۰۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰

تلاش برای شناخت وحدت علمی و عملی حوزه و دانشگاه انجام شد

تلاش برای شناخت وحدت علمی و عملی حوزه و دانشگاه انجام شد
از ویژگی‌های کتاب وحدت حوزه و دانشگاه این است که در آن تلاش شده در قالب مقالات و یادداشت های تحلیلی و پژوهشی و با تمرکز و تدقیق و تأمل یک اثر تألیفی به معنای واقعی کلمه در اختیار مخاطب قرارگیرد.
کد خبر: ۵۳۹۲

به گزارش خیمه مگ،کتاب وحدت حوزه و دانشگاه که تألیف آقای علیرضا اعرافی است با ویرایشی جدید به بازار نشر ارائه شده است و در آن تلاش نموده با نگاهی تحلیل و پژوهشگرانه به زمینه های تجلی وحدت میان این دو نهاد علمی پرداته و ماهیت این روند را در سیمایی از نرم افزار فکری و سخت افزار اجرایی مورد توجه و تنبه قراردهد.

نویسنده این کتاب که خود طی سالیان متمادی در هر دو مرکز علمی حوزه و دانشگاه حضور داشته و تلاش‌های مجدانه‌ای در جهت شناخت ویژگی‌های علمی و معنوی هر دو محیط داشته سعی کرده در کتابش علاوه بر پژوهش‌های فکری، از این تجربیات شخصی نیز بهره برد و آنرا در سیمای کتابش متجلی سازد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این کتاب این است که بر خلاف سایر مطالبی که در این حوزه در رسانه ها و مطبوعات منتشر شده از اتقان کافی برخوردار نیست و صورت مصاحبه­های کم عمق و شمایلی از ژورنالیسم سرعت زده دارد، در این اثر تلاش شده در قالب مقالات و یادداشت های تحلیلی و پژوهشی و همچنین با تمرکز و تدقیق و تأمل کافی به تحریر درامده و یک اثر تألیفی به معنای واقعی کلمه در اختیار مخاطب قرارگیرد.

ویراست جدید کتاب وحدت حوزه و دانشگاه در چهار بخش تنظیم یافته است.

بخش اول کتاب که با عنوان حوزه، شامل تعریف و تاریخ تطور حوزه های علمیه شیعه، رسالت و وظایف حوزه، مزیت های تاریخی حوزه‌های شیعه که اشاره به سنت‌های آموزشی و اخلاقی و تربیتی و... دارد.

همچنین مزیت های حوزه در دوره معاصر نیز مورد توجه و تحلیل و تبیین قرار گرفته است.

از جمله مباحث این بخش، آسیب شناسی حوزه معاصر با راه‌های برون رفت از آسیب ها است.

بخش دوم کتاب با عنوان دانشگاه، شامل تعریف، پیشینه و عناصر دانشگاه است.

رسالت و وظایف دانشگاه‌ها در ایران و مزیت های نظام آموزشی و پژوهشی دانشگاه و نیز آسیب شناسی دانشگاه و نیز موضوع اسلامی کردن دانشگاه و الگو شاخص های دانشگاه اسلامی از دیگر مباحث این بخش کتاب است.

بخش سوم کتاب که عنوان مواجهه حوزه و دانشگاه نام دارد به تبار شناسی مواجهه و اهمیت علوم انسانی و اجتماعی در ایران و غرب اختصاص دارد.

در ادامه این بخش، بحث امکان سنجی ارتباط بین علوم انسانی و معرفت دینی مطرح شده است و در ادامه تعاملات علوم انسانی و دین و نیز رویکردها و نظریه های مهم در باب علوم انسانی دینی با علوم اسلامی مورد تحلیل و تبیین قرارگرفته است.

بخش آخر کتاب هم با عنوان وحدت یا جدایی نیز به تعریف وحدت و ضرورت و اهداف این موضوع پرداخته و با آسیب شناسی وحدت تلاش نموده است راهبردها و راهکارهای وحدت بپردازد.

از دیگر قسمتهای این بخش، موضوع قلمروها و رویکردهای وحدت است که در آن به موضوع کامیابی ها و ناکامی های وحدت و همچنین منشور ارتباطی و تعاملی حوزه و دانشگاه پرداخته شده.

کتاب وحدت حوزه و دانشگاه را انتشارات موسسه عرفان و اشراق منتشر نموده است.

علاقمندان برای تهیه کتاب می توانند با شماره تلفن 02537748540 تماس حاصل نمایند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم