۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۰

هیأت امنا به جوانان میدان باید بدهند

هیأت امنا به جوانان میدان باید بدهند
یک کارشناس مذهبی با تاکید بر فراهم کردن زمینه پاسخگویی به سوالات و شبهات جوانان در مساجد، گفت: به‌روز کردن مساجد حتی با هزینه زیاد، امری لازم و ضروری و موجب جاذبه‌مندی مسجد برای جوانان می‌شود.
کد خبر: ۵۲۷۲

به گزارش  خیمه مگ، دهه تکریم و تعظیم مساجد مصادف با دهه‌ آخر شعبان المعظّم ۱۴۴۵ هجری قمری از شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ آغاز و تا دوشنبه ۲۱ اسفندماه ادامه دارد. شعار امسال این دهه «مسجد همیشه برقرار» انتخاب شده تا گامی در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری درباره برقراری مساجد برداشته شود. نهمین روز دهه تکریم و تعظیم مساجد با عنوان «مسجد، پایگاه تعالی جوان مومن انقلابی» نامگذاری شده است.

حجت الاسلام «سیدمهدی حائری‌زاده» در گفتگویی با اشاره به عنوان نهمین روز از دهه تکریم و تعظیم مساجد با عنوان «مسجد، پایگاه تعالی جوان مومن و انقلابی»، اظهار کرد: جذب جوانان و نوجوانان به مسجد، ضمن حفاظت آنها از آسیب های دشمن موجب می شود که با فرهنگ نورانی قرآن و اسلام آشنا شوند، برای جذب جوانان به مسجد و مظاهر دینی عواملی مختلفی وجود دارد که بخشی از این عوامل به ائمه جماعات و روحانیون مساجد باز می گردد.

این کارشناس و خطیب مذهبی با اشاره به ویژگی های امام جماعت موفق در جذب جوانان به مسجد، بیان کرد: به‌روز بودن، داشتن انضباط، اهل مطالعه بودن، برقراری ارتباط اجتماعی دوستانه با مخاطب، بها دادن به نسل جوان و آشنا کردن آنها با ادبیات مسجد از ویژگی های امام جماعت موفق است.

 وی داشتن هیأت امنای قوی را از دیگر مولفه های رونق حضور جوانان در مسجد دانست و خاطرنشان کرد: برخی از مساجد با وجود داشتن درآمد زیاد، خالی از جمعیت هستند، آنچه باعث تداوم حضور نوجوانان و جوانان به مسجد می شود و آمد و شد آنان را استمرار می بخشد، سپردن مسئولیت بخشی از فعالیت های مسجد و بها دادن به جوان در مسجد است.

این کارشناس مذهبی با تأکید بر فراهم کردن زمینه پاسخگویی به سوالات و شبهات جوانان در مساجد، گفت: مساجد باید برای تقویت آموزه های عملی جوانان تلاش کنند و برگزاری دوره های هنری، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی در مسجد موجب می شود، جوان مسجد را مأمن و محل تامین نیازهایش بداند. از طرفی این باور باید در مدیران مساجد ایجاد شود، که تهیه وسایل امروزی و کارآمد، حتی با هزینه زیاد، امری لازم و ضروری و موجب جاذبه مندی مسجد می شود. امروز شاهد هستیم که دشمنان در فضای مجازی و با تبلیغات سوء جوانان ما را هدف گرفته اند، تا آنها را از مذهب و دین دور کنند، بنابراین تدارک برنامه های متنوع در فضای مجازی می تواند در مقابله با برنامه های دشمن موثر باشد.

حجت الاسلام حائری زاده خاطر نشان کرد: متاسفانه، در حال حاضر ارائه الگوهای مختلف همانند خانواده، صدا و سیما، آموزش  و پرورش، حوزه های علمیه، وزارت علوم که هر کدام یک سبک و سیاق را برای جوان معرفی می کنند، موجب شده است که جوان در برابر این الگوها سردرگم شود، بنابراین ضرورت دارد که وحدت و انسجامی برای جذب جوان از سوی دستگاه های فعال در پیش گرفته شود.

 وی با اشاره به نقش اثرگذار مساجد در بیان دستاوردها و پیشرفت های کشور به جوانان گفت: کشور ما در سالهای گذشته پیشرفت های بسیاری کسب کرده است که بسیاری از جوانان از آن اطلاع ندارند، ضرورت دارد که ائمه جماعات با برگزاری کرسی های آزاداندیشی و گفتگوی آزاد و مناظره این دستاوردها را بیان و به پرسش های جوانان پاسخ دهند، جوان اگر پاسخ سوالاتش را از مسجد دریافت کند، به سراغ رسانه ها و برنامه های تبلیغی دشمن نمی رود و جذب مسجد می شود.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم