۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۹

همواره با امام عصر‌(عج) تجدید عهد نماییم

همواره با امام عصر‌(عج) تجدید عهد نماییم
حضرت آیت‌الله صافی، در پیامی با اشاره به ضرورت امام شناسی، خاطرنشان کرده اند: همگان باید همواره عهد خود به امام عصر (عج) را تجدید و شدت انتظار و اشتیاق به ظهور آن حضرت و روز موعود و نجات و خلاصی بشر آشکار سازد.
کد خبر: ۵۶۰۸

به گزارش خیمه مگ، مشروح پیام این مرجع تقلید به همایش دعا و نیایش برای تعجیل فرج و تجلیل از کتاب ارزنده و مهدوی « مکیال المکارم»، بدین شرح تقدیم مهدی یاوران ارجمند می‌گردد.

بسم الله الرحمن الرحيم

قال الله تعالي: « وَقَالَ رَبُّکُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَکُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ» (غافر/60)

هويت حقيقي مخلوق و ممکن الوجود، فقر و نياز به خالق و واجب الوجود جلّت اسماءه و عظمت آلأوه مي‌باشد و کمال انسان نيايش و احساس و التفات به اين فقر و اظهار حاجت و اعتراف به اين هويت است. انسان هر چه بيشتر در اين وادي سير نمايد و در خودشناسي و خداشناسي مراتب بالاتري را کسب کند و اين نياز ذاتي خود را به خالق خويش و بي‌نيازي او عز اسمه را در پرتو معرفت صفات جلاليه و جمالية او بيشتر درک نمايد مقامش اعلي و ارفع مي‌شود:

به پيش آنکه بي‌پيوند و خويش است

هر آن را معرفت بيش است پيش است

شخص اول ممکنات، حضرت خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله و اهل بيت آن حضرت صلوات الله عليهم اجمعين در اين احساس فقر و نياز به خداي بي‌نياز بالاترين درجات را حائز بودند و رمز اشرفيت و برتري آنها بر همه حتي ملائکه مقرب همين درک و احساس است. الذ لذائذ براي آن بزرگواران جلوس بر بساط عبوديت و اظهار فقر به درگاه الهي وعرض نيايش و نياز و طلب حاجات و دعا است که حضوري براي انسان بالاتر از آن نيست بلکه حضور و لقاء و اتصال به عالم غيب و غيبِ عالم، همه همين و در همين است و مقامات و درجات معنوي و اصطفاء و اجتباء به اين حاصل مي‌شود. از آية شريفه‌اي که تلاوت شد اين معناي بالا و بلند استفاده مي‌شود که دعا و درخواست و طلب حاجت عين عبادت و عبوديت و پرستش است و ترک دعا و نيايش، استکبار از پرستش و عبادت و هاوية سقوط است و چنانکه در حديث شريف است «و الدعاء مخ‌ّ العبادة» خواندن خدا و يا الله و يارزاق و يا شافي و يا غفار و ... گفتن اصل نيايش و مغز پرستش است. اين حال توجه به خدا چنانکه در قرآن مجيد به آن اشاره شده است در حال بروز حوادث و نزول بليات و شدائد که انسان از همه وسايل نجات نااميد مي‌شود و براي کساني که غافل از اين معاني هستند نيز حاصل مي‌شود.

قال الله تعالي:

«وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاء عَرِيضٍ»

اين معني را بر حسب روايت، حضرت کشّاف حقائق، امام صادق عليه السلام در جواب شخصي که از آن حضرت دربارة خدا سؤال نمود بيان فرمودند:

«هل رکبت سفينة قط؟»

آيا تاکنون سوار کشتي شده‌اي؟

ـ سائل: بلي شده‌ام.

ـ امام عليه السلام: آيا اتفاق افتاده است که کشتي‌اي که بر آن سوار بودي شکسته شده باشد و هيچ وسيلة ظاهري براي نجات تو نباشد و در معرض خطر قطعي گرفتار باشي؟

ـ سائل: اتفاق افتاده است.

ـ امام عليه السلام: آيا در اين حال هولناک، خطرناک دل تو متوجه شده است که کسي هست که قادر بر نجات از اين خطر و هلاکت باشد؟

ـ سائل: بلي همين گونه شده است.

امام عليه السلام: آن کس، خداوند متعال است که توانا بر نجات دادن است هنگامي که نجات دهنده‌اي نيست و فريادرس است هنگامي که فريادرسي نيست.

خداوندي که بي‌قرن و عديل است

وجود او نه محتاج دليل است

اگر از شبهه دل را پاک سازي

در اثباتش ز برهان بي‌نيازي

اگر افتي به دام ابتلايي

به جز او از که مي‌خواهي رهايي؟

ندارد چون خرد در او تأمل

چرا افتي پي دور و تسلسل؟

راجع به فضيلت دعا همين بس که در روايت است که از امام عليه السلام در مورد فضيلت قرائت قرآن و دعا سؤال شد به اين صورت که دو نفر نماز خواندند: يکي در نماز، بيشتر قرآن تلاوت کرد و ديگري بيشتر دعا خواند؛ کدام افضل است؟ فرمود: هر دو فضيلت دارند. سائل بار ديگر از فضيلت سؤال کرد. امام عليه‌السلام از فضليت نمازي که در آن دعا بيشتر خوانده شده بود خبر داد و فرمود:

«هي و الله افضل هي و الله العبادة»

با توجه به اين دستور ولايي معلوم مي‌شود که در ارتباط با عرض ادب و بندگي به پيشگاه اقدس حضرت بقية الله مولانا المهدي ارواحنا العالمين له الفدا نيز، دعا براي آن حضرت و براي تعجيل در فرج و برآمدن حوائج آن حضرت از نيايش‌ها و دعاهايي کثير بالبرکات است و از اينکه شخص، حاجات خود را بخواهد به مراتب بالاتر و ثوابش بيشتر است.

اين همايش که براي تشويق همگان به دعا براي آن حضرت و نيايش و التماس و تضرع به درگاه الهي براي تعجيل در امر فرج آن يگانة دوران و صاحب زمان است همايش عظيم و داراي منزلتي جليل است و به اين مناسبت از يکي از بهترين و جامع‌ترين کتاب‌ها در اين موضوع کتاب نفيس و شريف «مکيال المکارم في فوائد الدعاء للقائم عليه السلام» تاليف شيعة مخلص و چاکر درگاه حضرت بقية الله الاعظم ارواح العالمين له الفدا حضرت آيت الله آقاي حاج سيد محمد تقي اصفهاني اعلي الله مقامه از کتاب و از مؤلف تجليل و تقدير به عمل مي‌آيد. الحق کتاب در نوع خود بي‌نظير و نسخة بهترين ارتباط با ناحية مقدسه و دعا براي آن حضرت است.

سزاوار است همه از آن استفاده نمايند و امام‌شناسي خود را به وسيلة آن تکميل کنند و با نيايش و دعا براي آن حضرت، همواره عهد خود را تجديد و شدت انتظار و اشتياقشان را به آن ظهور موفور السرور و روز موعود و روز نجات و خلاصي بشر آشکار سازند.

اللّهم عجل فرجه و سهّل مخرجه

خواندنی ها
مطالب بیشتر
توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

زارعی در «نشان ارادت»:

توهین کنندگان به قرآن را با عشق متوجه اشتباهشان کنیم

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

روایت حجت‌الاسلام قنبری‌راد از کتابی که آیت‌الله سیدعزالدین زنجانی نوشت

خطبهٔ فدکیه محور وحدت

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

در معرفی و تبلیغ دین کجا اشتباه کرده‌ایم؟

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

در گفتگو با بانو مجتهده زهره صفاتی و دکتر مریم معین‌الاسلام عنوان شد

از روایت تک ‌بُعدی سیرهٔ فاطمی بپرهیزیم

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم

چند روایت خواندنی از زنان تازه‌مسلمانی که به حضرت‌ زهرا(س) و حجاب فاطمی‌ ارادت دارند

خدا می‌خواست دختران فاطمه باشیم