۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰

بر تاسیس نهاد نظارت بر ترجمه‌های قرآن کریم تاکیید شد

بر تاسیس نهاد نظارت بر ترجمه‌های قرآن کریم تاکیید شد
ویژه‌نامه همایش ملی ترجمان قرآن کریم به زبان فارسی، تحت عنوان «سیمای ترجمان فارسی قرآن» به‌ کوشش حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی رضایی اصفهانی از سوی انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم منتشر شد.
کد خبر: ۵۴۲۹

به گزارش خیمه مگ،در این ویژه‌نامه، گزارشی از این همایش از قبیل دیدارها، مصاحبه‌ها، گزارش ترجمه‌های فارسی قرآن، گزارش مکتوب مربوط به ترجمه و گزارش مراکز قرآنی ارائه شده است.

در فصل اول که «دیدارها و بیانات» نام گرفته، گزارشی از دیدار دست‌اندرکاران همایش با آیت الله العظمی مکارم‌شیرازی، آیت الله محمد یزدی، آیت الله مقتدایی، رهنمودهای آنان در زمینه آسیب‌های ترجمه، نقد و بررسی ترجمه‌ها و گسترش دادن آن به زبان‌های زنده دنیا، تدوین شیوه‌نامه و تدوین نوع ترجمه، تاسیس نهاد مشخص برای نظارت بر ترجمه‌های قرآن کریم منعکس شده است که در آنها بر اراده ترجمه‌های بهتر و قاعده‌مندتر با بهره مندی از شیوه نامه مناسب تصریح شده است.

فصل دوم این کتاب به مصاحبه‌هایی که با پژوهشگران در خصوص موضوع همایش صورت گرفته اختصاص یافته است.

«گزارش ترجمه‌های فارسی قرآن» عنوان‌بخش سوم را تشکیل داده است، در آن پیشینه ترجمه‌های قرآن کریم را از قرن اول، تا قرن چهاردهم هجری ذکر کرده و اسامی ترجمه‌های قرآن، مخصوصا در عصر حاضر را همراه با ویژگی آنان ارائه داده است.

در ادامه این فصل به ترجمه‌های ناقص، ترجمه‌های منظوم، تفاسیر ترجمه شده، ترجمه‌های فارسی قرآن در خارج از ایران، ترجمه‌های فارسی قرآن در اروپا و آمریکا، افغانستان، هندوستان و تاجیکستان پرداخته است.

فصل چهارم به «گزارش مکتوبات مربوط به ترجمه» نام گرفته است، در این فصل کتاب‌ها، مقالات، پایان‌نامه‌ها و مجلاتی که در زمینه ترجمه قرآن کریم فعالیت داشته‌اند معرفی شده‌اند.

«گزارش مراکز» عنوان آخرین بخش این ویژه‌نامه را تشکیل داده است که در آن به معرفی مراکز قرآنی پرداخته شده است.

«مرکز ترجمه قرآن مجید به زبان‌های خارجی، مدرسه عالی قرآن و حدیث وابسته به جامعةالمصطفی العالمیه مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی از جمله مراکزی هستند که به فعالیت های قرآن کریم مشغولند.

ویژه‌نامه «سیمای ترجمان فارسی قرآن» از سوی انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه قم با شمارگان 1000 نسخه، و قطع وزیری، در 362 صفحه با قیمت 6000 تومان توسط انتشارات پژوهش‌های تفسیر و علوم قرآن تفسیر شده است.

علاقمندان جهت اطلاع از نحوه توزیع این ویژه‌نامه می‌توانند به نشانی قم، خیابان جمهوری کوچه 2 ساختمان انجمن‌های علمیه حوزه علمیه قم- انجمن قرآن‌پژوهی مراجعه و مکاتبه، و یا با تلفن 2907346-0251 تماس بگیرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم