۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

حضرت زینب‌(س) برکات عاشورا را بیمه کرد

حضرت زینب‌(س) برکات عاشورا را بیمه کرد
حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی، در نوشتاری در رثای بانوی صبر استقامت عقلیه‌ بنی‌هاشم، حضرت زینب‌کبری‌(س) آن حضرت را بیمه کنند برکات عاشورا دانستند.
کد خبر: ۵۵۶۰

به گزارش خیمه مگ،قرار گرفته جهت بهره‌مندی مخاطبان ارجمند بدین شرح تقدیم می‌گردد.

شامگاه چهاردهم، شب پانزدهم رجب المرجب سال 62 هجري بر حسب کتاب اخبار الزينبات نسابه عبيدلي و بعض کتب ديگر رحلت حضرت زينب سلام الله عليها است.

بر حسب اين کتاب‌ها حضرت زينب عليها السلام پس از واقعه جانکاه کربلا و اسارت تا دمشق و انجام آن رسالت تاريخي و ايستادن در آن مواقف بسيار بزرگ، برکات عاشورا را بيمه کرد و به معيّت حضرت امام زين‌العابدين عليه‌السلام به مدينه بازگشتند.

وضع سياسي مدينه به واسطه اقامت آن حضرت و رفت و آمد بانوان و دوستداران اهل بيت عليهم‌السلام از اطراف و اکناف، انقلاب‌خيز جلوه مي‌کرد و والي مدينه سخت نگران اوضاع شد و به يزيد خطر وضع را گزارش داد؛ لذا دستور صادر شد که حضرت زینب از مدينه به هر شهري که دلخواه خودشان است هجرت نمايند.

حاکم مدينه اين حکم يزيد را به حضرت پيشنهاد نمود و حضرت از قبول آن جداً امتناع کردند ولي بالاخره بر حسب اصرار جمعي از بني‌هاشم و ديگران موجب شد که حضرت به مصر هجرت فرمايند و در اول شعبان 61 با تجليل و استقبال شايانی رو به رو شدند که حتي سلمة بن مخلّد انصاري و والي مصر نيز از پيشقدمان در استقبال بودند و تا رجب سال 62 در مصر اقامت داشتند.

رحلت ايشان شامگاه روز 14 رجب، شب پانزدهم اتفاق افتاد و در مصر دفن شدند و مشهد آن حضرت بر حسب اين تواريخ از آن زمان تا به حال مورد تجليل و احترام مردم مصر و اطراف بوده و هست و همواره مشهد و ضريح آن حضرت نوسازي می‌شود و مورد احترام و تکريم بسيار است.

اکنون در مصر از اول تا پانزدهم ماه رجب ، دوستان اهل بيت عليهم السلام يعني عامه مسلمين آن کشور با مراسم بسيار با شکوه سالروز رحلت حضرت را برگزار مي‌نمايند و بر حسب بعض گزارش‌ها که نزد حقير خبرنگاران ضبط کرده‌اند، مي‌گويند در اين مراسم از جهت کرامت و معجزات آنچه را که بسا انسان به نقل ، قبول نمي‌کند به چشم مي‌بيند.

به هر حال عظمت اهل بيت عليهم السلام و حقانيت اين بزرگواران در اين مراسم آشکار مي‌گردد و دل‌ها به آنها جذب مي‌شود و جاي تاسف است که شيعيان ايران در حال حاضر از زيارت چنين مشهد بزرگ و ارتباط با آن و مشاهد بزرگ ديگر اهل بيت عليهم السلام مثل مشهد راس الحسين عليه‌السلام که آن هم در شکوه و جلال و آثار و برکات محتاج به شرح بسيار است و مشهد سيده نفسيه محروم‌اند.

اين برنامه سوگواري در رجب بر اساس اين است که مشهد حضرت در مصر باشد در عين حال مشهد زينبيه در سوريه نيز جلالت و عظمت و نقش شايان خود را ايفا مي‌کند که ملاحظات و اسراري که در اين مسئله و تعدد مشاهد است جداگانه قابل طرح و اطلاع‌رساني است.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم