۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰

نام علی(ع) کلید ورود بهشتیان به بهشت می باشد

نام علی(ع) کلید ورود بهشتیان به بهشت می باشد
حضرت آیت الله جوادی آملی در بیانی به تبیین ظریف یک روایت در خصوص جایگاه متعالی امیر المومنین(ع) از نگاه حضرت رسول اکرم(ص) پرداختند.
کد خبر: ۵۳۷۰

به گزارش خیمه مگ،بخشی از سخنان معظم له را به مناسبت میلاد فرخنده مولود کعبه تقدیم می کند: رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم به اميرالمؤمنين‌(ع) فرمودند: « یا عَلى! أنا مدینة الحِکَمة وَهىَ الجنّة وأنْتَ یا علىّ بابها» (بحار، ج۴۰، ص۲۰۱، ح۲)؛ من شهر حكمتم و اين حكمت بهشت است و اي علي تو درِ اين بهشتي. اين جمله به اين معنا نيست كه اطراف شهر ديوار است و فقط گوشه‏اي از آن دري است، بلكه همه اطراف اين شهر در است و هر كس از هر راه بخواهد، به من مي‏رسد، ولي تا از تو نگذرد به من نمي‏رسد. بايد اول به حضور تو بيايد و بعد به من راه پيدا كند.

رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: « اِنَّ حَلْقَةَ بَابِ الجَنَّةِ مِنْ يَاقُوتَةِ حمَرَاء عَلَي صَفَائِح الذَّهَبِ فَاِذَا دُقَّتِ الحَلْقَةُ عَلَي الصَّفْحَةِ طَنَّتْ وَ قَالَتْ: يَا عَلِيُّ» (سفینة البحار، ج1، ص183)، وقتي بهشتيان وارد بهشت مي‏شوند، كوبه در را مي‏كوبند و به اصطلاح دقّ‏الباب مي‏كنند؛ زيرا در زدن خود، نوعي رعايت ادب براي مهمان است، كسي كه به جايي وارد مي‏شود، گرچه در بسته نباشد، بهتر است در بزند. در بهشت باز است، ولي مؤمنان اهل بهشت كه وارد مي‏شوند، در مي‏زنند. وقتي یک بهشتي، كوبه در را مي‏كوبد، اين صدا شنيده مي‏شود: ياعلي ياعلي! طنين كوبه «ياعلي» است.

مرحوم علاّمه طباطبايي(رضوان‏الله‏عليه) در شرح اين حديث و اين‏كه چرا صداي كوبه در بهشت يا علي است، ‏فرمودند: مهمان وقتي به خانه‏اي مي‏رود، صاحب خانه را صدا مي‏زند. اگر صاحب‏خانه نام معيني داشته باشد، مهمان همان نام معيّن را مي‏برد. صاحب بهشت و مهمانداربهشت علي‏ بن ابي‏طالب(سلام‏الله‏عليه) است. از اين‏رو، صداي كوبه در بهشت هم «ياعلي» است؛ چون هر كس به بهشت مي‏رود، در سايه هدايت و رهبري اين خاندان و مهمان اين خاندان است.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم