۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰

کوتاهي در انجام وظيفه فرهنگي خيانت به خون شهداست

کوتاهي در انجام وظيفه فرهنگي خيانت به خون شهداست
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) کوتاهي در وظيفه، خيانت به خون صدها هزار شهيد و جانبازي دانست که برای اعتلای نظام اسلامی فداکاری کردند.
کد خبر: ۵۵۷۴

به گزارش خیمه مگ، آیت‌الله مصباح یزدی در جمع تعدادي از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، انقلاب اسلامي را در دنيا بي‌نظير خوانده و گفتند: نمي‌توان توقع داشت به محض پيروزي انقلاب همه امور به سرعت سامان بگيرد، چرا که کشور از آغاز با کمبودهاي زيادي روبه‌رو بود و از طرفي بيگانگان نيز با تمام قوا به تلاش براي سرنگوني نظام پرداختند و اين که نظام اسلامي توانست با رهبري حضرت امام(ره) و زحمات يارانش پابرجا بماند، مانند معجزه بود، اما مي‌توان با توجه به شرايط عيني و امکانات جامعه، شرايط و زمان معقولي براي به سامان رسانيدن کارها پيش‌بيني کرد.

* توجه به فرهنگ، شاخصه بارز انقلاب اسلامی

عضو خبرگان رهبری با اشاره به پيشرفت‌هاي کشور در مسائل علمي، صنعتي و اقتصادي، خاطرنشان کردند: مهم‌ترين مسأله انقلاب اسلامي بُعد فرهنگي يعني همان باورها و ارزش‌هاي اسلامي است، زيرا آنچه موجب تفاوت اين نظام با ساير نظام‌ها شده است، جنبه فرهنگي آن است، وگرنه آباداني و سازندگي در کشورهاي ديگر نيز وجود دارد.

* قدر شهیدان بهشتی، مطهری و باهنر را ندانستیم

ایشان با بیان اين که فعاليت‌ها‌ي فرهنگي بر خلاف فعاليت‌ها‌ي اقتصادي، سياسي و اجتماعي ديربازده است و در برنامه‌هاي درازمدت آثار خود را بر جامعه مي‌گذارند، نيروي انساني با فکرو اراده قوي را منشا فعاليت‌هاي فرهنگي دانست و ادامه دادند: در اوايل انقلاب افرادي مانند شهيدان بهشتي، مطهري و باهنر در صدد پاسخ‌گويي به اين نياز برآمدند و در همان چندماه کوتاه کارهاي بنياديني را پي‌ريزي کردند؛ به طوری که امروز هم از ثمرات آن استفاده مي‌کنيم، اما دشمنان زودتر از ما آنان را شناخته و با شهيد کردن آنها خسارت فرهنگي زيادي را به کشور وارد آوردند.

آیت‌الله مصباح يزدي اضافه کردند: با شهادت اين بزرگان، نظام با خلأ مديريت فرهنگي مواجه شد و حتي در بحث اسلامي شدن دانشگاه‌ها کساني روي کارآمدند که خودشان منشأ اشکال بودند و دانشکده‌هاي حقوق و علوم سياسي در اختيار کساني بود که بعدها فسادشان معلوم شد و مي‌توان گفت بسياري از کساني که در فتنه‌ها نقش کليدي داشتند، از تربيت شدگان همين اساتيد بودند.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان ساختند: با توجه به وضع دانشگاه‌ها و درحالي‌که بسياري از مسئولان درجه اول کشور سکولاريسم را ترويج مي‌کردند، چگونه مي‌توان به اسلامي شدن دانشگاه‌ها اميدوار بود؟

* از نبود قدرت فکری در برنامه‌ریزی رنج می بریم

ایشان ادامه دادند: در سال‌هاي اخير عده‌اي خواستند در اين جهت حرکتي انجام دهند، اما همچنان راه با ابهام‌ها و پيچيدگي‌هايي روبه‌روست و از نبود قدرت فکري براي برنامه‌ريزي و قدرت سياسي براي پشتيباني رنج مي‌بريم.

معظم له با اشاره به آسيب‌ها‌ي موجود در روند تصميم‌گيري و اجراي مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفتند: با وجود آن‌که به فرموده حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري، مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي در حکم قانون است، اما کساني که هنوز معناي ولايت‌فقيه را نفهميده و يا قصد سوئي دارند، اختيارات ولي‌فقيه را محدود به موارد ذکر شده در قانون اساسي مي‌دانند و معتقدند که رهبري حق ندارد در قانون‌گذاري دخالت کند.

* انتقاد از سایه انداختن مباحث سیاسی بر مسائل فرهنگی

آيت‌الله مصباح يزدي با تأکيد بر اينکه اسلامي بودن انقلاب به فرهنگ آن است، گفتند: مشکل ديگر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، سايه انداختن مسائل سياسي بر مسائل فرهنگي است؛ چرا که اگر فرهنگ بازيچه سياستمداران شود، هرگونه خواستند قانون را تفسير و عمل می‌کنند، هر چند مصوبات شوراي عالي در حکم قانون باشد.

ايشان ادامه دادند: مشکل ديگر، خلأ ابزارهاي نظارتي و پيگيري براي انجام مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي است که موجب مي‌شود، مصوبات آن شورا پشتوانه اجرا نداشته و کسي انجام آن را مطالبه نکند.

آیت‌الله مصباح یزدی مشکل ديگر را نبودن دغدغه مجريان براي اجرا دانسته و گفتند: چه بسا مسئولاني حتي بدون سوء نيت به قانون مصوب عمل نکنند، چون آن را خلاف مصلحت مي‌دانند، مگر آن که از قدرتي مافوق بترسند يا دغدغه شخصي داشته باشند.

* احساس مسئولیت را تقویت کنیم

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) تصریح کردند: صرف نظر از مشکلات قانوني و سياسي، بايد احساس مسئوليت را در خودمان تقويت کنيم. اگر انگيزه عمل وجود داشته باشد، براي رسيدن به مقاصد خود تلاش و پيگيري مي‌کنيم تا به نتيجه برسيم، اما اگر انگيزه‌اي نداشته باشيم، دنبال عذري مي‌گرديم که آن را انجام ندهيم.

آیت‌الله مصباح يزدي با اشاره به اين که کوتاهي در وظيفه خيانت به خون صدها هزار شهيد و جانباز و کساني است که سال‌ها شکنجه‌هاي بسياري را که در اين راه تحمل کرده‌اند، گفتند: اگر انحرافي در کار ما ايجاد شود، اين انحراف در جامعه و نسل‌ها‌ي بعد اثر خواهد گذاشت. و اين مسئوليت بيش از همه متوجه افراد فرهنگي کشور است؛ زیرا افراد ديگر ممکن است گناهاني مرتکب شوند، اما مسئول کفر و انحراف ديني و فکري مردم نيستند.

عضو مجلس خبرگان رهبري با ذکر نمونه‌هايي خاطرنشان کردند: گاهي سخنی که به ظاهر يک تشکيک فلسفي است، در حقيقت ريشه همه باورها و ارزش‌ها را قطع مي‌کند و منشأ کفر ميليون‌ها انسان مي‌شود.

* تفاوت سلیقه در مدیریت باعث بی‌توجهی به مباحث کارشناسی نشود

بر اساس گزارش روابط عمومی موسسه امام خمینی‌(ره)، ایشان با اشاره به مبحث علوم انساني، ‌اسلامي شدن دانشگاه‌ها، و مسائل فرهنگي روز و بحث‌ها‌ي متعددي که در اين زمينه عنوان شده است، گفتند: قاعده عقلايي در هرکار رجوع به متخصص آن است و در بحث‌ها‌ي اسلامي و فرهنگي نيز بايد به کارشناسان اين امر مراجعه کرد و نبايد تفاوت سليقه در شيوه مديريت باعث بي‌اعتنايي به مباحث کارشناسي و عمل به دلخواه يا مشاوره‌هاي غيرمتخصصان در مسائل اسلامي شود، زيرا چنين خط مشي‌اي نشانه‌ نداشتن دغدغه ديني و تبعيت از هواي نفس است.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم