۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰

نظر آیت الله العظمی سبحانی در مورد تفتیش عقاید

نظر آیت الله العظمی سبحانی در مورد تفتیش عقاید
حضرت آیت الله سبحانی بر عدم تفتیش عقاید در دین تاکید کردند.
کد خبر: ۵۵۹۴

به گزارش خیمه مگ، معظم‌له در چهارمین نشست از سلسله جلسات کلام اسلامی در مشهد با بیان این مطلب افزودند: دشمن برای ایجاد هسته های مخالف در جامعه، از ابزارهای مختلفی مثل ارتداد ، استفاده می کند کاری به اسلامی یا مسیحی شدن ندارد.

ایشان در ادامه بحث خود درباره حکم ارتداد در اسلام، تصریح کردند: امروزه برخی از ارتدادها و گرایش ها به مذاهب دیگر ، ارتداد ریالی و دلاری است و ارتداد واقعی نمی باشد.

این مرجع تقلید با بیان این که فقه اسلامی، آزادی های کامل و فراوانی دارد، گفتند: برخی محدودیت ها به خاطر لطمه زدن بعضی از کارها به زندگی و آزادی افراد دیگر می باشد.

ایشان با اشاره به این که امور اعتقادی تسلیم پذیر نیست ، اظهارداشتند: پذیرش دین، بر اساس عقیده  و تصدیق است که این تصدیق با مقدماتی همراه است.

معظم له ادامه دادند: با توجه به این مطلب آیه « لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِنْ بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لَا انْفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» ( البقرة : 256 ) حکم تشریعی نیست، بلکه خبر از تکوین و واقعیت دارد.

حضرت آیت الله سبحانی در سومین مقدمه مطلب خود با بیان اين که اساس و پایه پیشرفت اسلام، وضع تبلیغی آن بوده است، خاطرنشان كردند: آیاتی مثل« ادْعُ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ » ( النحل : 125 ) و .... نشان دهنده تأكيد اسلام بر پذيرش منطقي و برهاني دين است.

ايشان در ادامه ابراز داشتند: بايد توجه داشت كه بين تفتيش عقايد و ارتداد تفاوت وجود دارد؛ زیرا اصل اصالة الصحه در فقه اسلام، اصلي محكم و متقن مي باشد و بر همين اساس تفتيش عقايد در دين ممنوع است.

اين مرجع تقليد در ادامه با بيان اين كه نظام هاي موجود در عالم چه الحادي باشد و چه اعتقادي و مذهبي، توطئه عليه خود را نمي پذيرد، اظهارداشتند: اگر فرد مرتد در كشورهاي اسلامي فعاليت تبليغي انجام دهد، اين ارتداد نوعي توطئه عليه آن نظام مي باشد و بايد با او مقابله كرد.

ايشان تصريح كردند: ارتداد به اين معني براي نظام اسلامي مشكل ساز است و الا با مرتدي كه عليه نظام اسلامي تبليغ نكند،‌آن نظان هم به او كاري ندارد.

معظم له با شاره به اين كه  ارتداد يك ترفند و حيله يهودي در زمان پيامبر اكرم ص بوده است، تأكيد كرد: امروز هم اين حيله توسط صهيونيزم دنبال مي شود.

حضرت آيت الله سبحاني با بيان اين كه در ميان انسان ها «آزادي» واژه اي دلپذير و فرح بخش است، خاطرنشان كردند: بسیاری از فعاليت ها با این واژه انجام مي گردد، اما عليه آزادي به كار برده مي شود.

ايشان افزودند: آنچه تمام دنيا پذيرفته است، آزادي به شرط عدم تجاوز به حقوق ديگران  مي باشد.

معظم‌له تفاوت بين آزادي در كشورهاس اسلامي را با نظام هاي ليبرال در اين دانست كه در اين نظام ها آزادی معنای عدم تجاوز به حقوق دیگران است، ولی در نظام اسلامی علاوه بر این سلب سعادت نیز مورد نظر می‌باشد.

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم