۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰

بر مجله امامت پژوهی تاملی کنیم

بر مجله امامت پژوهی تاملی کنیم
هفتمین شماره از فصلنامه تخصصی امامت پژوهی در سال دوم از تاریخ چاپ این نشریه معرفتی منتشر شد.
کد خبر: ۴۸۲۲

به گزارش خیمه مگ،این مجله توسط بنیاد فرهنگی امامت اهل بیت (ع) که موسسه‌ای پژوهشی در شهر مقدس قم است به مدیر مسئولی آیت‌الله سید علی میلانی در حوزه معارف و مبانی فکری و تاریخی و مباحث کلامی امامت منتشر می شود.

مجله امامت پژوهی به سردبیری محمد‌تقی سبحانی و با حضور شورای علمی این مجله با حضور پژوهشگران و فضلایی همچون محمدعلی مهدوی‌راد، رضا مختاری، حسن طارمی، نجم‌الدین طبسی و علی کورانی به چاپ می رسد.

این شماره با مطالب متنوعی پیرامون مباحث امامت همراه شده که بخش جدیدی با عنوان نکته ها و یاداشت هایی در حریم امامت از این شماره به خوانندگان عرضه شده است که به غنای مباحث و نوشتارهای نشریه افزوده است.

در این شماره از مجله امامت پژوهی مجموعه مقالات متنوع و ارزشمندی در حوزه مباحث امامت شیعه به چاپ رسیده که از جمله مهم ترین و خواندنی ترین آنها می توان به مقاله ای اشاره کرد با عنوان مهرورزى به اهل بيت علیه السلام از ديدگاه قرآن و سنّت ، نگاهى به تفسير آيه مودت ، نوشته آیت الله سید علی میلانی و محمد حسین رحیمیان که در آن موضوع محبت و ارادت و مهرورزی مسلمانان و خاصه شیعیان و نیز سایر آزادگان و فطرت های پاک مردمان جهان به حضرات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مورد تحلیل و بررسی پژوهشگرانه قرار گرفته است.

در این مقاله با این موضوع روبرو می شویم که امامت پيشوايان معصوم علیه السلام از دو محور قابل اثبات است: قرآن و روايات معتبره. آيه مودت و رواياتى كه در ذيل تفسير اين آيه آمده به روشنى امامت و ولايت عامه اهل بيت علیهم السلام را ثابت می كند. این نوشتار با توجه به اين آيه و رواياتى كه از طريق اهل سنت نقل شده، مباحث خود را در چهار محور؛ 1ـ ذوی القربی كيانند؟ 2ـ بررسى روايات مربوطه؛ 3ـ رد شبهه های مخالفان؛ 4ـ دلالت آيه بر امامت؛ ارائه می كند و به پژوهش در تفسیر آیه مودت بر اساس منابع اهل سنت می پردازد. و بر همین مبنا مسئله مهرورزی به اهل بیت(ع) مورد کنکاشی علم آورانه و محققانه قرارمی گیرد.

در مقاله دیگری که با عنوان تأملی در عناصر نقلی نظريه محمد عبده در معنای شفاعت اُخروی ، بر اساس گزارشهای صحيح بخاری نوشته شهرام پورحسن و محمد کرمانی کجور به چاپ رسیده است موضوع شفاعت که همواره معنا و مفهوم معهودی در ذهنیت عالمان اسلامی با وجود تمایزهای مذهبی و گرایشهای متفاوت کلامی داشته مورد توجه قرارگرفته و این نکته یادآوری شده است که شفاعت، در طول تاریخ مورد توجه و موید عالمان دینی بوده بی آنکه تحقق آن در عالم آخرت هیچ محذوری در پی داشته باشد تا آن که در قرن چهاردهم محمد عبده در جامعه علمی اهل سنت مصر، با محال شمردن تحقق شفاعت به معنای معهود آن در عالم آخرت و متشابه دانستن روایتهای شفاعت، در ارائه معنايي نو از شفاعت اُخروی که فایده مندی آن را تنها متوجه شفاعت کننده، می نماید، که نقدهای پاره ای از عالمان اسلامی پس از خویش را به دنبال داشت. از آنجا که نقدهای انجام گرفته ناظر به عنصر استحاله مورد نظر عبده بوده و به دو عنصر دیگر دیدگاه او یعنی تشابه روایتهای مأثور شفاعت و انحصار فایده مندی آن نسبت به شفاعت کننده، پاسخی دریافت نشده، و در این مقاله دو ادعای اخیر وی بر پایه احادیث موجود درکتاب صحیح بخاری به عنوان معتبرترین جامع حدیثی اهل سنت مورد نقد قرار گرفته و تقابل نظریه وی با احادیث انعکاس یافته در کتاب مذکور را ارائه شده است.

مقاله تقابل دونظريه شورا و دموکراسی با امامت نوشته محمد خادمی نیز از نوشتارهای خواندنی این شماره از مجله است.

نویسنده در این مقاله برآن است که ابتدا دموکراسی و شورا را در دو بخش به صورت مجزّا، مورد واکاوی قرارداده و اقسام و مستندات آن را توصیف نماید و سپس با تحلیل، این دو نظریه را نقد و به چالش بکشاند

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم