۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰

تفسیر بی نقطه قرآن در فصلنامه بلاغ العظیم معرفی شد

تفسیر بی نقطه قرآن در فصلنامه بلاغ العظیم معرفی شد
سومين شماره فصلنامه علمی پژوهشی مدرسه علمیه حضرت عبدالعظيم (ع) در سطح حوزه علميه تهران منتشر گرديد.
کد خبر: ۵۳۶۱

به گزارش خیمه مگ،فصلنامه بلاغ العظیم به صاحب امتیازی مدرسه علمیه حضرت عبدالعظيم (ع) با گرایش ديني- مذهبی در 32 صحفه منتشر شده و گستره توزیع آن با بیش از 500 نسخه در سطح حوزه علمیه تهران می باشد.

بنابراین گزارش، بخش سرمقاله این فصلنامه، با عنوان «اندیشه پژوهش و ضرورت بازنگري در روش ها» آغاز شده است که در آن به موضوعاتی چون طلبه محوري به جاي استاد محوري، فهم محوري به جاي حفظ محوري و تقرير نويسي بعنوان سنتي فراموش شده مورد بررسي و تاكيد قرار گرفته است.

نگارنده در قسمت آغازين سرمقاله آورده است: بالندگي علمي حوزه در گرو بها دادن به امر پژوهش است و احياي پژوهش در حوزه مستلزم بازنگري در برخي روشهاي منسوخ است؛ اگر بخواهيم ميان آموزش و پرورش در حوزه علميه و تمام مراكز علمي همگرايي ايجاد كنيم و به تركيبي از آموزش و پرورش به نحو اتحادي ونه انضمامي دست يابيم، بايد برخي روشهاي پژوهش محور را به نظام آموزشي تزريق نماييم.

يكي از بخشهاي مهم اين نشريه مربوط به معرفي كتاب ارزشمند"تفسير بي نقطه قرآن كريم" به قلم فقيه عاليقدر آيت الله العظمي علي بهبهاني مي باشد؛ كه نگارنده در مقدمه آن چنين انگاشته است: علما و بزرگان تشيع حقاً و انصافاً به ميزان قابل توجهي در گذار از برهه هاي گوناگون تاريخي وظايف خود را بخوبي درك نموده و بدان عمل كرده اند؛ يك روز در جمع آوري احاديث، روز ديگر در احتجاج علمي با اديان و مذاهب مختلف، يك روز در هدايت و رهبري سياسي و روز بعد در عرصه اعتلاي علمي، روزي پنهان و روزي آشكار، روزي با قلم و روزي با جان به احياي مكتب هميشه جاويد تشيع پرداختند و لذا احياي ميراث شيعه و شناساندن آن به شيعيان باعث رشد خود باوري و ايجاد انگيزه است.

و در ادامه كتاب«تفسير بي نقطه قرآن كريم» را از جمله اين ميراث گرانبها شمرده و آنرا بعنوان سندي بر توان علمي و تسلط بالاي مولف بر علوم تفسير، لغت، صرف، نحو، بديع، بيان و معاني ارزيابي نموده است.

«اهميت و ضرورت تربيت فرزندان در اسلام» یکی ديگر از مهمترین مطالب این فصلنامه را پیرامون مسائل تربيتي، روانشناختي و مذهبي تشکیل می دهد که نگارنده در آن به تشريح موضوعاتي چون چگونگي معرفي خدا به كودكان، درك كودك و نوجوان از مفهوم خدا، تصور كودكان و نوجوانان از پروردگار، پرورش حس ديني كودكان و خدا در زندگي كودكان پرداخته است.

همچنین در صحفه 14 این فصلنامه بخشی با عنوان «جايگاه قاعده نفي سبيل در پويايي فقه»به قلم سه نفر از طلاب پايه ششم اين مدرسه علميه درج شده كه مطالب آن 6 صحفه از اين فصلنامه را به خود اختصاص داده است.

در ادامه ، مقاله ای با نام «بررسي مقامه سمرقنديه از مقامات حريري» برمي خوريم كه به قلم محمد صادق سروش آراسته شده است.

همچنين در بخش پاياني اين فصلنامه گزارشي از فعاليت كارگاه مشترك اساتيد مدارس علميه جامعه اميرالمومنين(ع) و حضرت عبدالعظيم(ع) كه در خصوص بررسي «راهكارهاي تدريس پژوهش محور»برگزار شده بود، ارائه گرديد.

گفتنی است فصلنامه بلاغ العظيم با مدیر مسئولی حجت الاسلام والمسلمين ناصر پناهي و سردبیری روح اله كريمي جزو 14 نشریه استانی حوزه علمیه تهران محسوب می شود.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم