۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰

وظایف علی(ع) و فاطمه(س) در زندگی مشترک چه بود؟

وظایف علی(ع) و فاطمه(س) در زندگی مشترک چه بود؟
حضرت علی‌(ع) و حضرت زهرا‌(س) نسبت به تقسیم کار و انجام امور زندگی، نزد پیامبر‌(ص) رفتند، رسول خدا‌(ص) اینگونه تقسیم کار کردند...
کد خبر: ۵۳۵۷

به گزارش خیمه مگ،حضرت علی‌(ع) و حضرت زهرا‌(س) نسبت به تقسیم کار و انجام امور زندگی، نزد پیامبر‌(ص) رفتند، رسول خدا‌(ص) اینگونه تقسیم کار کردند؛ «کارهای داخل خانه بر عهده فاطمه و کارهای بیرون خانه با علی« در این هنگام، حضرت فاطمه‌(س) گفت: تنها خدا می‌داند که وقتی رسول خدا‌(ص)، بار کارهای مردانه را از دوش من برداشت، چقدر خوشحال شدم.

هرگاه نزد پیامبر (ص) می‌رفت، رسول خدا به احترامش برمی‌خاست، فاطمه را می‌بوسید و او را در جای خودش می‌نشاند و هر گاه هم که رسول خدا بر فاطمه وارد می‌شد، زهرا برمی‌خاست و پدر را می‌بوسید و آن حضرت را در جای خود می‌نشاند.

* وظایف فاطمه‌

حضرت زهرا‌(س) در خانه، گندم آرد می‌کرد، خمیر تهیه می‌نمود و نان می‌پخت، در اثر کار زیاد در خانه، دستان حضرت تاول می‌زد و لباس‌هایش غبار آلود می‌شد، گاهی فرزندش را در آغوش داشت و شیر می‌داد و با دست دیگرش آسیاب می‌کرد.

حضرت علی‌(ع) وقتی به خانه می‌آمد و به زهرا‌(س) نگاه می‌کرد، همه غصه‌ها و غم‌هایش برطرف می‌شد حضرت زهرا همواره در صدد تامین رضایت خاطر حضرت علی‌(ع) و هرگز او را خشمگین و ناراحت نکرد و هرگز از دستورهایش سرپیچی نکرد، این سخنی است که خود حضرت زهرا‌(س) در بستر بیماری و قبل از شهادت به زبان جاری کرد.

حضرت زهرا‌(س) نسبت به فرزندانش محبت شدید داشت و این محبت را نیز ابراز می‌کرد، آنها را می‌بوسید.

*سیره عبادی

هنگام عبادت خداوند، از همه چیز فارغ می شد و محو جلوه‌های باری تعالی می‌گشت. بهترین حالت را برای حفظ عفاف زن، در آن می‌دید، که نه چشم نامحرم به او بیفتد و نه خود، به نامحرم نگاه کند حتی از نابینایی که خدمت پیامبر‌(ص) آمده بود، رو می‌گرفت و فرمود: هر چند او مرا نمی‌بیند ولی من او را می‌بینیم.

*پاسخ به سؤالات شرعی

وقتی همسرش علی (ع) از جنگ بازمی‌گشت، زخم‌های تن او را پانسمان و مداوا می‌کرد، لباس خون‌آلودش را می‌شست و از وی خبرهای جبهه و جنگ را می‌پرسید و او را به خاطر آن همه فداکاری‌ می؟؟؟.

حضرت علی (ع) وقتی به خانه می‌آمد و به زهرا (س) می‌نگریست، ‌همه غصه‌ها و غم‌هایش برطرف می‌شد، زهرا (س) همواره در صدد تأمین رضایت خاطر علی بود و هرگز او را غضبناک و ناراحت نساخت.

به سوالات دینی زنان مدینه پاسخ می‌گفت و به هیچ وجه خسته نمی‌شد راستی! زندگی ما تا چه حد به زندگی حضرت زهرا‌(س) شباهت دارد؟ زنان جامعه ما چقدر تلاش کرده‌اند تا فعالیت اجتماعی را با حفظ عفاف بیامیزند؟

اگر معنویت، عرفان، قناعت، جهیزیه، اطاعت از شوهر، تربیت فرزند و دیگر اعمال را در حضرت زهرا‌(س) الگو قرار دهیم، باز هم در پاسخ این که «الگو کیست؟» تردیدی وجود خواهد داشت؟ بلکه با افتخار می‌توان به هر که می‌پرسد چگونه باید زیست؟ و چگونه باید بود؟ پاسخ داد: «مثل فاطمه».

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم