۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰

آیت الله تهرانی بقیة السلف فقهای تهران هم بود

آیت الله تهرانی بقیة السلف فقهای تهران هم بود
امام جمعه موقت تهران گفت: آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی مجتهدی برجسته وبقیة السلف فقهای تهران بود.
کد خبر: ۴۵۱۶

به گزارش خیمه مگ،آیت الله سید احمد خاتمی در آستانه چهلمین روز ارتحال استاد اخلاق و عالم عمل مرحوم آیت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی امام جمعه موقت تهران درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه درتهران با بیان ویژگی های فقیه عالیقدرآیت الله تهرانی اظهارداشت: اولین ویژگی این عالم وارسته این بود که فقیهی مسلم وصاحب نظردرعرصه اخلاق ومعارف بود ومخاطبان او درهمه حال ازچشمه معارف وفضائل ایشان بهره مند می شدند.

وی وفاداری به آرمان های امام(ره) و رهبری را دومین ویژگی بارز این مجاهد نستوه خواند وادامه داد: آیت الله مجتبی تهرانی از وفاداران راستین به امام راحل وعظیم الشان انقلاب ومقام معظم رهبری بوده واین عهدوپیمان و وفاداری تا آخرعمرشریف شان استمرار داشت.

آیت الله خاتمی افزود: این استاد اخلاق ازشاگردان برجسته امام خمینی (ره) و مورد اعتماد واطمینان معظم له بود به طوری که تقریر برخی تالیفات امام(ره) مثل «الرسائل» که مجموعه رساله های ایشان بود را به آیت الله تهرانی واگذارکردند که او تحقیق وتصحیح داشته باشد ونام اونیزدرچاپ های اولیه «الرسائل» موجود است.

* ولایت مداری برجسته ترین ویژگی آیت الله تهرانی

وی ولایت مداری را برجسته ترین ویژگی وشاخصه این عالم وارسته توصیف نمود ویادآورشد: این فقیه بزرگوار از عمق جان، ولایت فقیه را قبول داشت،مبانی ولایت را پذیرفته بود وبرهمین اساس مطلقا از این مسیر عدول نکرد، درزمان امام (ره) وپس از رحلت ایشان نسبت به مقام معظم رهبری همواره جانبداری، وفاداری وحمایت کامل او از ولی فقیه را شاهد بودیم و این حمایت مبنای فقهی داشت.

آیت الله خاتمی مردم داری را ازدیگرویژگی های این فقیه جلیل القدردانست وگفت: مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی تا پایان عمرشریف رابطه خود را با مردم حفظ کردند،جلسات اخلاق ایشان آکنده ازانسان هایی بود که درپی تهذیب نفس و شهد شیرین معارف دین بودند و این ویژگی در ایجاد رابطه عمیق با متن مردم منحصر به فرد و برخاسنه از اخلاقیاتی بود که ایشان ازامام (ره) فرا گرفته بودند.

* مصداق مطیع الامر مولی بود

امام جمعه موقت تهران آیت الله تهرانی را مصداق روایت "من کان من الفقهاء صائناً لنفسه حافظا لدینه مخالفا علی هواه و مطیع لامر مولاه"عنوان کرد وگفت: وارستگی ازدنیا ومتعلقات آن ازدیگرویزگی های این روحانی فاضل و بزرگواربود به نحوی که با وجود امکان دسترسی به بهترین امکانات ورفاه دنیوی به زندگی ساده بسنده نموده بود.

آیت الله سید احمد خاتمی درپایان رحلت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی را ضایعه ای بزرگ برای حوزویان وپژوهندگان اخلاق ومعارف دینی توصیف کرد واظهارداشت: امیدواریم با عنایت حضرت ولی عصر(عج) این ضایعه جبران شده وفقیه وارسته دیگری بتواند این خلاء بزرگ را پرکند،اگرچه خلاء وجود او پرشدنی نیست.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم