۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰

فرصت ها و آسیب های نوروز

فرصت ها و آسیب های نوروز
کتاب «فرصت های طلائی نوروز» نوشته محمد مهدی فجری، در قطع جیبی، از سوی انتشارات آستانه مقدسه قم «زائر» به بازار کتاب عرضه شده است.
کد خبر: ۵۴۵۵

به گزارش خیمه مگ،این کتاب در سه بخش اصلی تدوین یافته که هر بخش به زیرشاخه هایی با عناوین مرتبط با نوروز پرداخته است.

 

«عناوین بخش های اصلی»

 

«فرصت های نوروز»، «آسیب شناسی نوروز»، «آداب سفر» عناوین بخش های اصلی را تشکیل می‌دهند، در بخش فرصت های نوروز با عناوینی چون «تحویل سال در مکان های مقدس، وقایع نوروز، خانه تکانی، سفر(انواع و فوائد آن)، صله ارحام، توجه به یتیمان، توجه به فقرا و مستمندان، دیدار و تجلیل از بزرگترها، دیدار دوستان و برادران دینی، اصلاح بین برادران دینی، توجه به گذر عمر، محاسبه اعمال» آشنا می شویم.

 

در قسمتی از این کتاب با اشاره به روایتی پیرامون عید نوروز ایرانی آمده است: معلی بن خیس می گوید: روز نوروز به خدمت امام صادق (ع) رفتم، فرمود: آیا می دانی امروز چه روزی است؟ گفتم: فدایت شوم این روزی است که عجم آن را بزرگ می داند و برای همدیگر هدیه می فرستند. امام صادق (ع) فرمود: به خانه خدا سوگند می خورم که نوروز از زمان قدیم است، نوروز، روزی است که در عالم ذر، خداوند از بندگانش پیمان گرفت که تنها او را بپرستند و مشرک نشوند وپیرو رسول، اولیاء و حجت های او باشند.

 

نوروز روزی است که رسول خدا (ص)، علی علیه السلام را بر دوش خود بلند کرد تا اینکه بتهای خویش را از بالای خانه کعبه به زیر افکند و از بین برد و نیز ابراهیم خلیل بتهای قومش را در این روز در هم کوبید و آن روزی است که رسول خدا (ص) اصحابش را امر کرد تا با علی بن ابیطالب علیه السلام به عنوان امیرالمؤمنین بیعت کنند.

 

آسیب‌شناسی نوروز

 

این کتاب همچنین به آسیب‌های نوروز از جمله، اسراف لهو و لعب و غیبت می پردازد.

 

در قسمتی از این بخش با توجه به اهمیت موضوع اسراف، مخصوصاً در ایام عید، یادآور می شود: در دستورات اسلامی، بر پذیرایی از میهمانان تأکید فراوانی شده، اما از اسراف و ریخت و پاش به شدت نهی شده است.

 

«آداب قبل از سفر، آداب هنگام سفر، آداب بازگشت» از موضوعات مورد بحث در بخش «آداب سفر» می باشد که در این کتاب ارائه شده است.

 

کتاب «فرصت های طلایی نور» نوشته محمد مهدی فجری، در 112 صفحه با قیمت 500 تومان با شمارگان 5000 نسخه از سوی انتشارات «زائر» - آستانه مقدسه قم و در قطع جیبی به چاپ رسیده است.

 

علاقه‌مندان جهت اطلاع از نحوه تهیه کتاب می توانند به نشانی قم، میدان شهداء، انتشارات زائر، آستانه مقدسه، صندوق پستی 3597-37185 مراجعه و یا نامه نگاری کنند و یا با تلفن 7748434-0251 تماس بگیرند.

برچسب ها: کتاب تدوین
خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم