۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

پاسخ گویی به شبهات واجب است

پاسخ گویی به شبهات واجب است
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: با توجه به تهاجم گسترده دشمنانی همچون وهابیون، پاسخ گویی به شبهات و سوالات جامعه، واجب کفایی و در برخی موارد واجب عینی است.
کد خبر: ۵۵۷۱

به گزارش خیمه مگ، معظم له عصر امروز در دیدار رییس و اعضای ستاد ساماندهی مراکز پاسخ گویی به سوالات دینی، اظهارداشتند: پرسش و پاسخ ریشه قرآنی دارد و بر خلاف برخی مکاتب انحرافی که به انسان اجازه سوال نمی دهند، دین اسلام نه تنها اجازه داده، بلکه تشویق به این امر مهم نموده است.

ایشان افزودند: کتاب‌هایی که در دین اسلام نوشته شده و سفارشاتی که ائمه معصومین داشته اند همگی گواه این مطلب است حتی برخی ائمه چندین روز را برای پاسخ گویی به سوالات و شبهات اختصاص می دادند که نمونه آن کتاب توحید مُفضل است.

* اسلام میدان را برای طرح پرسش گشوده است

این مرجع تقلید ادامه دادند: نهج البلاغه نیز با صراحت مردم را به سوال و پرسش دعوت می کند و اساسا اسلام میدان را برای طرح پرسش های مختلف گشوده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان کردند: امروز گستره سوالات و شبهات به دلیل ارتباط نزدیک اقوام و ملت ها و تبادل افکار و فرهنگ ها و ظهور رسانه های مختلف و تاثیرگذار در جوامع بشری رو به افزایش است که باید به تناسب این افزایش تلاش ها نیز گسترش یابد.

*گروهی با شبهه افکنی به دنبال نتایج سیاسی هستند

معظم له تاکید کردند: گروهی با شبهه افکنی به دنبال دست یابی به نتایج سیاسی و یا تخریبی هستند و سعی دارند با ایجاد شبهه و القا انحرافات در میان جامعه اسلامی آنها را به انحراف و انحطاط بکشانند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: با وجود توصیه‌های فراوان در باره جلوگیری از توزیع برخی کتاب های انحرافی در میان حجاج، امّا هنوز این روند در برخی نقاط ادامه دارد که منطق اقتضا می‌کند اجازه پاسخ گویی به این کتاب‌های انحرافی به شیعیان داده شود، ولی آنها برخلاف آموزه های اسلام در برابر مدافعین حق ایستاده و اجازه نمی دهند.

* از طرح سوال وحشتی نداریم

ایشان خطاب به مسئولین و اعضای مراکز پاسخ گویی به سوالات دینی افزودند: اسلام برای هر سوالی پاسخ دارد و اجازه داده همگان سوالاتشان را مطرح کنند، بنابراین از طرح سوال هیچ وحشتی نداریم و نباید داشته باشید بلکه با توجه به افزایش سوالات باید تلاش خود را دو چندان کنید.

معظم له ادامه دادند: برخی از سوال کنندگان به دنبال حقیقت هستند، و عده‌ای با هدف شبهه افکنی و تخریب مذاهب سوال می پرسند و با حق و حقیقت کاری ندارند و تعدادی نیز اغراض سیاسی خود را دنبال می‌کنند و جهانی بودن و جاودانی بودن اسلام و احکام آن را زیر سوال می برند که باید پاسخ گویی به هر یک متناسب با آنان باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: پاسخ سوالات باید منطقی و کارشناسی شده باشد و از نظر محتوا و فن بیان غنی باشد.

* نیروهای توانمند تربیت شوند

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: باید برای تربیت افرادی که بتوانند با قوت در مراکز پاسخ گویی به شبهات به سوالات پاسخ منطقی و متقن بدهند، دوره های آموزشی برگزار شود نیروهای مورد نیاز پرورش یابند تا بتوانیم در برابر هجمه های دشمنان ایستادگی کنیم، چون هر چه اسلام پیش می‌رود، دشمنان بیشتر تلاش می کنند و سوالات و شبهات افزایش می یابد.      

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم