۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰

آموزش و مهارت‌هاي كلاس‌داري قرآن كريم

آموزش و مهارت‌هاي كلاس‌داري قرآن كريم
«درسنامه روش آموزش و مهارت‌های کلاس داوری قرآن کریم» اثر حجت‌الاسلام رحمت عابدی در دوازدهمین همایش کتاب سال حوزه،‌ عنوان شایسته تقدیر در گروه داوری تکنولوژی آموزشی را کسب کرد.
کد خبر: ۵۴۵۴

به گزارش خیمه مگ،اثر حاضر به مهارت‌هاي كلاس‌داري و آموزش تدريس قرآن كريم مي‌پردازد و به عنوان متن درسي دانش‌پژوهان، دوره‌ي كارشناسي علوم قرآن و حديث در قالب چهارده درس نگارش يافته است.

نويسنده در ابتدا به تعريف علوم و فنون قرائت قرآن و معيارهاي انتخاب، روش تدريس مي‌پردازد و سپس در بحث از مهارت‌ها و شرايط كلاس‌داري، از مكان و زمان و ابزار مناسب، امكانات و مهارت‌هاي استاد به عنوان شروط لازم كلاس‌داري ياد مي‌کند.

مهم‌ترين ويژگي‌هاي يك استاد قرآن، شامل مواردي چون برقراري روابط عاطفي، ايجاد فضاي قرآني و تعهد در اعمال و گفتار، توجه به شاگرد و اظهار محبت به او، نظم در كار و ... محتواي درس بعدي است. در فصل دوم، دلايل انتخاب مباحث روخواني و روانخواني در روش تدريس مورد بررسي قرار گرفته است.

روش تدريس حركات كوتاه، كشيده، علامات و قواعدي همچون حروف ناخوانا، رفع التقاي ساكنين، وقف و علامات آن، دروس بعدي كتاب را تشكيل مي‌دهد. فصل سوم به روانخواني قرآن اختصاص دارد.

روش تدريس تمايز حروف، چگونگي طرح سؤالات امتحاني و نحوه‌ استفاده از شعارهاي قرآني در كلاس‌هاي قرائت، عناوين دروس پاياني كتاب است.

نويسنده بخش ضمائم كتاب را به مباحث پيراموني روخواني و روانخواني قرآن همچون احاديث آداب تلاوت، دعاي قبل از تلاوت، تلاوت به لهجه‌ عربي، قرائت همراه با تدبر، آداب شروع و ختم تلاوت و مباحث ديگر اختصاص مي‌دهد.

«درسنامه روش آموزش و مهارت‌های کلاس داوری قرآن کریم» از سوی جامعةالمطصفی العالمیه قم در 350 صفحه و قطع رحلی در شمارگان 2000 نسخه و به قیمت 4250 تومان منتشر شده است.

علاقه‌مندان با تلفن 7730517-0251 تماس بگیرند و یا به نشانی قم، بلوار بهار،‌جنب هتل الزهراء، انتشارات جامعةالمصطفی العالمیه مراجعه کنند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم