۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۰

مجامع علمی به علم فقه بی‌مهری نکنند

مجامع علمی به علم فقه بی‌مهری نکنند
علم فقه به دلیل اتصال این علم به خدا، مورد بی مهری قرار گرفته و از دایره علوم بیرون رانده شده است، آیا چنین رفتاری از مجامع علمی، منطقی و بدون موضع گیری اعتقادی و سیاسی است؟
کد خبر: ۵۱۳۰

به گزارش خیمه مگ، آیت الله اراکی، صبح امروز در همایش روابط فقه و اصول با علوم انسانی که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی برگزار شد، اظهارداشت: علم اصول در همه علوم انسانی که با متن سر و کار دارد و حتی بدون قید اسلامی هستند، کاربردی است.

وی افزود: آنجا که علوم انسانی متن محور هستند و با دلالت های متنی ارتباط دارند، از علم باستان‌شناسی گرفته تا حقوق ، اصول و قواعد اصولی حوزه شیعه کاربرد بنیادین دارد.

رییس مجمع اندیشه اسلامی ادامه داد: اصولاً علم معنا شناسی به معنای واقعی در جهان، همین علم حوزوی اصول است ، آنچه در غرب به عنوان علوم معنا شده است، علم نیست، بلکه دسته ای از معلومات است که در کنار هم گردآوری شده است.

آیت‌الله اراکی با بیان این‌که علم اصول حوزه، بخش عظیمی از قواعد معنا شناسی را دربر دارد، اظهار داشت: بر خلاف اختلافاتی که در معنا شناسی غربی وجود دارد و حرف ها و نظرات یکی نیست و قاعده و محور ندارد، علم اصول حوزوی بر پایه های مستحکم و قوی بنا شده که از آنها می توان قواعد و اصول متقن استخراج کرد.

وی افزود: حوزه های علمیه باید به اصول و فقه بها دهند و این شایعاتی که در باره بی فایده بودن برخی علوم در حوزه رواج پیدا کرده، شیطنت های غربی است، متاسفانه امروز توسط علم حوزوی در جهان، با علم حوزوی مبارزه می شود.

آیت الله اراکی عنوان کرد: متاسفانه امروز دانشمندان بزرگ ما به دلیل این‌که دانشمند حوزوی هستند در مجامع علمی جهان نسبت به علم و دانش آنها بی اعتنایی و بی توجهی می شود، این افراد مورد کم مهری قرار گرفته اند که بازتاب آن در خود حوزه ها نیز دیده می شود و طلاب ما نیز از وجود چنین بزرگانی غافل شدند.

وی بیان داشت: علم امروز نسبت به موضع گیری های سیاسی و اعتقادی بی طرف نیست؛ بنابراین به علم اصول ما در جهان امروز بها داده نمی شود؛ در حالی که اصول ما از علوم دیگر اثرگذارتر، مفید‌تر و مهم‌تر است، ولی غرب و غرب زده ها به این علم نگاه تحقیرانه‌ای می‌کنند.

آیت الله اراکی با اشاره به جایگاه فقه و رابطه آن با علوم انسانی، گفت: علم فقه بخشی از علوم انسانی است و فقه قواعد شهروندی انسانی ملک خدا را بحث می کند.

وی افزود: فقه از دورن علوم انسانی اسلامی بیرون می آید و بخشی از علم فقه به طور مستقیم با بسیاری از قضایای علم انسانی ارتباط دارد، فقه مربوط به کلان رفتارهای جامعه است و همین مطلب بخش عظیمی از علوم انسانی را تشکیل می دهد مانند اقتصاد و جامعه شناسی و حقوق و سیاست و ...

*خصومت غرب با علم فقه!

آیت الله اراکی ادامه داد: حذف علم فقه از میان علوم معاصر، خصومت دیگری است که دانش سکولار زده غرب نسبت به آن روا داشته و نگاه غرب به این علم بسیار خصومت بار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه به جای رفتار منطقی، عقلی و نقادانه نسبت به علم فقه، از همان ابتدا به دلیل اتصال این علم به خدا، مورد بی مهری قرار گرفته و از دایره علوم بیرون رانده شده است، آیا چنین رفتاری از مجامع علمی، منطقی و بدون موضع گیری اعتقادی و سیاسی است؟

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم