۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰

بررسی عاشورا از منظر تقابل دین و سنت در مجله شیعه شناسی انجام شد

بررسی عاشورا از منظر تقابل دین و سنت در مجله شیعه شناسی انجام شد
از جمله مطالب این شماره از مجله شیعه‌شناسی می توان به دیدگاه امنیتی شیعه با تأکید بر اندیشه آیت الله شهید بهشتی، شیعیان اسماعیلی و حضور تاریخی آنان در سیسیل، حدیث غدیر و تحلیل و تبیین معنای مولی در آن از منظر شیعه، اشاره نمود.
کد خبر: ۵۳۹۰

به گزارش خیمه مگ،چهل و یکمین شماره از مجله شیعه‌شناسی که مجله‌ای در حوزه الهیات، تاریخ، و جامعه‌شناسی شیعیان جهان است منتشر شد.

در این شماره از مجله مقالاتی با عناوین ذیل به چاپ رسیده است:

دیدگاه امنیتی شیعه با تأکید بر اندیشه آیت الله شهید بهشتی، شیعیان اسماعیلی و حضور تاریخی آنان در سیسیل، حدیث غدیر و تحلیل و تبیین معنای مولی در آن از منظر شیعه، عاشورا تقابل دین و سنت در گستره تغییرات اجتماعی، طریقت معنوی در بوته نقد و بررسی تحول اندیشه مذهبی، زیارت قبور و دلایل عالمان شیعه بر مشروعیت آن، سادات و بزرگان شیعه و هم‌چنین نقش آنان در حرکت شیعی محمد بهادر، امویان مبلغ تقابل صحابه واهل بیت(ع).

اما یکی از مقالات خواندنی و ارزشمند این شماره از مجله شیعه‌شناسی، مقاله‌ای است با عنوان عاشورا؛ تقابل دین و سنت در گستره تغییرات اجتماعی از دیدگاه سید جعفر شهیدی.

در این پژوهش با رویکرد اسنادی، ضمن توجه به ضرورت کاربرد رویکردهای جامعه شناختی، در تحلیل پدیده‌های تاریخی، به ویژه تاریخ عاشورا و اهمیت موضوع آن، عواملی را بررسی می‌کند که دمون مون قیام در جامعه آن روز، موجب شد تا بنیان دین باورانه جامعه به کلی سست

و روند گرایش به‌سمت سنت تشدید شده و در گستره تغییرات و تحولات اجتماعی، تنها پنجاه سال پس از ارتحال پیامبر(ص)، حادثه‌ای با آن ابعاد به وقوع بپیوندد.

در این مطلب از میان آثار عاشوراپژوهانه مختلفی که به چاپ رسیده، کتاب پس از پنجاه سال پژوهشی تازه پیرامون قیام امام حسین(ع) نوشته دکتر سید جعفر شهیدی(ره) انتخاب شده است.

بررسی‌های مورد توجه قرارگرفته در این نوشتار، با عنایت به اثر استاد شهیدی، گویای این نکته است که قیام عاشورا حادثه‌ای محصول و معلول شرایط طبیعی زمانش بوده است.

و این‌که عاشورا کوششی بی‌مانند برای تعیین تکلیف تقابل دین و سنت بود که توانست پس از قریب پنجاه سال میان داری سنت، بار دیگر شرایط را برای ورود دین به صحنه حیات معرفتی اجتماعی وسیاسی جامعه فراهم آورد.

یکی دیگر از مقالات خواندنی و ارزشمند این شماره از مجله شیعه‌شناسی، حدیث غدیر و هم‌چنین تحلیل و تبیین معنای مولی در آن از منظر شیعه است.

این مقاله بر مبنای تحلیل و بررسی معنا و حقیقت امامت و ولایت الهی از نظر قرآن، روایات اهل بیت (ع) و عالمان شیعه که اهمیت بسزایی در شناخت مکتب تشیع دارد است.

در این نوشتار، بر محور حدیث غدیر به این موضوع پرداخته و پس از بررسی معنای مولی در لغت و قرآن، با استناد به آیات و روایات وارد شده در این زمینه، به تحلیل و تبیین حقیقت مولیوت و اختصاص آن به خداوند متعال و نیز امکان تفویض آن به بندگان برگزیده الهی پرداخته است.

سپس با بهره گیری از کلام امامان شیعه و استشهاد به شعر شاعران و ادیبان معاصر واقعه غدیر، بر دلالت واژه مولی بر مقام افتراض طاعت، تأکید کرده و در نهایت، با طرح و بررسی نظرهای هفت تن از بزرگان شیعه، بحث را به اتمام رسانده است.

مجله شیعه‌شناسی تلاش دارد تا ضمن حفظ رویه پژوهشی خود به مباحث کلامی، تاریخی، حدیثی و نیز عقاید و شبهات مطرح در حوزه معارف شیعی از منظر محققانه بپردازد و پاسخگوی نیاز محققان و پژوهشگران و نیز سایر علاقمندان این حوزه باشد.

علاقه‌مندان برای تهیه این مجله می‌توانند باشماره تلفن 02532804655 تماس حاصل نمایند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم