۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰

واکاوی مذمت دروغ از منظر منابع دینی چیست؟

واکاوی مذمت دروغ از منظر منابع دینی چیست؟
این کتاب هفت فصل است که پس از پیشگفتار با مباحث و موضوعاتی نظیر نعمت زبان و جایگاه آن، معنی دروغ و دروغگو، دروغ از دیدگاه قرآن ، روایات و نهج‌البلاغه، دستگاه دروغیاب در بعضی از کشورها و بالاخره حکایات به یادماندنی روبرو می شویم.
کد خبر: ۴۷۷۹

به گزارش خیمه مگ،کتاب چرا دروغ با موضوعاتی در این رابطه شامل، می خواهم دروغ نگویم، دروغ تباهی شخصیت انسان، دروغ سرچشمه گناهان و دروغ جاده لغزنده به قلم آقای یدالله نفری منتشر شده است.

در این کتاب که در هفت فصل تنظیم یافته، پس از پیشگفتار، با مباحث و موضوعاتی نظیر نعمت زبان و جایگاه آن، معنی دروغ و دروغگو در لغت، دروغ از دیدگاه قران کریم، دروغ از دیدگاه روایات، دروغ از دیدگاه نهج البلاغه، دستگاه دروغیاب در بعضی از کشورها و بالاخره حکایات به یادماندنی روبرو می شویم.

در فصل اول، مباحثی همچون نعمت زبان و نقش آن در زندگی انسان، موقعیت زبان در قرآن، مسئولیت زبان، عظمت زبان در کلم و بیان و آفت زبان یعنی دورغ مورد توجه قرارگرفته است.

در بخش دوم، ذیل عناوینی همچون ریشه دروغ، عواملی که انسان را به دروغ می کشاند و انواع دروغها به ادامه بحث پرداخته شده است.

در بخش سوم، به مطالبی از قبیل آیا قسم دروغ باعث جلب رحمت الهی می شود؟ آیاد دروغ در بهشت نیست؟ از موانع رستگاری چیست؟ چرا منافق دروغگوست؟ و... به دیدگاه قرآن در مورد دروغ، پرداخته شده است.

در بخش چهارم، سوالاتی نظیر آیافرشتگان از افراد دروغگو دوری می کنند؟ آیا فرد دروغگو احساس حقارت می کند؟ رابطه ایمان و دروغگویی، رابطه ایمان و راستگویی، آیا انسان خردمند و مومن دروغ می گوید؟ مطرح و پاسخ آنها بر مبنای روایات داده شده است.

در بخش پنجم، پیامها، تعاریف دروغ از دیدگاه بزرگان و سوالاتی همچون اینکه آیا می شود به دروغ سوگند یاد کرد و... از منظر نهج البلاغه مورد بررسی و تشریح قرارگرفته است. که موارد جایز دروغگویی آخرین بخش این فصل است.

در بخش ششم موضوعاتی نظیر راستگویی از منظر روایات، کلام راست و منافع راستگویان، دیدگاه بزرگان پیرامون دروغ و...آمده است.

در بخش آخر هم حکایاتی خواندنی و ارزشمند از موضوع دروغگویی گردآوری شده است.

نویسنده در بیان ویژگی های ممتاز کتاب خود دو نکته را یادآور شده و بیان می‌‌کند، اول اینکه کتاب حاضر با قلم ساده نوشته شده که برای تمام افراد جامعه مفید می باشد. و دوم اینکه کتاب برخی از معارف بلند دینی پیرامون زشتی دروغ و چاره ترک آنرا در قالب پرسش و پاسخ بیان کرده و کوشیده است به بیانی ساده، درخور حوصله مخاطبان، عرضه شود.

در واقع می توان این کتاب را یک دائره المعارف موجز و فشرده از معارف و آموزه های دینی در متن و پیرامون موضوع دروغ دانست که می تواند، مخاطب را با گستره ای ارزشمند و متنوع از این آموزه ها برای شناخت و خودداری از این امر مذموم، آشنا ساخته و راههای پرهیز از آن را به او یادآوری نماید.

همانطور که نویسنده اشاره نموده، بیان کتاب ساده و انتخاب روش پرسش و پاسخ آنهم به شکل چهارگزینه ای از خلاقیت‌های است که برای فهم بهتر و جذابتر مباحث صورت گرفته است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

«دروغ خارج از فطرت بشری است. انسان ماهیتا راستگو و حقیقت طلب می باشد. فطرت حقیقت طلبی انسان او را به کشف ناشناخته ها هدایت می کند. آن همه تلاش های علمی در طول تاریخ، محصول روح حقیقت جوی بشر بوده که می خواستنه است از چند و چون کارها و علل پدیده ها سردرآورد.

این اصل همواره پیش برنده بشر بوده است، از این رو می توان گفت که بشر در آغاز رندگی خود، با دروغ آشنایی نداشته و آن را می آموزد.

همانطور که حضرت آدم(ع) با دروغ آشنا نبود، و اساسا نمی دانست که دروغ چیست، چرا که نه در سرشتش بود و نه کسی به او آموخته بود، از این رو به آسانی فریب خورد.»

کتاب دروغ چرا به قلم یدالله نفری توسط انتشارات نفری در 144 صفحه، قطع رقعی و با قیمت 4000تومان منتشر شده است.

علاقمندان برای تهیه کتاب می‌توانند به نشانی قم خیابان ارم، پاساژ قدس، طبقه پنجم، پلاک 154 مراجعه و یا با شماره تلفن 02537834482 تماس حاصل نمایند.

برچسب ها: کتاب دروغ
خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم