۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

توصیه‌های آیت الله العظمی موسوی اردبیلی به طلاب جوان

توصیه‌های آیت الله العظمی موسوی اردبیلی به طلاب جوان
حضرت آیت الله موسوی اردبیلی، توجه طلاب به متون قوی درسی قدیم را ضروری عنوان کرده و گفتند: نباید به بهانه کمبود وقت از این متون فاصله بگیریم و به اندک بهانه‌ای آنها را کناربگذاریم
کد خبر: ۵۵۷۰

به گزارش خیمه مگ،معظم له در دیدار مدیر، اساتید و طلاب مدرس علمیه فضل ابن شاذان نیشابور خطاب به آنان، گفتند: راهی که شما انتخاب کرده‎اید راه مبارک و با ارزشی است و این راه با ارزش طلبگی شرایطی دارد که اگر رعایت شود خیر دنیا و آخرت را به همراه دارد و اگر خدای نخواسته با کاهلی و بی‎توجهی سپری شود به بیراهه منتهی می‎شود.

*جدیت در تحصیل فراموش نشود

ایشان، اولین شرط لازم برای طلبگی را جدیت در تحصیل دانسته و افزودند: این جدیت باید با استمرار حضور در درس، پیش مطالعه، انجام مباحثه، دقت در فراگیری از استاد و اصرار بر رفع اشکالات ،خود را نشان دهد؛ البته این امور در میان طلاب قدیم رعایت می‎شد، ولی متاسفانه الآن مورد غفلت قرار گرفته است.

حضرت آیت الله موسوی اردبیلی همچنین خاطرنشان کردند: نباید به بهانه کمبود وقت، از متون قوی درسی قدیم فاصله گرفت و به اندک بهانه‎ای آنها را کنار بگذاریم؛ چون به هر اندازه از این متون فاصله داشته باشیم، از عمق و فهم مطالب دور می‎شویم.

*تقوا مداری؛شرط توفیق در طلبگی

ایشان شرط دیگر موفقیت در طلبگی را رعایت تقوا دانسته و بیان داشتند: دروس دینی وقتی می‎تواند برای فرد و جامعه مفید و کارساز باشد که در کنار آن تقوای الهی در تمام شؤونات فردی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد؛ به نحوی که در همه بخش‎های زندگی انسان خود را نشان دهد و از فرد، انسانی مفید و با تقوایی بسازد که بتواند به جامعه خدمت کند.

معظم‎له اضافه کردند: شالوده و اساس کسب فضیلت‎های اخلاقی باید در سن جوانی بنیان نهاده شود که اگر این مهم رعایت نشود، در سنین بعد رفع رذالت‎ها و کجی‎ها مشکل خواهد شد.

ایشان ادامه دادند: یکی از مسائلی که در کسب فضایل لازم است قرائت قرآن است که هر روز ولو به مقدار کم این کار باید مداومت داشته باشد؛ البته قرائت قرآن همراه با تدبّر و توجه به معانی و مفاهیم آن اثرگذارتر خواهد بود.

*لزوم توجه به محاسبه نفس از سوی طلاب

ایشان همچنین بر لزوم محاسبه نفس از سوی طلاب اشاره کرده و گفتند: یکی از مسائلی که در بحث سیر و سلوک مطرح است بحث محاسبه نفس ولو به صورت هفتگی است که در قدیم در بین طلاب علوم دینی متداول بود، به این معنا که ساعاتی از هفته یا شبانه روز را خلوت می‌کردند و به اعمال خوب و بد خود می‌پرداختند.

* از دروس اخلاق غفلت نکنیم

ایشان ادامه دادند: یکی از مباحثی که در قدیم بسیار مورد توجه قرار می‎گرفت و الآن مورد کم توجهی قرار گرفته است، شرکت در درس اخلاق و پرداختن به کسب فضائل اخلاقی بوده است، به نحوی که حتی بزرگانی مثل شیخ انصاری که مرجع زمان خود بود، به صورت هفتگی در کنار اشتغالات علمی در درس اخلاق ملا حسینقلی همدانی که از شاگردان حوزه فقه شیخ بوده است، شرکت می‎کرده‎اند.

*دست از مطالعه تاریخ نکشید

معظم له یادآور شدند: مطالعه تاریخ اسلام در همه بخش‎ها و همین طور مطالعه تاریخ زندگی عالمان برجسته شیعه و مصائبی که آنها در مسیر طلبگی طی کرده‎اند، از موارد لازم برای طلاب علوم دینی است که پرداختن به آن در این مسیر ارزشمند، به انسان کمک می‎کند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام سید کاظم موسوی، مدیر مدرسه علمیه فضل بن شاذان نیشابور نیز طی سخنانی ضمن تشکر از آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی به خاطر فرصتی که در اختیار جمع حاضر گذارده‎اند، گزارشی از وضعیت درسی، متون آموزشی و برنامه‎های جنبی این مدرسه ارائه نمود.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم