۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰

فقه اساس تمام علوم اسلامی و انسانی می باشد

فقه اساس تمام علوم اسلامی و انسانی می باشد
فقه اساس تمام علوم اسلامی و انسانی است و بدون آن در هیچ رشته‌ای موفق نخواهیم بود.
کد خبر: ۵۱۲۸

به گزارش خیمه مگ، آیت‌الله استادی، امروز در همایش رابطه فقه و اصول با علوم انسانی که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) قم برگزار شد، با اشاره به نقش فقه و اصول در حوزه‌های علمیه، گفت: فقهای ما از زمان شیخ مفید و طوسی تاکنون خدمات فراوانی انجام داده‌اند که یکی از آنها خدمت به فقه بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان این که بعضی‌ از علمای ما چند دوره فقه نوشته‌اند، اما امروز این روش ادامه ندارد، افزود: بعضی‌ها با غرض‌ورزی و یا بی‌اطلاعی می‌گویند، کسانی که در فقه و اصول سالها کوشش کرده‌اند،‌ کار بی‌فایده‌ای انجام داده‌اند، چرا که از سایر مسائل غافل مانده‌اند! ما می‌گوییم حرف این افراد دروغ است.

وی ادامه داد: علمای سلف ما دقیقا مقابل این گونه شبهات بوده‌اند؛ فقیهی که به فقه اهمیت می‌داد هر شبهه‌ای که می‌شد بر اساس آن فوراً رساله‌ها و کتاب‌هایی در آن رابطه می‌نوشت که یکی از این شبهات بحث امامت است.

امام جمعه قم با بیان این که علمای ما علاوه بر این که مواظب شبهات بودند، خطرات را هم درک می‌کردند، خاطرنشان کرد: این که می‌گویند برخی از علما با سلاطین رابطه داشتند به خاطر خطری بوده که مسلمانان را تهدید می‌کرد برای این که این خطرات را دفع کنند مجبور بودند با آنها رابطه سوری داشته باشند.

وی ادامه داد:‌ علمای ما همواره به فکر مردم بودند به طوری که وجود چندین کتاب که از پاسخ‌گویی آنان به سؤالات اعتقادی و غیرفقهی مردم است، نشان می‌دهد که به فکر مردم بوده‌ و از آنها جدا نبودند.

آیت‌الله استادی با بیان این که آنچه امروز شیعه و جهان تشیع دارد نتیجه تلاش‌ها و زحمات مخلصانه‌ای است که علما و فقهای ما در طول هزار سال گذشته، انجام داده‌اند، گفت: از روزی که شیخ طوسی حوزه علمیه را تأسیس کرد، تا صدسال پیش با فرازو نشیب‌ها و نابسامانی‌هایی روبه‌رو بوده، گاهی فقه بیشتر مورد توجه قرار گرفته و گاهی اصول؛ شیخ طوسی یقینا فکرش این بود که باید در حوزه فقه، کلام، اصول، عرفان، تفسیر و... باشد و این نبوده که منحصر در فقه شود.

وی به وضعیت امروز حوزه های علمیه اشاره کرد و با انتقاد از کم‌توجهی به بعضی‌ رشته‌ها مانند تفسیر، اظهار داشت: در 90سالی که از حوزه علمیه می‌گذرد، چرا ما نباید در بیست درس خارجی که بیشتر مورد توجه است، بیست درس تفسیر نداشته باشیم، این آسیب است.

امام جمعه قم ادامه داد: امیدواریم این آسیب برطرف شود، گرچه این آسیب در طول حوزه‌های علمیه بوده، چرا که درس خارج ده سال طول می‌کشد، اما در آن درس تفسیر وجود ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان این که فقه و روش استنباط و استدلال ما همه ریشه قرآنی و روایی دارد و باید از قرآن استخراج شود، گفت: روش استنباط و استخراج فقه آن‌قدر عمیق است که اگر در هر رشته‌ای بدون مجهز به آن وارد شوید، موفق نخواهید شد.

وی ادامه داد: اگر بخواهید تفسیر با عمق و محتوا همراه با نوع‌آوری داشته باشیم، باید در فقه ملا باشیم، همچنین فقه آزاداندیشی را به ما یاد می‌دهد.

امام جمعه قم یادآور شد، یکی دیگر از آسیب‌هایی که امروز گرفتار آن هستیم رشته‌هایی است که روزی وجود نداشتند و می‌گفتیم چرا نیست و امروز در کنار فقه اصول به وجود آمده است؛ چون پایه این رشته در فقه محکم برداشته نشده مشکل ایجاد کرده و نمی‌توانیم آن طوری که باید پاسخگو باشیم.

آیت‌الله استادی اذعان داشت: حوزه اقتصاد، سیاست، حقوق و ... می‌خواهد اما شرط آن این است که در فقه پایه را محکم برداشته باشیم.

عضو جامعه مدرسین با بیان این که به طلاب اطمینان می‌دهم که اگر ادبیات عرب را خوب بخوانند عربی را در سطح عالی و خوب تحصیل کند، موفق خواهند شد، گفت: باید درس رسایل، و مکاسب و کفایه را جدی بگیریم تا پایه‌ها محکم شود؛ زیرا امروز با توجه به اطلاع و دانشی که جوانان و دانشجویان پیدا کرده‌اند، باید بیش از سابق مجهز باشیم.

آیت‌الله استادی گفت: در سابق ما منبر می‌رفتیم و استقبال مردم نشان می‌داد که همین اندازه قانع کننده است، اما امروز این‌طور نیست؛ به طوری که کارشناسی در تلویزیون صحبت می‌کند، فورا پیامک ارسال می‌کنند که قانع کننده نیست.

امام جمعه قم یادآور شد: طلاب و فضلای حوزه باید نسبت به سایر اقشار به قرآن و روایات از دیگران واردتر باشند تا بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی افزود: اگر بناست فقه حکومتی داشته باشیم، شرط آن این است که سطح عالی حوزه را خوب بخوانیم.

آیت‌الله استادی در پایان خاطرنشان کرد: بحث‌های عرفانی و عقلی مانند بحث‌های نقلی است، اگر کسی در بحث‌های عقلی هم پایه‌های خود را محکم نکند، دچار مشکل خواهد شد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم