۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۱۱

نگاه فقه به نحوه حضور بانوان در اجتماع چیست؟

نگاه فقه به نحوه حضور بانوان در اجتماع چیست؟
نگاه ویژه اسلام به شخصیت زن پیروان سایر ادیان و مذاهب را مبهوت کرده به گونه‌ای که پیشرفت شگفت انگیز ارتباط هرچند تهدیداتی را برای قشر جوان دارد، اما از طرفی فرصتی برای شناخت معارف زلال اسلام است و همواره شاهد علاقه وافر بانوان غیر مسلمان به حجاب و پیامدهای مثبت آن در روح و روان انسان هستیم.
کد خبر: ۴۷۶۱

به گزارش خیمه مگ،احکام نحوه حضور بانوان دراجتماع و مجالس عمومی را از نگاه فقهای شیعه مرور می کنیم.

*بیرون گذاشتن مقداری از مو‌ها به هر انگیزه‌ای که باشد حرام است(احکام روابط زن و مردص74)

*نمایان گذاشتن روی پا، کف پا‌، پاشنه پا،‌ ناپسند و حرام است.

*جوراب‌های نازک و پا‌نما کافی نیست و باید پاها را کاملا بپوشاند.(‌احکام بانوان ص124)

*زن باید بدن و موی خود را از مرد نامحرم بپوشاند،‌ بلکه احتیاط واجب آن‌است که بدن و موی خود را از پسری که تازه بالغ شده ولی خوب و بد را می‌فهمد، بپوشاند. (توضیح المسائل امام،‌مسأله 2442)

*پوشیدن جوراب‌های بدن‌نما که با پوشیدن آن‌ها پوست بدن نمایان است؛‌ در برابر نامحرم حرام است. همچنین پوشیدن لباس‌های بدن‌نما نیز در برابر نامحرم حرام می‌باشد( احکام بانوان، ص124،‌ با اقتباس از العروة‌الوثقی،‌ج1 ص550)

*نمایان بودن زیر چانه،‌گردن، گوش،‌دست‌ها تا بازو برای خانم‌ها جایز نیست و باید این مواضع را از نامحرم بپوشاند. (احکام بانوان ص11)

خانم‌ها باید توجه داشته‌باشند در منزل یا مکانی‌که نامحرم است، اگر لباس آستین کوتاه به تن دارند، هنگام گرفتن چیزی از دست نا‌محرم یا تعارف کردن میوه به نامحرم یا هنگام غذا خوردن در مقابل نا‌محرم یا هنگام خرید اجناس از مغازه‌ها، بیشتر مراقب پوشش و چادر خود باشند.

پوشیدن لباسی که برجستگی‌های بدن را به گونه‌ای ظاهر سازد که باعث جلب نظر نامحرم شود، جایز نیست (احکام خانواده ص285)

پوشیدن مانتو‌هایی که برجستگی‌های بدن را نمایان می‌سازد؛ اگر باعث تهییج شهوت باشد، جایز نیست. (استفتائات امام،‌ج3،‌سوال27)

سؤال:‌ آیا عدم پوشش دختر دائی،‌ دخترعمه، دختر خاله و دختر عمو که تاثیری در من ندارد،‌ گناه است؟

پاسخ مراجع: آری؛‌گناه است و باید خود را بپوشاند و با سایر نامحرمان تفاوتی ندارند و نگاه شما بر مو و بدن آنان جایز نیست. (العروة الوثقی ح1 «الستر» . ج2 «النکاح» مساله 31)

آنچه گذشت مطالبی از کتاب «احکام آموزشی دختران» است.

کتاب «احکام آموزشی دختران» به قلم آقای محمود اکبری با ویژگی‌هایی چون؛‌ »برخوردار بودن از نمودار برای هر درس در مباحث،‌ دسته‌بندی مناسب و موضوعی مباحث، تلفیق مباحث احکام و مباحث اخلاقی، اشاره به برخی از حکمت‌ها و فلسفه‌های احکام، حذف مباحث غیر ضروری و ارائه مباحث مورد نیاز دختران، و استفاده از فتاوای مشترک مراجع» تالیف شده است.

عناوین اصلی ارائه‌شده در این کتاب شامل: «کلیات»، «تعبد در احکام»، «وظیفه مکلف در برابر احکام»، «بلوغ دختران»، «پاکی‌ها و ناپاکی‌ها»، «وضو»، «نام‌ها و کلمات مقدس»، «تیمم»، «نماز»، «نماز آیات»، «نمازجماعت»، «محرم و نامحرم»، «حجاب زن»،‌ »زینت دختران»، «ورزش بانوان»، «موسیقی»، «خمس»، «قسم»، «روابط»، «امر به معروف و نهی از منکر»، «مال پیدا شده»، «ازدواج» و «اشتغال بانوان» می‌باشد.

نویسنده در تدوین و نگارش کتاب از منابعی چون عروة‌الوثقی، توضیح المسائل امام‌(ره) و آیت الله العظمی گلپایگانی‌(ره)، تحریر الوسیله ، استفتائات آیت الله العظمی مکارم، توضیح المسائل سایر مراجع و ... بهره برده است.

کتاب «احکام آموزشی دختران» تالیف آقای محمود اکبری، با شمارگان سه‌هزار نسخه، در 231صفحه و با قیمت سه‌هزار تومان از سوی انتشارات فتیان به‌چاپ رسیده‌است.

علاقه‌مندان جهت اطلاع از نحوه تهیه کتاب به نشانی: قم، خیابان عطاران،‌خیابان مفتح، نبش کوچه 20، پلاک 12 مراجعه نموده و یا با تلفن 09126510718 تماس بگیرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم