، ص ۶۵ ) .

وی مهمترین هویت حوزه های علمیه خواهران را هویت فاطمی بیان‌کرد.

دولتی در شرح هویت فاطمی اظهار کرد: اگر هر طلبه هویت فاطمی را درک کند و بداند بزرگترین رسالت طلبگی فهم الگو بودن حضرت زهرا(س) است، خیلی از مسائل و شبهاتی که با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی و... به وجود می آید در کنار گوهر وجودی حضرت زهرا(س) قابل درک و حل است و این به شرطی است که وجود ارزشمند ایشان را بشناسیم.

در ادامه طلاب شبهات و سؤالات خود را در رابطه با موضوع کرسی بیان کردند از جمله ا- تعریف هویت در مدارس علمیه(هویت طلبگی) ۲- افراط و تفریط در باب اخلاق و معنویت ۳- سطح علمی طلاب و صرف مذهبی بودن طلاب ۴- جذابیت در کلاسهای اخلاقی ۵- غربی شدن دانش اخلاق و فاصله گیری آن با اخلاق اسلامی ۶-تقدم دین بر اخلاق یا اخلاق بر دین ۷-پنهان کردن هویت طلبگی بخاطر برخوردهای نامناسب .

این استاد حوزه ضمن جمع بندی مطالب در پاسخ به این سوال که چرا هجمه علیه حوزه زیاد است، گفت: با توجه به فرموده شهید همت ، "هر زمان میان حق و باطل مردد بودید، ببینید دشمن کدام جبهه را می کوبد، آن جبهه، جبهه حق است."

وی در مورد شرط تغییر و تعالی اخلاقی طلاب گفت: فقط سخن زیبا کافی نیست، بلکه برای پذیرش سخن زیبا، دل سخن‌پذیر هم لازم است. از راههای دیگر توفیق، همراهی علم و عمل است؛ همچنان که در حدیث شریف عنوان بصری آمده از نتایج عمل به علم، این است که خداوند علمی بالاتر و توفیقات بیشتری عنایت می‌فرماید.

مهمترین هویّت حوزه های علمیه خواهران هویّت فاطمی است

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم