۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

تفسیر میان‌‌رشته‌ای قرآن تدوین بشود

تفسیر میان‌‌رشته‌ای قرآن تدوین بشود
آیین افتتاحیه برنامه های قرآن و حدیث مدرسه علمیه فیضیه قم با حضور اساتید، طلاب در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد.
کد خبر: ۵۱۶۱

به گزارش خیمه مگ، حجت الاسلام والمسلمین محمد‌علی رضایی اصفهانی، در این مراسم با پاسخ به این سوال که چگونه قرآنی که 1400 سال قبل برای هدایت مردم نازل شده، پاسخ گوی نیازهای امروز بشر است، اظهارداشت: این سوال از دیرباز در زمان ائمه اطهار(ع) نیز مطرح بوده و حدیثی از امام رضا(ع) در این زمینه تصریح می کند که قرآن کریم در هر زمانی جدید و نزد هر ملتی تا روز قیامت تازه و دارای ابعاد مختلف و نو است.

وی افزود: برخی افرادی که در اعجاز قرآن کریم کارهای فراوان و پژوهش های مختلفی انجام داده‌اند، یکی از اعجازهای قرآن کریم را ملول نشدن انسان از خواندن و تکرار کردن آیات قرآن می دانند و بر خلاف هر کتاب دیگری که با خواندن تکراری آن انسان خسته می شود، قرآن این گونه نیست و هر بار درس تازه ای می دهد.

*قرآن در هر زمانی جدید است

این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: این‌که قرآن کریم در هر زمانی، جدید و تازه است را می توان از آیه به آیه آن دریافت؛ البته نحوه انعکاس صحیح قرآن و تفسیر آن در جامعه توسط بزرگان و آشنایی مردم با این تفاسیر در درک صحیح آن بسیار موثر است.

وی بیان داشت: منطق علمی پیامبر و اهل بیت(ع) به عنوان مهمترین مفسران این کتاب ارزشمند مورد قبول همگان است و ایشان در کنار قرآن قرار دارند و آن را تبیین می کنند و با استفاده از آیات قرآن نیازها و سوالات مردم را پاسخ داده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی ادامه داد: همان‌طور که خورشید و ماه جریان دارند، قرآن کریم نیز جریان دارد و هر روز نور جدید و تازگی فراوانی را به جامعه عرضه می کند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی‌ افزود: قرآن کریم دارای بطونی است که علاوه بر ظاهرش می تواند پاسخ گوی بسیاری از مشکلات و سوالات جامعه باشد، بسیاری از پیام هایی که از قرآن کریم استفاده می‌شود از همین بطون است.

این کارشناس علوم قرآنی خاطرنشان ساخت: قرآن کریم در کنار عقل حجت است و حجیت عقل را قرآن کریم ثابت کرده است، بنابراین اعتبار عقل می تواند به عنوان یک منبع معرفتی مکمل قرآن باشد و بسیاری از سوالات و مشکلات جامعه را پاسخ گو باشد.

وی با اشاره به روش شهید صدر در پاسخ گویی قرآن کریم به مشکلات جامعه، گفت: شهید صدر تفسیر موضوعی قرآن کریم را به دو نوع تقسیم کردند، یک نوع آن برون قرآنی و نوع دیگر درون قرآنی است؛ بنابراین باید موضوع را از بیرون و متن جامعه دریافت کرد و پاسخش را از قرآن استخراج کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی، تفسیر علمی قرآن را یکی دیگر از راه های پاسخ گویی قرآن کریم به مشکلات و مسائل جامعه دانسته و عنوان کرد: تفسیر قرآن به صورت میان رشته ای و در زمینه علوم مختلف می تواند بسیاری از مشکلات و مسائل جامعه را حل نماید.

*کاربرد تفسیر میان رشته‌ای در رفع ناهنجاری‌ها

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی در پایان خاطرنشان کرد: با ورود قرآن کریم در عرصه های دانشگاهی و علوم میان رشته ای، تحول عظیمی در علوم انسانی رخ خواهد داد و استخراج و با استفاده از آیات مدیریتی، اقتصادی، روانشناسی، اجتماعی و ... می توان به سوالات مختلف و مشکلات و ناهنجاری های جامعه پاسخ داد و علوم انسانی را تا حد فراوانی به پیش برد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم