۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

روح انسان می تواند هفت اقلیم عالم را مسخر خود نماید

روح انسان می تواند هفت اقلیم عالم را مسخر خود نماید
آیت الله جاودان گفت: روح می‌تواند به چنان قدرتی دست یابد که قوای ظاهری بدن و ‌ملکیه را مسخر ملکوت خود کند.
کد خبر: ۲۶۷۷

به گزارش خیمه مگ، آیت الله محمد علی جاودان استاد حوزه علمیه به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد امام خمینی بازار تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: حب دنیا انسان را فاسد می کند زیرا بخش طبیعت انسان را پرورش داده و اجازه نمی دهد بعد معنوی و انسانی شخص رشد کند.

آیت الله جاودان با بیان اینکه فرق انسان و حیوان در این است که انسان دارای روح است، اظهار کرد: از اسرار بزرگ عبادات و ریاضت های شرعی آن است که بدن، قوای طبیعی و جنبه ملک تابع روح شود، در واقع ملکوت روح بر ملک بدن غالب شود.

وی با بیان اینکه روح انسان ملکوتی است. ابراز کرد: وقتی روح قوی شود بدن را به هر کاری وادار می کند؛ روح می‌تواند به چنان قدرتی دست یابد که قوای ظاهری بدن و ‌ملکیه را مسخر ملکوت خود کند؛ به عنوان یک مثال می تواند روی آب راه برود یا طی الارض داشته باشد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر روح انسان چنان قوی شود نجات یافته، مرگ و فشار قبر نخواهد داشت، جهنم را نمی بیند و بی حساب و کتاب وارد بهشت می شود. گفت: عبادت هرچه سخت تر باشد سلطنت روح بر بدن بیشتر می شود. شما با عبادات شاقه به قوت روح می رسید و بر طبیعت غالب می‌شوید.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اگر اراده انسان تام و تمام شود مثلِ قوای بدن مثلِ ملائکه می شود. اظهار کرد: ملائکه در مقابل خداوند مطیع محض هستند. حضرت ابراهیم(ع) به درخواست خداوند پسر 16 ساله خود پیامبر خدا را با عزم و اراده قوی قربانی خداوند می کرد چراکه ایشان مطیع محض خداوند بودند. اگر همه قوای بدن انسان عُمال روح ملکوتی او شوند هفت اقلیم عالم تحت امر او قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه عزم واراده قوی برای عالم پس از مرگ بسیار لازم است. ابراز کرد: یکی از بهترین مراتب بهشت اراده و عزم است. نماز و روزه و سایر اعمال هر کدام بهشت خاص خود را دارند اما این اراده و عزم بهشتی مرتبه ای دارد که هیچ یک از بهشت های دیگر آن مرتبه را ندارند.اینجا مراد عزم واراده ای است که انسان را به بندگی خداوند وادار کند.

آیت الله جاودان افزود: هنگامی که انسان در این بهشت که ثمره اراده و  عزم است مستقر گردد مرقومه ای از ساحت قدس الهی برای او می آید که ای بنده من تو هم از امروز هرچه امر کنی همان می شود؛ مردان صاحب عزم مثل حاج قاسم در این بهشت وارد می شوند. انسان وقتی صاحب اراده و عزم قوی شود هرچه بگوید همان می شود؛ بنابراین مراقب باشیم در مقابل لذات دنیا بی نهایت الهی را به اندک نفروشیم.

این استاد حوزه علمیه در پایان با بیان اینکه این چه مقام، سلطنت و قدرتی است که اراده بنده مظهر اراده الهی شود و بر معدوم ها لباس وجود می بخشد. گفت: این اراده و عزم از تمام جنات جسمانی بهتر و بالاتر است. با این عزم و اراده انسان به سلطنت خدادادی می رسد. کسی که اراده او تابع شهوات حیوانی باشد به این مقام نمی رسد. نفوذ و اراده برای عالم آخرت باید در این عالم تهیه شود. در مسیر رضای الهی قدم برداریم تا به این عزم و اراده دست پیدا کنیم.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم