۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰

با مسجدمحوری، دولت کوچک و چابک تر خواهدشد

با مسجدمحوری، دولت کوچک و چابک تر خواهدشد
مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، مسجد محوری را عامل کوچک و چابک تر شدن دولت اسلامی عنوان کرد.
کد خبر: ۵۱۲۹

به گزارش خیمه مگ،حجت الاسلام والمسلمین صمصام الدین قوامی، امروز در سومین نشست تخصصی ائمه جماعات مساجد قم، اظهارداشت: مدیریت مساجد بر مبنای اتحاد امامت و امارت است؛ یعنی وظایفی که یک امیر در جامعه اسلامی به عهده دارد، می تواند در ابعاد کوچکتر در هر مسجد بر عهده امام جماعت گذاشته شود.

وی افزود: امام زمان(عج) خلیفه و حجت خداوند بر خلایق است، امام امت، نایب امام زمان(عج) و امام جمعه نماینده امام امت و امام جماعت نماینده امام جمعه است؛ البته این طبقه بندی در حال و وضعیت مطلوب ترسیم شده است که جامعه باید به آن برسد.

مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) امام جماعت، امام جمعه و دارای امارت به شکل همزمان بودند و سلمان فارسی و مالک اشتر نیز در عین امامت جماعت، استاندار بودند، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هم به طور همزمان امامت و امارت داشتند؛ پس اتحاد امارت و امامت به مثابه یک قاعده سیاسی و اجتماعی در اسلام مطرح است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، از امام جماعتی به امامت جمعه، رهبری، مرجعیت و ولایت امر مسلمین رسیدند و در طول عمر پربرکت خویش به عینه این مساله را به اثبات رسانده اند؛ ایشان قاطعانه فرمودند «با وجود ولایت مطلقه فقیه، امامت جمعه تهران را همچنان بر عهده خواهند داشت» این مساله بیانگر اهمیت این جایگاه است.

این کارشناس مدیریت اسلامی با ترسیم شکل آرمانی مسجد و امام جماعت در اسلام، تصریح کرد: امام، امت، مدینه، ارتباط تنگاتنگی از نظر اسلام دارند به این معنا که امام جماعت مرتبه ای پایین تر از امام امت در محدوده مسجد است که محدوده مسجد نیز به نوعی یک مدینه اسلامی به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین قوامی افزود: مؤمنین و مجاورین مسجد به مثابه امت اسلامی برای یک امام جماعت به شمار می روند و در این زمینه به ائمه جماعات اختیارات فراوانی در امر تبلیغ در این محدوده اعطا شده است.

وی بر لزوم مدیریت امام جمعه در عرصه های مختلف در مسجد، تاکید کرده و گفت: امام جمعه موفق، کسی است که بتواند مدیریت تبلیغی خود را منطبق با فرهنگ هر منطقه ارایه دهد؛ به گونه‌ای که امام جمعه قوه مجریه، مقننه و قضاییه را در فضای کوچک و در سطح مسجد و محدوده آن مدیریت می کند که در این زمینه وظایف اجرایی، حل و رسیدگی و به اختلافات و قانون گذاری برای امورات مختلف مسجد بر عهده و با نظارت او انجام می شود.

مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با بیان این که امام جماعت، عالی ترین منصبی است که یک فرد می تواند داشته باشد، اظهارداشت: یک امام جماعت می تواند وزرایی را در امور مختلف در مسجد تعیین و بر امور مختلفی که بر عهده آنها می‌گذارد، نظارت عالیه داشته باشد.

وی به مزایای ارتقای جایگاه فعلی ائمه جماعات به جایگاه اصیل اسلامی و مسجد محوری آن اشاره کرده و گفت: اسلامی شدن طراز مساجد، اوج گیری کارایی مساجد، اداره آسان تر کشور، مسجد محوری در سطح عالي، حل مشکلات مناطق در محل کوچک و چابک شدن دولت و اداره بهتر امور کشور بر مبنای اصول اسلامی از جمله مزایای ارتقای جایگاه امامان جماعت مساجد است.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم