۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰

آیت الله العظمی سبحانی: علمای اسلام بساط جهالت و تکفیر را جمع کنند

آیت الله العظمی سبحانی: علمای اسلام بساط جهالت و تکفیر را جمع کنند
علمای بزرگ جهان اسلام باید بساط این جهالت ها و تکفیری ها را جمع کنند و ما مطمئن هستیم که دست اجانب در کار است و باید بر این وضعیت چیره شویم.
کد خبر: ۵۴۸۴

به گزارش خیمه مگ، حضرت آیت الله‌ سبحانی، ظهر امروز در همایش بین المللی امت اسلامی، در مجتمع عالی امام خمینی(ره) قم، گفتند: امت اسلامی با مشترکات فراوانی چون قرآن، پیامبر، قبله و زبان دینی نباید این همه اختلاف را در خود شاهد باشد و این اختلافات ناشی از تعصبات جاهلانه و نفوذ اجانب است.

ایشان افزودند: همه مسلمانان به اهل بیت علیهم‌السلام معتقدند؛ زیرا پیامبر اکرم(ص) مسلمانان را به صیانت از دو امانت گرانبها یعنی قرآن و اهل بیت(ع) سفارش فرمودند.

این مرجع تقلید با اشاره به این که متأسفانه امروز کشورهای اسلامی دچار جنگ های بی ثمر شده اند، ادامه دادند: جنگ جهانی اول و دوم بین غربی های و اروپایی ها اتفاق افتاد، اما آنها عاقل شده اند و می خواهند همین جنگ ها را بین مسلمانان ایجاد کنند و متأسفانه جاهلان دنیای اسلام نمی دانند که چرا و با چه سندی به دنیال خون ریزی و کشتار هستند.

این مرجع تقلید، تاکید کردند: علمای بزرگ جهان اسلام باید جمع شوند و بساط این جهالت ها را جمع کنند و ما مطمئن هستیم که دست اجانب در کار است و باید بر این وضعیت چیره شویم.

معظم اضافه کردند: از سال 1948 که اسرائیل فلسطین را اشغال کرد، تا کنون هنوز علمای جهان اسلام کنار هم جمع نشده اند و فراخوان عمومی علیه صهیونیست ها اعلام کنند، ولی متأسفانه چه این فراخوان علیه کشوری اعلام می‌شود که بزرگ ترین جرم آن دشمنی با رژیم صهیونیستی و مقاومت در مقابل صهیونیست هاست، بنابراین پس معلوم می‌شود که این جهالت و نفوذ اجانب باعث شده که نیروی مسلمانان به جای مبارزه با استعمار و صهیونیست، به جنگ با خود مشغول شود.

حضرت آیت الله سبحانی با یادآوری این مطلب که هنوز هیچ کدام از علمایی که احکام تکفیری می دهند، برای رهایی از شر رژیم صهیونیستی فتوا نداده اند، تصریح کردند: ما مسلمانان در کلیات مشترک هستیم و اختلاف در فرعیات است؛ در عصر رسول خدا(ص) نیز این اختلافات وجود داشت و همشه ایشان مردم را به وحدت فرا می خوانند. ایجاد وحدت بین قوم خزرج و بین مکه و مدینه و حتی وحدت بین مسلمانان و یهودیان که یک وحدت سیاسی بود، از جمله اقدامات نبی مکرم اسلام(ص) بود که باید درسی برای زمام داران جهان اسلام باشد.

ایشان یک اساس نامه وحدت با یهودیان مدینه داشتند که بنده در این رابطه تحقیقات زیادی انجام داده‌ام.

ایشان یادآور شدند: در گذشته به نگاه تقریبی خاصی بین مسلمانان حاکم بود. به عنوان مثال بغداد پایگاه علم اسلامی بود، نه شیعه و یا سنی. به این نحو که بسیاری از شاگردان شیخ مفید که از علمای بزرگ اسلام اند، سنی بوده‌اند و در بعضی اوقات تعداد این شاگردان از شاگردان شیعه ایشان بیشتر می شد. این مسئله دو پیام دارد: یکی این که اکثر مباحث علمی در اسلام با هم مشترک اند و دوم این که چقدر راحت میان شیعه و سنی در یک مدرسه علمی در کنار هم درس می خواندند و برایشان فرق نمی کرد که استاد شیعه است یا سنی، بلکه فضل و علم و عمل استاد بود که شاگردان را به تحصیل می داشت.

حضرت ایت الله سبحانی در پایان تاکید کردند: امروز ما منادی وحدت بین مسلمان هستیم و می خواهیم که دیگر براردارن در این مسیر با ما همراه باشند و با محکوم کردن تکفیر و تأکید بر مشترکات، زمینه وحدت مسلمانان را فراهم کرده و افراطی گری را از بین ببرند.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم