۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

واکاوی قرآن و آزادی سیاسی در رسانه ای معرفتی چگونه انجام شد

واکاوی قرآن و آزادی سیاسی در رسانه ای معرفتی چگونه انجام شد
یازدهمین شماره از دوفصلنامه تخصصي قرآن و علم منتشر شد.
کد خبر: ۴۷۸۶

به گزارش خیمه مگ،در اين شماره مقالات متنوعی در موضوع قرآن و تلاقی و تلازماتش با علم از منظرهای مختلف و جنبه های گوناگون به چاپ رسیده است که عناوین آن از جمله ذیل است:

رابطه سیستمی میان نظام عام حقوق بین‌الملل و خرده نظام حقوق معاهدات در قرآن نوشته حجت الاسلام محمد علي رضايي اصفهاني و حمید رضا طوسی قانون‌گذاری در قرآن و مکاتب بشری به قلم حجت‌الاسلام دکتر سید احمد میر خلیلی و مجید محمد زاده بررسی تطبیقی حقوق کودک در قرآن و کنوانسیون حقوق کودک اثر حجت‌الاسلام جواد ایروانی و مهدی عبادی روش‌شناسی تفسیر فقهی نوشته حجت‌الاسلام محمد مهدی کریمی‌نیا قرآن و آزادی سیاسی به قلم حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی و نصر الله نظری بررسی مقاله «کشاورزی و گیاهان در قرآن» دیوید وینز به قلم دکتر حسن رضایی و مهدی همتیان و بالاخره مقاله ای با عنوان منبع‌شناسی قرآن و طب اثر دکتر غلامرضا نور محمدی و حجت‌الاسلام عباسعلی واشیان.

یکی از مطالب خواندنی و جذاب این شماره نوشتاری است با عنوان قرآن و آزادی سیاسی به قلم حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی و نصر الله نظری.

 

این مقاله دیدگاه‌های قرآن کریم در خصوص رابطه سیاست و دیانت و حق مشاركت سیاسی مردم در حكومت دینی را بررسی نموده و از طریق تحلیل برخی از آموزه‌های قرآنی به این پرسش اساسی پاسخ داده است که جایگاه آزادی‌ سیاسی و سازوكارهای تحقق آن در قرآن کریم چیست؟ آموزه‌های مورد بررسی در این نوشتار «بیعت» و نقش «شورا و مشورت» در فرایند مشاركت سیاسی، «تحزب»، «سبقت در امور خیر» و «امر به معروف و نهی از منكر» است.

نویسنده در این نوشتار برآن است که آزادی سیاسی كه به تبع آزادی، با گوناگونی تعاریف و برداشت‌ها روبه روست، یكی از مهم‌ترین دستاوردهای سیاسی دولت‌های مدرن، به عنوان نقش مشروعیت بخش قدرت سیاسی مورد توجه است. آزادی مردم در احراز مناصب سیاسی و رقابت برای تصدی آنها و همچنین نقش و تأثیر ایشان در انتخاب رهبران و مسئولان حكومتی و نظارت بر آنان،‌ مجموعه مباحث مهمی‌ است كه ذیل آزادی سیاسی و به عنوان دستاوردهای نسبتاً جدید بشری مطرح می‌گردد. این در حالی‌است كه صدها سال پیش از آن، قرآن و پیامبر اکرم(ص) به نقش و جایگاه مردم اهمیت خاصی داده و با مكانیزم‌های «مشورت» و «بیعت»، همبستگی مشروعیت الهی حاكمان دینی با رضایت و مقبولیت مردمی را پیوند زده‌اند. همچنین با تعریف اصل «امر به معروف و نهی از منكر» به عنوان مهم‌ترین ابزارهای نظارتی، این امکان را به مردم داده‌اند تا بر اعمال، رفتار و تصمیم‌گیری‌‌های حاكمان سیاسی، نظارت نمایند و پاسخ بطلبند.

بنابراین، تبیین ساز و كارهای آزادی سیاسی به صورت منسجم و متناسب با دانش جدید بشری در حوزه حکومت، اگر چه ریشه در عصر پیامبر(ص) و نزول قرآن دارد، ضرورت مهمی است كه فراروی قرآن پژوهان و صاحب نظران علوم سیاسی قرار دارد. نظر به اهمیت این ضرورت و نیز وجود دغدغه‌هایی در فضای فكری جوامع اسلامی مبنی بر تعیین دامنه آزادی‌های انسان از دیدگاه اسلام و قرآن و با عنایت به الزام پاسخ‌گویی اسلام و قرآن به نیازهای زمان، تلاش می‌کنیم با نگاهی علمی و کاملاً دقیق، دیدگاه قرآن را نسبت به حکومت بررسی نموده و به این پرسش اساسی پاسخ دهیم که جایگاه آزادی‌ سیاسی و ساز و كارهای تحقق آن در قرآن کریم چیست؟

مجله علمی ـ ترویجی قرآن و علم به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی حجت‌الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی به نمایندگی از مرکز پژوهشی قرآن کریم المهدی و منتشر می شود.

علاقمندان می توانند به آدرس ایران، قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، کوچه چهارم، پلاک 77 مراجعه و یا با صندوق پستی: 416 ـ 37185 مکاتبه نمایند.

همچنین ایمیل : Science@quran-journal.com؛ info@quransc.com؛ Editor@quransc.com

و تلفن و فکس: 00982537734094 در اختیار علاقمندان این نشریه است تا با تحریریه این نشریه ارتباط برقرار نمایند.

برچسب ها: مقالات قرآن
خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم