۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

ادبیات عرب در حوزه درشماره جدید مجله رهنامه منتشر گردید

ادبیات عرب در حوزه درشماره جدید مجله رهنامه منتشر گردید
شماره یازده و دوازده مجله رهنامه با مباحثی پیرامون ادبیات و جایگاه آن در حوزه منتشر شد.
کد خبر: ۴۸۱۵

به گزارش خیمه مگ، در این شماره از مجله رهنامه مجموعه مطالب متنوعی در حوزه مباحث پژوهشی حوزه های علمیه به چاپ رسیده است که از آن جمله می توان به رسالت حوزه در آموزش ادبیات، رابطه ادبیات و جهاد، وضعیت شناسی فراگیری ادبیات در حوزه، اعتبارسنجی ادله نحوی، بازخوانی علم بلاغت، روش تحصیل و فراگیری علم لغت، نگاهی به سیر علمی و عملی آخوند خراسانی اشاره کرد.

عنوان پرونده اصلی این شماره ادبیات عرب؛ سنگ بنای فهم دین است که در آن به موضوع ادبیات عرب از منظرهای مختلف پرداخته شده است.

در این شماره از مجله آثار و گفتارهایی از حجج الاسلام والمسلمین علیدوست، واسطی، حبیبی، نوری، مهاجر، عشایری و دیگر نویسندگان تحریریه این مجله به چاپ رسیده است.

بخش اصلی در این شماره بررسی موضوع ادبیات عرب در حوزه علمیه و ابعاد آموزشی و پرورشی و کارکردهای کوتاه مدت و بلندمدت آن است.

بازخوانی ابعاد علمی این مسئله در کنار ارتباط آن به سایر وجوه طلبگی و علم دینی همچون رسالت حوزه، علم بلاغت، اجتهاد و... از جمله موضوعاتی است که در این شماره از مجله رهنامه مورد بحث و بررسی و گفتگو با بزرگان و اندیشمندان قرارگرفته است.

در بخش روان شناسی پژوهش نیز مقاله تفکر نقاد به قلم جمشیدی و در قسمت سیره بزرگان نیز زندگی آخوند خراسانی مورد توجه و یادکرد قرارگرفته است.

اما در پرونده ادبیات عرب که در این شماره، بخش غالب مجله را در برگرفته، این موضوع از جوانب مختلف مورد بررسی و کنکاش واقع شده است.

هم رابطه آن با سایر رشته های حوزوی و هم نسبتش با فضا و زمینه ها و مراتب معرفتی حوزه علمیه، تحلیل و تحقیق شده است.

هدف حوزه های علمیه فهم دین و ابلاغ آن می باشد از سویی مرکز و محور دین قرآن و روایت است.

برای فهم قرآن و روایات به فهم ظاهری عبارات و فهماندن آن به مردم نیاز است.

بنابراین حوزه باید حداقل بتواند افرادی را تربیت کند که ظاهر پیغام خدا را بفهمند و در جهت تفهیم آن به مردم تسلط کافی داشته باشند و برای این کار آشنایی با سبک و سیاق متکلم و با معلول های گفتاری در محیط مخاطب و تسلط بر آن زبان خاص لازم و ضروری می باشد که این امر رسالت حوزه در آموزش ادبیات را مهم و ضروری می نماید.

رسالت حوزه در آموزش ادبیات، بازخوانی مکاتب ادبیات عرب، نگاه جامع به تاریخ ادبیات عرب، سیستم زبان شناسی و نیز سایر مواضع و مواقفی که مربوط به متن و حواشی موضوع ادبیات عرب و جایگاه آن در حوزه های علمیه می شود در بخش ها و قالبهای نوشتاری مختلف این پرونده مورد توجه واقع شده است.

در مقاله ای با عنوان نگاه جامع به تاریخ ادبیات عرب اثر سید عباس قدیمی نژاد به این موضوع به طور جدی و کاملی پرداخته شده و یادآوری مهمی در آن صورت گرفته که طبق آن هرگونه مراجعه مستقیم به متون اصلی و اصیل اسلامی برای استخراج مسائل دینی، بدون آگاهی و اجتهاد در زبان عربی پذیرفته نیست. مگر آنکه انسان به تقلید و پیروی از نظریات این و آن رضایت دهد.

و با درنظر گرفتن این واقعیت، ارزش و اهمیت فوق العاده تبحر و استیلا بر ادبیات عرب در حوزه معارف دینی و آموزه های معرفتی اسلامی مبین و مشخص می گردد.

 فصلنامه رهنامه پژوهش به صاحب امتيازی معاونت پژوهشي حوزه علميه و مدير مسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین سيدعلي عماد منتشر می‌شود.

علاقه‌مندان به نشانی قم، بلوار 45 متري صدوق، خيابان حافظ، پلاك 171 مراجعه نمایند و یا با تلفن 32935928-025 تماس بگیرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم